شفا آنلاین>اجتماعی>سال گذشته از نظر توسعه فناوریهای واقعیت مجازی در جهان و استفاده از این فناوری در موارد مختلف، سالی بسیار پر بار بود.
به گزارش شفا آنلاین، به دلیل استقبال بینظیر محققان و دانشمندان از این فناوری، قصد داریم تا به معرفی برترین اقدامات در این زمینه در سالی که گذشت بپردازیم.
ساخت هدست واقعیت مجازی Daydream View
این هدست توسط گوگل به گونهای طراحی شده که استفاده از آن برای کاربر راحت باشد. هدست Daydream View از جنس فوم و پارچه نرم ساخته شده و بخش لولایی پلاستیکی آن نیز برای قرار گرفتن گوشی در آن طراحی شده است. به گفته گوگل این هدست کمتر از 200 گرم وزن داشته و به این ترتیب از هدست محبوب Gear VR سامسونگ سبکتر است. بخشی از هدست که با صورت تماس دارد قابل جداشدن و شستشو بوده و به این ترتیب از دوام بالایی برخوردار است.
طراحی اپلیکیشن واقعیت مجازی برای از بین بردن ترس کودکان از ام.آر.آی
یک پزشک ام.آر.آی در بیمارستان کینگز کالج لندن، موفق به توسعه یک اپلیکیشن برای کمک به تسکین ترس کودکان از انجام ام.آر.آی شد.
این اپلیکیشن که My MRI at King's نام دارد، با بهره گیری از واقعیت مجازی به منظور نشان دادن روند کامل ام.آر.آی به کودکان طراحی شده که میتواند به تمامی کودکان در سنین مختلف که برای نخستین بار این کار را انجام میدهند کمک کند.
در این اپلیکیشن، کودکان این فرصت را دارند که داخل دستگاه ام.آر.آی را مشاهده کرده و صداهای بلند این دستگاه در هنگام تصویربرداری را بشنوند.
محققان بر این باورند که با شبیهسازی شرایط مرگ و مشاهده بدن از خارج از جسم میتوان به افراد کمک کرد که با مرگ کنار بیایند.
فناوری واقعیت مجازی به فرد کمک میکند که با مشاهده جسم خود، حس ترس و نیستی ناشی از مرگ در وی کاهش یابد.
عملکرد فناوری واقعیت مجازی در شبیهسازی مرگ با فریب مغز آغاز میشود .در این مرحله مغز انسان در شرایطی قرار میگیرد که احساس میکند بدن مجازی واقعی است و پس از آن احساس عجیب خروج از بدن در مغز ایجاد میشود.
محققان پس از آزمایش این سیستم بر روی 32 بیمار دریافتند که شبیهسازی مجازی بدن بیماران در فناوری واقعیت مجازی سبب شد که جسم مجازی آنها همه حرکات بدن را تقلید کند. بنابراین پس از تغییر زاویه تصویر افراد احساس خروج از بدن را تجربه کردند.
نتیجه این آزمایش نشان داد که ترس از مرگ در گروه مورد آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته است.
ساخت هدست واقعیت مجازی Samsung Gear VR
هدست Samsung Gear VR با همکاری شرکت اُکیولس Oculus آمریکا و سامسونگ طراحی و تولید شده و با کیفیتترین و پرفروشترین عینک واقعیت مجازی در کل دنیا است.
بهره گیری اوباما از واقعیت مجازی برای سورپرایز کردن مردم
باراک اوباما به عنوان سورپرایزی برای خداحافظی با مردم، به کمک هدست Oculus فیسبوک، یک فیلم واقعیت مجازی و گردش نمادین در این ساختمان را برای آنها فراهم کرد.
این تور واقعیت مجازی که خانه مردم The People's House لقب گرفته و یک اسم مستعار به نام کاخ سفید نیز دارد، برای افرادی که هرگز واشنگتن دی سی و کاخ سفید را ندیدهاند راهاندازی شد و همچنین یک یادگاری از اوباما برای آنها محسوب میشد.
مردم با تماشای این فیلم و با استفاده از فناوری واقعیت مجازی میتوانستند در کنار او در دفتر کارش نشسته و همزمان با کمک ویدئو 360 درجه، به صحبتهای وی در مورد کار گوش دهند.
بدنسازی هیجانانگیز با واقعیت مجازی
کمپانی ایکاروس این محصول را با نام تجاری "اکتیو وی آر" روانه بازار کرده است. کاربران میتوانند برای کار با این دستگاه از هدستهای واقعیت مجازی موجود در بازار استفاده کنند.
کمپانی ایکاروس دستگاهی طراحی کرده که افراد میتوانند با استفاده از واقعیت مجازی با آن به تمرین بپردازند.
افراد
میتوانند با توجه به قابلیتهای فیزیکی خود یک بازی را انتخاب کنند. سپس
کاربر برای استفاده از این دستگاه باید در حالت خوابیده بر روی شکم قرار
بگیرد و پاها و دستان خود را در قسمتهای مشخصشده قرار دهد و سپس هدست
واقعیت مجازی را روی چشمان خود بگذارد.
ساخت هدست واقعیت مجازی سونی پلی استیشن (Playstation VR)
هدست واقعیت مجازی PlayStation VR شرکت سونی پس از رقبایش یعنی HTC Vive و Oculus Rift راهی بازار شد.
این هدست دارای صفحه نمایش PlayStation VR با ابعاد 5.7 اینچ و از جنس OLED سفارشی میباشد و صرفا برای کنسول PS4 طراحی شده است.
براساس انتخاب مجله تایم PlayStation VR در میان یکی از بهترین اختراعات سال 2016 قرار گرفت.
پشت سرگذاشتن سختی شیمیدرمانی با کمک واقعیت مجازی
در طول این بازی آنها با استفاده از اندام مجازی خود به راندن یک ماشین مسابقهای مشغول شدند و به این صورت از اندام قطع شده خود به صورت مجازی استفاده کردند.
به گفته محققان این پژوهش، این استراتژی جدید میتواند یک راه حل درمانی فوق العاده برای بیمارانی باشد که پس از قطع عضو از درد اندام خیالی رنج برده و هنوز به نبود آن اندام عادت نکرده اند.
محققان در این پژوهش به دنبال استفاده از فناوری واقعیت مجازی برای ارائه خدمات تادیبی و برنامههای توانبخشی(Rehabilitation) برای مجرمان جنسی، عاملان خشونت خانگی و دیگر زندانیان و همچنین آموزشهای شغلی عملی آنها هستند.