کد خبر: ۱۴۷۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۰۰ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - 2017March 30
احمد قویدل؛در خصوص دست اندازهای طرح تحول سلامت بیان کرد: مجموعه بزرگی از سازمان‌های مردم نهاد که بالغ بر ۴۷۰ سازمان هستند، در حوزه‌های مختلف (NGO) از طرح تحول سلامت حمایت کردند.
شفا آنلاین>سلامت>مدیر عامل کانون هموفیلی ایران عنوان کرد: شرکت‌های پخش دارویی به دلیل مطالبات خود از مراکز درمانی و داروخانه‌ها اقدام به گروکشی داروهای بیماران هموفیلی می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین،احمد قویدل مدیر عامل کانون هموفیلی(hemophilia) ایران در خصوص دست اندازهای طرح تحول سلامت بیان کرد: مجموعه بزرگی از سازمان‌های مردم نهاد که بالغ بر ۴۷۰ سازمان هستند، در حوزه‌های مختلف (NGO) از طرح تحول سلامت حمایت کردند.

وی اظهار داشت: طرح تحول سلامت(Health) هزینه درمان مردم را در سبد هزینه خانوار به شدت کاهش داده است و این طرح فضای کشور را به اجرای یکی از اصول مهم قانون اساسی سوق داده است، ولی با توجه به مخالفت‌های وزارت رفاه و سازمان‌های بیمه گر در راستای اجرای این طرح، بدهی مراکز درمانی و داروخانه‌ها توسط سازمان‌های بیمه گر پرداخت نشد تا جایی که کانون هموفیلی ایران که یک درمانگاه کوچک با یک داروخانه دارد، نزدیک به ۱۱ میلیارد تومان از بیمه‌ها طلب دارد که یکی از شرکت‌های پخش کننده دارو نیز مبلغ مطالبه اش از ما حدود ۵.۵ میلیارد تومان است.

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران با بیان اینکه مسیر بن بستی بین سازمان‌های بیمه گر و وزارت بهداشت به وجود آمده است، عنوان کرد: برداشت ما این است که همسویی و همسانی در اجرای طرح تحول سلامت بین وزارت رفاه و بهداشت نیست. بنابراین شرکت‌های پخش دارویی اقدام به گروکشی دارو می‌کنند و از تحویل دارو به مراکز درمانی خودداری می‌کنند که این امر به قیمت جان بیماران تمام می‌شود.

قویدل تاکید کرد: کانون هموفیلی ایران حدود یک ماه و نیم پیش ممانعت از تحویل دارو توسط شرکت‌های پخش دارویی به مراکز درمانی را به دادسرای جرایم پزشکی اطلاع داد که دادسرا نامه‌ای را به سازمان غذا و دارو فرستاد مبنی بر اینکه هیچ شرکت دارویی حق ندارد به علت طلب خود از بیمارستان‌ها سهمیه دارویی آن مرکز درمانی را پرداخت نکند.

وی افزود: مردم و مسئولین درجه یک نظام باید بدانند که حتی داروخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز نمی‌توانند سهمیه‌های داروهای خود را به طور کامل دریافت کنند، زیرا شرکت‌های پخش دارویی به علت بدهی سنگینی که این داروخانه‌ها دارند حاضر نیستند دارو در اختیار آنان قرار دهند.

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران تصریح کرد: مشکل ذخیره شدن دارو در انبارهای شرکت‌های دارویی در سراسر کشور وجود دارد که باید واکنش و عکس العمل مناسب از جانب مسئولین در این خصوص صورت گیرد. نرسیدن دارو به بیماران هموفیلی سبب معلولیت این گروه از افراد می‌شود که جبران ناپذیر است.

قویدل توصیه کرد: شرکت‌های پخش دارویی باید دارویی را که به آن‌ها تحویل داده می‌شود، به طور کامل در اختیار مراکز درمانی و داروخانه‌ها قرار دهند و اگر شرکتی این دارو‌ها را تحویل بگیرد و در انبارهایش آن‌ها را محبوس کند موجب به مخاطره انداختن جان بیماران می‌شود.
 
وی در خصوص هزینه داروهای بیماران هموفیلی اظهار داشت: الان قیمت یک شیشه داروی فاکتور هفت حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و هر شیشه داروی فایبا به قیمت یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین قیمت یک شیشه داروی وان ویلبراند یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان است.

​مدیر عامل کانون هموفیلی ایران افزود: در صورتیکه در پرداخت هزینه‌های دارویی بیماران هموفیلی دولت با کسری بودجه مواجه است باید این کسری را از صندوق ذخیره‌ی ارزی تامین کند. حتی بیمارستان کودکان مفید که به کودکان هموفیلی خدمات ارائه می‌دهد سهمیه‌های دارویی خود را به طور کامل از شرکت‌های پخش دارویی دریافت نمی‌کند و در صورتی که دارو کمتر از میزان مورد نیاز به بیماران هموفیلی داده شود، این دارو مؤثر نبوده و باید دارو بر اساس وزن و شدت خونریزی بیماران تزریق شود.

​قویدل یادآور شد: مبتلایان به اختلالات انعقادی در کشور ایران حدود ۱۲ هزار نفر هستند که بیماری هموفیلی معروفترین اختلال انعقادی محسوب می‌شود. به کمبود فاکتور ۸ و ۹ هموفیلی اطلاق می‌شود. ما ۱۳ فاکتور انعقادی در بدن داریم که پلاکت‌ها و اختلال در پروتین فاکتور وان لیبراند نیز به این فاکتور‌ها افزوده می‌شوند. اختلالات انعقادی ناشی از درست کار نکردن پروتئین‌های انعقادی در بدن است.

​وی تاکید کرد: در زمان وزارت دستجردی وزیر پیشین بهداشت جشنی به نام جشن خودکفایی پلاسمای فاکتور ۹ گرفته شد به این معنی که پلاسمای تولید شده در کشور نیاز دارویی بیماران هموفیلی مبتلا به فاکتور ۹ را تامین می‌کند که منبع این دارو نیز ایرانی است. بیماران هموفیلی مبتلا به فاکتور ۹ حدود یک چهارم افراد هموفیلی فاکتور ۸ هستند. متاسفانه از آن زمان که این جشن را گرفتند بیماران هموفیلی همیشه با کمبود دارو مواجه بودند و هیچگاه شیرینی این جشن را نچشیدند.

​ مدیر عامل کانون هموفیلی ایران اظهار داشت: متاسفانه سیمای سلامت بیماران با پولی که برای آن‌ها هزینه می‌شود، همخوانی ندارد همچنین وقتی به مدت یک ماه داروی فاکتور ۹ در اختیار بیماران هموفیلی قرار نمی‌گیرد این منجر به معلولیت این افراد می‌شود. بنابراین باید مسئولین ما به این امر توجه کافی داشته باشند.
برچسب ها: هموفیلی ، بیمار ، کانون
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: