کد خبر: ۱۴۸۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 16
میانگین شاخص توده بدنی در زمان استخدام 5/21 بوده و فقط ۱۰۰هزار مرد در گروه اضافه‌وزن و ۲۰هزار فرد در گروه چاق قرار داشتند؛ اما نرخ چاقی در طول زمان متفاوت بود.
شفا آنلاین:بر اساس یک مطالعه بزرگ در سوئد، مردان جوانی که دچار اضافه‌وزن یا چاقی هستند نسبت به افرادی که دارای وزن طبیعی هستند، در معرض دو برابر شدن خطر ابتلا به بیماری کبدی در آینده قرار دارند. اگر این مردان جوان مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز بوده باشند، خطر ابتلا به بیماری کبدی در هنگام میانسالی در آنها، ۳/۳ برابر بیشتر بود.

به گزارش شفا آنلاین: شاخص توده بدنی (BMI) بالا در این مردان، مرتبط با افزایش خطر ابتلا به بیماری شدید کبدی در سال‌های بعد بوده است و این ارتباط قابل توجیه با مصرف بالای الکل<High alcohol consumption> یا هپاتیت ویروسی نیست. این گروه مطالعاتی، داده‌های ۱۲۲۰۲۶۱ مرد را بررسی کردند که بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۶ در ارتش سوئد استخدام شده و در آن زمان بین ۱۷ تا ۱۹ سال سن داشتند. محققان وضعیت این مردان را تا سال ۲۰۱۲ پیگیری کردند.

آن‌ها این افراد را طبق BMI گروه‌بندی کردند. به طور طبیعی BMI بین 5/18 تا 9/24 وزن سالم، ۲۵ تا 9/29 اضافه‌وزن، ۳۰ یا بیشتر چاق و ۴۰ یا بالاتر چاقی مرضی شناخته می‌شود. پژوهشگران در این مطالعه، گستره BMI سالم را به ۱۸.۵ تا 5/22 کاهش داده و مردان در این گروه را به عنوان معیاری برای مقایسه با سایر اشخاص در نظر گرفتند.

میانگین شاخص توده بدنی در زمان استخدام 5/21 بوده و فقط ۱۰۰هزار مرد در گروه اضافه‌وزن و ۲۰هزار فرد در گروه چاق قرار داشتند؛ اما نرخ چاقی در طول زمان متفاوت بود. در سال ۱۹۶۹، حدود ۶ درصد از مردان دارای اضافه‌وزن و کمتر از ۱ درصد چاق بودند؛ ولی در ۱۹۹۶، ۱۲ درصد از مردان جوان دچار اضافه‌وزن و حدود ۳ درصد چاق بودند. خطر بیماری کبدی شدید با افزایش BMI بالاتر رفته بود: مردان دسته اضافه‌وزن، دچار حدود ۵۰ درصد و مردان چاق، در معرض دو برابر افزایش خطر ابتلا به بیماری کبدی نسبت به اشخاص سالم قرار داشتند. همچنین خطر ابتلا به سرطان کبد در این افراد، حدود ۶۰ درصد بیشتر بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: