کد خبر: ۱۴۷۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - 2017March 31
در انسان یک سری ریز فاکتور‌ها وجود دارد که تحت کنترل خود فرد نیستند به طور مثال آمار بیماری‌های قلبی و عروقی در مردم بیشتر از زنان است
شفا آنلاین>سلامت>عواملی مانند جنس، نژاد، افزایش وزن و بیماری ‌هایی مانند فشار خون، تأثیر چشمگیری در ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مانند تنگی عروق کرونر دارد.

به گزارش شفا آنلاین،سید محسن میرحسینی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد در انسان یک سری ریز فاکتور‌ها وجود دارد که تحت کنترل خود فرد نیستند به طور مثال آمار بیماری‌های قلبی و عروقی در مردم بیشتر از زنان است البته پس از سن یائسگی این میزان در زنان با مردان برابر می‌شود. همچنین سیاه پوستان نیز بیشتر در معرض ناراحتی‌های قلبی عروقی قرار دارند. از دیگر عواملی که احتمال ابتلا به اختلالات قلبی عروقی را افزایش می‌دهد، وجود سابقه‌ خانوادگی و وراثت(Inheritance) است.

وی اظهار داشت: برخی از عوامل مانند فشار خون(blood pressure) که به آن «قاتل خاموش» نیز اطلاق می‌شود، در بروز سکته‌های قلبی، مغزی، مشکلات کلیوی و چشمی نقش موثری دارد. البته ورزش و فعالیت بدنی مناسب، تغذیه صحیح، مصرف کمتر نمک، کاهش وزن و استعمال نکردن دخانیات نیز تاثیر چشمگیری در کاهش فشار خون دارد.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق با بیان اینکه یک سوم تا یک چهارم مبتلایان به فشار خون از بیماری خود اطلاع ندارند، عنوان کرد: افراد باید برای برخورداری از قلبی سالم از مواد غذایی کم کلسترول استفاده کنند و مصرف گوشت قرمز خود را کاهش دهند و بیشتر گوشت سفید مصرف کنند البته میگو در گوشت‌های سفید دارای کلسترول بالایی است.

میر حسینی تاکید کرد مصرف سیگار باعث افزایش ضربان قلب و چربی‌های بد بدن مانند (کلسترول، تری گلیسر‌ید و LDL) و کاهش HTL می‌شود. بنابراین استعمال دخانیات امکان ابتلا به تصلب شرایین و سکته‌های قلبی مغزی را دوچندان می‌کند.

وی تصریح کرد: اشخاص باید از مصرف فست‌فود و غذا‌های آماده مانند سوسیس و کالباس اجتناب کنند. همچنین کنترل قند خون به خصوص در افرادی که سابقه‌ خانوادگی و ارثی دارند از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی اضافه کرد: افراد برای حفظ سلامت قلب خود باید از مصرف قند‌هایی مانند گلوکز خودداری کنند و قند‌هایی مانند ساکارز را جایگزین آن نمایند. استفاده از مواد غذایی دیابتی نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به اختلالات قلبی عروقی ایفا می‌کند.

این فوق تخصص قلب و عروق توصیه کرد: چاقی دور شکم تاثیر چشمگیری در بروز بیماری‌های قلبی عروقی دارد. کاهش وزن یکی از راه‌های پیشگیری از اختلالات قلبی عروقی محسوب می‌شود، زیرا چاقی دور شکم سبب جابه‌جایی محور قلب و اختلال عملکرد این عضو می‌شود.

میر‌حسینی کاهش اضطراب و استرس و داشتن خواب راحت را برای جلوگیری از سکته‌های قلبی موثر خواند و گفت: اشخاص باید از مصرف چربی‌های اشباع و روغن‌های نباتی جامد امتناع کنند و به مصرف مواد غذایی حاوی اومگا ۳ مانند ماهی روی بیاورند. ورزش‌های دینامیت مانند دویدن و شنا‌ کردن از فعالیت‌های مناسب برای حفظ سلامت قلب به شمار می‌آید.

وی افزود مصرف سبزیجات، میوه و مواد غذایی فیبردار جهت دفع چربی‌های مضر بدن ضروری است. همچنین از روغن‌های مفید می‌توان به پانو‌لا، سو‌یا، ذرت و کنجد اشاره کرد.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق اظهار داشت: در صورتی که اشخاص هنگام ورزش و فعالیت بدنی یا بالا رفتن از پله‌ها دچار درد قفسه سینه شوند، باید حتما به پزشک مراجعه کنند تا اقدامات لازم درمانی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: مصرف برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین E که در روغن‌های گیاهی مانند سبوس گندم و آجیل یافت می‌شود، نقش موثری در حفظ سلامت قلب و عروق ایفا می‌کند. از دیگر ویتامین‌های موثر بر سلامت قلب می‌توان به ویتامین C اشاره کرد که در موادی مانند فلفل سبز و قرمز، کلم‌بروکلی، اسفناج و گوجه فرنگی یافت می‌شود.

وی بیان کرد: کاروتنو‌ایت‌ها که در سبزیجات و میوه‌های زرد و قرمز یافت می‌شوند به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی سبب جلوگیری از تجمع پلاک و بیماری تصلب شرا‌یین می‌شود.

میر‌حسینی با بیان اینکه مبتلایان به تنگی عروق کرونر بهتر است از مصرف روغن نارگیل پرهیز کنند، یاد‌آور شد: آلودگی هوا نقش موثری در افزایش آمار بیماری‌های قلبی عروقی دارد، زیرا در هوای آلوده سیستم اکسیژن رسانی به اندام‌ها و ریه با مشکل مواجه می‌شود. بنابر‌این در هوای آلوده بیماران ریوی و قلبی باید تا حد امکان از تردد در سطح شهر بپرهیزند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: