کد خبر: ۱۴۶۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - 2017March 29
یكی از مهمترين چالش های پزشكان از زمان اجرای برنامه تحول نظام سلامت، نگرانی از استمرار موفقيت آميز طرح به خصوص در ارتباط با مسائل مالی آنها بود
شفا آنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان نتیجه کلی طرح تحول را رضایت مردم از خدمات ارائه شده در بخش سرپایی و بستری عنوان کرد.

به گزارش شفا آنلاین،مهدی شادنوش رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: یكی از مهمترين چالش های پزشكان از زمان اجرای برنامه تحول نظام سلامت، نگرانی از استمرار موفقيت آميز طرح به خصوص در ارتباط با مسائل مالی آنها بود. همكاری و اظهار رضايت همکاران در شروع خيلی خوب و برجسته بود به طوری كه بسياری از پزشكان غير تمام وقت تقاضا کردند به تمام وقتی در آيند ولی با استمرار موضوع عدم پرداخت مطالبات دانشگاه ها از طرف سازمان های بيمه و انباشته شدن بدهی متخصصان اين نگرانی كم كم به بی انگيزگی و دغدغه ذهنی بدل شد كه متأسفانه آن را در رفتار و عملكرد بعضی متخصصان مشاهده می كنيم.

وی با اشاره به اطلاع رسانی غیر تخصصی سازمان نظام پزشكي و تبليغ اوليه نامناسب شماره هاي 1590 و 1690 افزود: رفتارهای منفعت طلبانه برخی افراد جویای نام صاحب تریبون در خدشه دار شدن اعتماد مردم نسبت به پزشكان بي تأثير نبوده و اگر پرداختي متخصصين به روزتر شود، قطعاً در عملكرد آنها نيز تأثير مثبت می‌گذارد.

وی كاهش پرداخت خدمات بستري از جيب مردم را از جمله نقاط قوت طرح تحول عنوان کرد و افزود: ارتقاء خدمات كمی ويزيت رشته هاي تخصصي و فوق تخصصي، كاهش پديده زير ميزي، كاهش مدت زمان ارائه خدمات اورژانسی به بيماران مضطرب با مقيم شدن پزشكان متخصص و اصلاح تعرفه هاي خدمات تشخيصي و درماني از دیگر نقاط قوت طرح تحول نظام سلامت است که باید به آن توجه کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان ادامه داد: در هر صورت اجراي طرح تحول در شروع مشكلاتي داشت كه همين مسائل باعث شد تا عده اي خواسته يا ناخواسته و از روي آگاهي يا ناآگاهي به انتقاد منصفانه يا غير منصفانه بپردازند.

وی اضافه کرد: اجراي غافلگيرانه طرح تحول در شروع، فراهم نبودن تمامي ساختارها به خصوص در بيمارستان ها، ضرورت همراه کردن تمامي دست اندركاران براي اجراي دقيق طرح حتي در بدنه ستاد وزارت، تغييرات پياپي دستورالعمل و فارماكوپه طرح تحول و ايجاد سردرگمي در دانشگاه ها و شفاف‌سازي چون و چراي اجراي طرح در مجامع علمي به خصوص براي همراه کردن متخصصان احتمالي از جمله مواردی بود که به آن توجه نشد و سبب نقدهای منصفانه و غیرمنصفانه در خصوص طرح تحول نظام سلامت شد.

شادنوش با اشاره به عدم پیش بینی تأمين كافي منابع مالي مستمر و نيروي انساني متناسب با گستره خدمات تشخيصي و درماني این طرح عنوان کرد: مجموعا در ادامه اجراي طرح تحول بعضي از اين چالش هاي ابتدايي برطرف گشت كه نتيجه كلي  آن رضايت مردم از خدمات ارائه شده هم در بخش سرپايي و هم بستری است.

وی همچنین در خصوص گلایه برخی از بیماران از هزینه هایی القایی درمان ها بیان کرد: مهم‌ترين راهكار پرهيز از تحميل هزينه هاي القايي در نظام سلامت اجراي كامل برنامه پزشك خانواده و رعايت دقيق گايد لاين هاي ابلاغي وزارت بهداشت و تدوين رهنمودهای مورد نياز است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به برنامه های آموزشی دانشجويان پزشكي و پيراپزشكي كه در حال حاضر فارغ التحصيل مي‌شوند، یادآور شد: برنامه ها و پروتكل های آموزشي باید مورد بازنگری قرار گیرد، زیرا برخی دانشگاه‌ها از نظر علمي با مشكلات عديده و با عدم انعطاف پذیری مواجه هستند، در حالی که برنامه های آموزشی باید کاربردی تر و با توجه به شرایط منطقه ای تدوین گردد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: