کد خبر: ۱۴۸۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 10
سرخک یک بیماری ویروسی مسری است که اغلب در اواخر زمستان و اوایل بهار بروز می‌کند و با تب آغاز شده و تا چند روز ادامه خواهد داشت

شفا آنلاین>سلامت>رئیس بخش واکسن‌های ویروسی انسانی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: در نیمه اول سال گذشته، با تولید 188 هزار دُز واکسن MR (سرخجه و سرخک) از خروج حدود 11 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شده است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر اشرف محمدی با اشاره به تولید واکسن(vaccine) سرخک و سرخجه 10 دُزی در نیمه اول سال 95 اظهار کرد: در این بازه زمانی 188 هزار دُز از واکسن سرخک و سرخجه در موسسه رازی تولید شد که در مقایسه با همین مدت در سال گذشته با افزایش فوق العاده‌ای مواجه بوده است.

وی افزود: با این میزان تولید توسط موسسه رازی، از خروج حدود 10 میلیون و  952 هزار میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری به عمل آمده است.

رئیس بخش واکسن‌های ویروسی انسانی موسسه رازی به معرفی بیماری سرخک پرداخت و ادامه داد: سرخک یک بیماری ویروسی مسری است که اغلب در اواخر زمستان و اوایل بهار بروز می‌کند و با تب آغاز شده و تا چند روز ادامه خواهد داشت که به دنبال آن سرفه، آبریزش بینی، قرمزی چشم‌ها و دانه‌های قرمز بر روی نقاط مختلف پوست مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ذات‌الریه یکی از عارضه‌های سرخک است که در مواردی منجر به مرگ می‌شود، خاطرنشان کرد: التهاب مغز یکی دیگر از عوارض محتمل عفونت(Infection) سرخک است که در مراحل پیشرفته‌تر باعث کاهش هوشیاری و اغما در فرد می‌شود، همچنین اسهال و عفونت گوش از دیگر عوارض سرخک به شمار می‌رود، ضمن اینکه این بیماری با سرکوب سیستم ایمنی بدن، کودکان را در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی از جمله بیماری سل قرار می‌دهد.

دکتر محمدی اضافه کرد: سرخجه نیز یک بیماری ویروسی است که پس از گذشت دوره نهفته 14 تا 21 روزه نشانه‌های بالینی بصورت بثورات جلدی وتورم غددلنفاوی ظاهر می‌شوند.

رئیس بخش واکسن‌های ویروسی انسانی موسسه رازی با بیان اینکه در کودکان خردسال بروز نشانه‌ها ناگهانی است، گفت: از آنجایی که گاهی سرخجه به شکل غیرمشخص و تنها با تورم غدد لنفاوی بروز می‌کند، گاهی فرد به عنوان یک بیماری خفیف آن را تلقی کرده و به پزشک مراجعه نمی‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: ابتلا به بیماری سرخجه، خصوصا در جنین یکی از خطرناک‌ترین موارد است و در صورت انتقال ویروس از مادر به جنین، عوارضی مانند کری، کوری، عقب‌ماندگی ذهنی و ناهنجاری‌های قلبی بروز می‌کند که به مجموع این مشکلات سندرم سرخجه مادرزادی می‌گویند که البته سرخک و سرخجه با تزریق واکسن MR به راحتی قابل پیشگیری هستند.

برچسب ها: واکسن ، عفونت ، سرخک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: