کد خبر: ۱۴۸۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 11
استرلیزاسیون،هموژنیزاسیون و پاستورازیون شیر در هر حجمی و در همه مکان ها با استفاده از این شیر داغ کن، امکان پذیر است
شفا آنلاین>تغذیه>محققان ایرانی موفق به طراحی و ساخت شیر داغ کن با قابلیت پاستوریزه و استرلیزه کردن و حفظ کلسیم شیر شدند.

به گزارش شفا آنلاین، در حال حاضر هیچ وسیله ای برای استرلیزه، هموژنیزه و پاستوریزه کردن شیر در مقادیر کم وجود ندارد و دستگاههای موجود بسیار بزرگ، گران قیمت و نیازمند تخصص بالا بوده که تنها در اختیار واحد های صنعتی هستند.

از این رو محققان ایرانی در صدد آمدند تا شیرداغ کن هایی با این مزیت را که می توان در مقادیر کم استرلیزه(Sterilization)، هموژنیزه و پاستوریزه کرد به تولید برسانند. استرلیزاسیون،هموژنیزاسیون و پاستورازیون شیر در هر حجمی و در همه مکان ها با استفاده از این شیر داغ کن، امکان پذیر است.

دامداران و افراد روستایی می توانند برای تهیه شیر سالم یا ماست نسبت به تهیه شیر سالم اقدام کنند و برای تهیه شیر سالم جهت تهیه ماست متحمل هزینه های اضافی نشوند. زمانیکه از این شیر داغ کن استفاده می شود که دیگر نیازی به مواد افزودنی و نگهدارنده نیست و با استفاده از آن می توان شیر را تا زمان دلخواه و در دمای دلخواه نگهداری کرد.

همچنین با استفاده از این شیرداغ کن، از سر رفتن شیر جلوگیری می شود.استفاده از این شیرداغ کن مانع از بین بردن کلسیم (Calcium)های شیر شده و می توان آنرا در ابعاد و حجم های مختلف طراحی و به تولید رساند.

واحد های صنعتی می توانند با استفاده از این دستگاه شیر سالم تر و با هزینه کمتر را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند. با توجه به اینکه مصرف سرانه شیر در کشوریک سوم میزان استاندارد جهانی است و چون مردم ایران از مصرف شیرهای صنعتی به دلیل وجود افزودنی ها و از شیر های تهیه شده از دامداران به دلیل احتمال مبتلا شدن به تب مالت و.... دوری می کنند، استفاده از این شیرداغ کن می تواند در مصرف سرانه شیر تاثیر بسزایی داشته باشد.

با استفاده از کیت های تعیین کننده کیفیت شیر می توان از سالم بودن آن مطمئن شد و سپس مصرف کرد. این وسیله برای افرادی که در شهرها یا دورترین روستا ها قابل استفاده است.

به گزارش مهر، این طرح با عنوان « طراحی و ساخت شیر داغ کن با قابلیت پاستوریزه و استرلیزه کردن با حفظ کلسیم شیر» توسط فاطمه صیادی، ثبت اختراع شده است.

برچسب ها: کلسیم ، پاستوریزه ، شیر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: