کد خبر: ۱۴۸۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 15
پرستار ٢٨ ساله‌اي كه در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان فيروزگر و به صورت قراردادي مشغول به كار بوده، در پايان نوبت كاري خود به علت فشار كاري شديد دچار ايست قلبي شده و فوت كرده است
شفا آنلاین>سلامت>روز سيزدهم فروردين امسال يك پرستار ديگر در حين كار فوت كرد. پرستار ٢٨ ساله‌اي كه در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان فيروزگر و به صورت قراردادي مشغول به كار بوده، در پايان نوبت كاري خود به علت فشار كاري شديد دچار ايست قلبي شده و فوت كرده است.

به گزارش شفا آنلاین،افزايش آمار فوت پرستاران در ايران طي سال‌هاي اخير، نگراني جدي براي متوليان حوزه خدمات پرستاري ايجاد كرده است. بهمن ماه سال گذشته، يك پرستار ٣٥ ساله و شاغل در بيمارستان شفاي كرمان كه سرپرستار بخش روماتولوژي بود، به‌دنبال نوبت‌هاي فشرده كار، در هنگام شيفت صبحگاهي دچار ايست قلبي(heart attack) شد و پس از ١ ساعت عمليات احيا فوت كرد.

اسفند ٩٥ هم پرستار اتاق عمل بيمارستان امام جعفرصادق (ع) كرج در نوبت كاري خود دچار ايست قلبي شد و پس از ١ ساعت عمليات احيا فوت كرد. پس از درگذشت وي بود كه رييس كل سازمان نظام پرستاري(Nursing Council) كشور هم نسبت به افزايش آمار فوت پرستاران در حين كار ابراز نگراني كرد و از مرگ ناگهاني ۱۰ پرستار بر اثر سندروم «كاروشي» (مرگ به علت كار زياد) طي سال ٩٤ خبر داد.


در حالي كه اين سندروم طي سال‌هاي اخير به يكي از تهديدهاي جدي سلامت پرستاران ايران تبديل شده، پژوهش‌هاي انجام شده توسط سازمان نظام پرستاري كشور نشان داده كه پرستاران ايران به دليل حجم بالاي كار و تبعات ناشي از آن از جمله خستگي زودرس، تحليل قواي جسمي، بيماري‌هاي حاد و مزمن، استرس(Stress) و خستگي‌هاي جسمي و روحي ناشي از كار در مدت زمان كوتاهي دچار فرسودگي شده و بهره‌وري و كارايي خود را از دست مي‌دهند.

ابتلاي پرستاران ايران به بيماري‌هاي شغلي در حالي است كه آنان براي تامين هزينه‌هاي زندگي و پركردن جاي خالي نيروي پرستاري در بخش‌هاي درماني ناچار به گذراندن نوبت كاري‌هاي طولاني و پياپي هستند كه اين وضعيت فرصت استراحت و تمديد قواي جسمي و روحي را از ايشان سلب مي‌كند. افزايش بيماري و ناتواني‌هاي مزمن در پرستاران ايران در حالي است كه مسوولان سازمان نظام پرستاري و همچنين معاون پرستاري وزارت بهداشت از كمبود جدي پرستار در مراكز درماني ابراز نگراني كرده‌اند و در حالي كه بنا بر استاندارد جهاني، بايد به ازاي هر ۱۰۰۰ نفر، حداقل سه الي چهار پرستار و به ازاي هر تخت بيمارستاني، دو ‌الي ٣ پرستار مشغول به خدمت پرستاري باشند، در ايران و در بهترين شرايط، كمتر از ۱ پرستار به ازاي يك تخت بيمارستاني مشغول به كار است و آمار كمبود پرستار در ايران حاكي از آن است كه نظام درمان كشور براي ارايه خدمات بهينه حدود ١٥٠ هزار و براي رعايت استانداردهاي جهاني، حداقل ٢٠٠ هزار پرستار كم دارد.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: