کد خبر: ۱۴۶۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۵ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - 2017March 30
رئیس بخش دیالیز بیمارستان هاشمی نژاد درگفتگو با شفاآنلاین اعلام کرد:
شفاآنلاین :رئیس بخش دیالیز بیمارستان هاشمی نژاد با انتقاد شدید از خرید و فروش کلیه گفت: این اقدام فرهنگ اهداء را درکشور از بین برده است. وی همچنین بر ضرورت تشکیل بانک اچ ال ای برای پیوند از مرگ مغزی تأکید کرد و گفت با این کار به نتایج مطلوب تری در پیوند از مرگ مغزی خواهیم رسید.
دکتر شهرزاد عصاره، در باره بحث پیوند کلیه از دهنده زنده غریبه که مدتی است در رسانه ها مطرح است به شفاآنلاین گفت: پیوند کلیه از دهنده زنده در صورتی که جنبه تجاری نداشته باشد و پولی رد و بدل نشود، طبعاً عمل انسان دوستانه ای است و در همه جای دنیا هم انجام می شود. ولی تجارت کلیه نه مورد تأیید من و نه اکثر نفرولوژیستها و جراحان کشور است و در دنیا نیز یک عمل مذموم به شمار می آید.

 

وی اظهار کرد: کشورهایی که در آنها پیش از این خرید و فروش کلیه انجام میشد، مانند هند و بنگلادش، همگی این کار را غیر قانونی اعلام کرده اند و ما تنها کشوری هستیم که به پیوند از دهنده زنده غریبه در قبال پول ادامه می دهیم. پیوند از دهنده زنده اگر بخواهد ادامه پیدا کند، در کشور ما نیز باید همانند سایر کشورهای جهان از خانواده، همسر و اقوام و حداکثر دوستان نزدیکی که واقعاً از لحاظ عاطفی با بیمار پیوند دارند صورت گیرد و نه در قبال پول و به صورت تجاری. 

وی تأکید کرد: بی تردید منع قانونی خرید و فروش کلیه در جهت حفظ کرامت انسانی و همچنین سلامت افراد دهنده کلیه است. نباید فراموش کرد که افراد دهنده عضو به دلیل نیاز و اضطرار مالی شدید در قبال دریافت مبلغی که برای عضوی از بدن انسان، که نمی توان قیمتی برای آن تعیین کرد، مبلغی ناچیز محسوب می گردد، حاضر به این کار می شوند. 

دکتر عصاره تصریح کرد: متأسفانه هیچ کدام از افراد دهنده کلیه بعد از اهداء برای پیگیری وضعیت سلامتی مراجعه نمی کنند و ما بارها ما تلاش کرده ایم که به آنها دسترسی پیدا کنیم و آنها را از لحاظ سلامتی بررسی کنیم ولی موفق نبوده ایم. در حالیکه در سایر کشورها دهنده های کلیه به طور مستمر تحت نظرند و از نظر سلامت تک کلیه خود پیگیری می شوند. در چنین شرایطی، ما هیچ گونه اطلاعی نداریم که آیا دهنده سالم است یا پس از اهدای سلامتی به یک بیمار دیالیزی، در طول زمان بیمار دیگری را به جامعه اضافه کرده ایم؟ در حالی که اگر یکی از افراد خانواده به بیمار کلیه اهدا کنند، اکثراً به طور منظم همراه با گیرنده تحت نظر و آزمایش مرتب است و سلامتی وی بررسی می گردد. 

رئیس بخش دیالیز بیمارستان هاشمی نژاد گفت: خرید و فروش کلیه واقعاً انسانی نیست، و فروش کلیه در مقابل مبلغ ناچیزی پول، و بدون هیچ پیگیری از وضعیت سلامتی دهنده، علاوه بر خطرات جانی احتمالی، شأن و منزلت انسانی را زیر سوال می برد. در حالیکه اگر دهنده از نزدیکان بیمار باشد، آنچه که در قبال اهداء عضو خود به دست می آورد، سلامت عزیزش است، و این علاوه بر ارضای روحی دهنده به عنوان یک عمل کاملاً انسانی، بر کیفیت زندگی دهنده نیز به عنوان عضوی از خانواده یک بیمار دیالیزی تاثیر خواهد گذاشت و کل زندگی خانواده را دگرگون خواهد کرد. 

وی بیان کرد: در حال حاضر خوشبختانه در کشور ما بیش از 50 درصد از پیوندهای کلیه از اهدا کنندگان مرگ مغزی است و ما با تبلیغ و کار بیشتر بر روی این مسئله از طرق مختلف، و به ویژه رسانه ها، می توانیم این درصد را افزایش دهیم و امکاناتمان را بیشتر بر روی پیوند از مرگ مغزی متمرکز نماییم. از طرفی با ممنوع شدن تجارت کلیه باز هم مثل چند دهه قبل در کشور خودمان و به همان ترتیب که در سایر کشورها مرسوم است، خانواده ها به یاری عزیرانشان خواهند شتافت و کلیه را به معنی واقعی اهداء خواهند نمود. 

عضو هیئت مدیره انجمن نفرولوژی کشور ادامه داد: پیوند کلیه، بر خلاف پیوند قلب، در اکثر موارد عملی اورژانسی نیست و به انجام آزمایشات و بررسی های متعدد و بعضاً زمان انتظار برای آماده شدن گیرنده از لحاظ رفع سایر بیماریها نظیر بیماریهای قلبی و عفونی و غیره نیاز دارد. در مواردی هم که سلامت گیرنده ی در حال انتظار در لیست پیوند از مرگ مغزی، به علت خاصی مثلاً فقدان عروق مناسب برای دیالیز، در خطر باشد، علاوه بر امکان انجام دیالیز صفاقی، واحد پیوند وزارت بهداشت فرد را در اولویت اورژانس پیوند از مرگ مغزی قرار می دهد و پیوند در زمان بسیار کوتاهی انجام می شود. همچنین افراد خانواده هم می توانند اقدام به اهداء کلیه به عزیزشان کنند. اما متأسفانه این کار که در کشور های پیشرفته به فراوانی انجام می شود، در کشور ما با ایجاد امکان خرید عضو تقریباً متوقف شده و علی رغم روحیه مهربان و انسان دوستانه مردم ایرانی، نزدیکان بیمار به عزیزشان کلیه اهداء نمی کنند و به راحتی می گویند "کلیه می خریم". شنیدن این جمله برای من بسیار اسف بار است. مگر می توان روی عضو بدن انسان قیمت گذاشت و آن را "خرید"؟ 

متأسفانه نگاه دنیا نیز در این زمینه به ما بسیار بد است و حتی خیلی از مقالات علمی کشور در مورد پیوند کلیه، به این دلیل که بخشی از پیوندهای کلیه در کشور ما از دهنده زنده غریبه و به صورت خرید و فروش انجام شده است، در مجله های خارجی منتشر نمی شود. 

وی خاطر نشان کرد: پزشکان ما بسیار زحمت می کشند و کیفیت پیوند کلیه در کشور را به سطح بسیار خوبی رسانده اند و آمارهای بسیار خوبی از لحاظ بقای بیمار و کلیه داریم. در این شرایط بسیار حیف است که بار منفی پیوند تجاری، عملکرد مثبت ما را تحت تأثیر قرار دهد و ما را از جامعه جهانی جدا کند. 

دکتر عصاره در مورد نظرات مراجع تقلید در رد یا تأیید خرید و فروش عضو گفت: چند دهه قبل، در شرایطی که به دلیل فقدان امکان پیوند کلیه گسترده در کشور و نبود پیوند از مرگ مغزی، جان بیماران دیالیزی در خطر بود، و بسیاری از بیماران برای پیوند با هزینه بالا به خارج از کشور اعزام میشدند، شاید پیوند از دهنده زنده غریبه لازم بود و بنابراین برخی از مراجع ما بر حسب شرایط آن زمان و به درخواست خود پزشکان، در جهت تأیید خرید و فروش عضو فتوا دادند. خوشبختانه مراجع ما به روز هستند و با شرایط جامعه حرکت می کنند و بی تردید در صورت مراجعه نمایندگان پزشکان و توضیح شرایط فعلی و به خصوص بیان خطرات با لقوه برای دهندگانی که پیگیری پزشکی نمی شوند، این فتواها تغییر خواهد نمود. 

رئیس بخش دیالیز بیمارستان هاشمی نژاد در مورد بقای پیوند از مرگ مغزی در مقایسه با پیوند از زنده بیان کرد: درصد بقای کلیه در پیوند از مرگ مغزی در آمارهای کشورهای غربی در حدود 5-6 درصد نسبت به پیوند از دهنده زنده پایین تر است و یکی از علل آن این است که در آن کشورها سیستمی برای انتقال کلیه از ایالتی به ایالت دیگر و یا کشوری به کشور وجود دارد و مدت زمان رساندن کلیه به گیرنده برای پیوند به دلیل بُعد مسافت ممکن است طولانی باشد و روی کیفیت آن تأثیر بگذارد. در کشور ما در حال حاضر فراهم آوری و توزیع اعضا در هر استان به صورت مجزا انجام می شود و حتی اگر شبکه کشوری تشکیل شود، شاید طولانی ترین انتقال با سفر هوایی برای یک عضو حداکثر در طی 2 ساعت انجام شود و زمان "ایسکمی سرد" عضو طولانی نخواهد بود. 

وی خاطر نشان کرد: کافی است که ما دقت بیشتری در برداشت کلیه از دهنده مرگ مغزی و روش های حفظ و انتقال آن اعمال کنیم، تا آمارها به پیوند از دهنده زنده نزدیک تر شود، هرچند که من معتقدم که این چند درصد اختلاف ناچیز در بقای کلیه پیوندی نباید باعث شود که ما به پیوند از دهنده زنده غریبه روی بیاوریم. 

وی در خصوص مشکلات دهنده ها ی غریبه گفت: مطالعات مختلفی انجام شده و آمارهای بسیاری در کشورمان وجود دارد که نشان دهنده آن است که بسیاری از دهنده های غریبه پس از عمل به خاطر آنکه زندگی آنها متحول نشده است و پول دریافتی صرف دادن بدهی یا مصارف کوتاه مدت شده، از دادن کلیه خود ناراضی هستند و بعضاً دچار افسردگی شدید می شوند. بسیاری از آنها می گویند اگر ما قرض و بدهی نداشتیم این کار را نمی کردیم و رضایت قلبی نسبت به انجام این کار نداشته ایم و صرفاً در شرایط اضطرار مالی تن به این کار داده ایم. این امر نیز اخلاقی بودن فروش عضو را بیشتر زیر سوال می برد. 

دکتر عصاره بیان کرد: فعلاً پیوند از دهنده زنده غریبه در کشور ما قانونی است و من در جهت جلوگیری از این کار با بیماران خودم صحبت می کنم و برای آنها توضیح می دهم که دو انسان هستند که یکی از آنها دچار مرگ مغزی شده و مدت زیادی زنده نخواهد ماند و اگر کلیه اش را به شما دهد دعای خیر شما پشت سر او و خانواده اش خواهد بود و فرد دیگری هم هست که معمولا جوانی است در شرایط اضطرار مالی شدید و پولی را از شما می گیرد، کلیه اش را می هد و می رود و نمی دانیم که چه به سرش خواهد آمد و شاید بیمار دیگری به جامعه اضافه شود. خوشبختانه خود بیماران پس از این صحبتها اکثراً مورد مرگ مغزی را انتخاب می کنند. 

وی افزود: اختلاف بقای کلیه پیوندی از دهنده زنده و مرگ مغزی قطعی نیست، چرا که نتیجه پیوند کلیه اکثراً تابع شباهت ژنتیک افراد است و اینکه چقدر از جهت اچ ال ای (HLA) به هم نزدیک باشند، تا بدن فرد گیرنده بافت را پس نزند. اگر بتوانیم این امکانان را فراهم کنیم که دهنده مرگ مغزی را از لحاظ سیستم اچ ال ای، یعنی آنچه که باعث می شود بافت یک فرد با فرد دیگر تطابق داشته باشد، بررسی کنیم و در لیست پیوند از مرگ مغزی بانک اچ ال ای داشته باشیم، می توانیم مواردی را که دهنده و گیرنده با هم تشابه بیشتری دارند انتخاب کنیم و نتایج پیوند را بهبود بخشیم. این امر به خصوص در بیمارانی که در آزمایشات بدنشان به بافت غریبه واکنش نشان می دهد ضروری است. 

وی بیان کرد: امکان انجام آزمایش تطابق اچ ال ای در حال حاضر در کشور وجود دارد و فقط لازم است در سطح گسترده تر و برای همه دهنده ها چه در مرگ مغزی و چه در افراد اهداء کننده در خانواده انجام شود. هر چقدر اختلاف تطابق اچ ال ای کمتر باشد، احتمال پس زدن کلیه نیز کمتر است.  

این نفرولوژیست گفت: واحد های فراهم آوری عضو باید اطلاعات اچ ال ای همه افراد گیرنده کلیه را جمع آوری کنند و در واقع بانک اطلاعت اچ ال ای افراد گیرنده را تشکیل دهند و اچ ال ای بیماران مرگ مغزی هم به سرعت بررسی شود و حتی الامکان پیوند با بیشترین تطابق اچ ال ای انجام شود. البته لازمه موفقیت در چنین کاری ایجاد شبکه کشوری اهدای عضو است. 

باید توجه کنیم که در چون در موارد مرگ مغزی فرد بعضاً تا چندین روز در کُما است تا به سمت مرگ مغزی و آماده شدن برای اهدای عضو برود، در این فاصله فرصت کافی برای انواع آزمایش ها وجود دارد و گیرندگان نیز می توانند کاملاً از سلامت عمل و عضو اهدایی مطمئن باشند. 

وی اذعان کرد: من فکر می کنم همت جمعی ما در این مسئله بسیار مهم است چراکه ما ملت بسیار مهربان، انسان دوست و خیری هستیم و باید برای پیوند از مرگ مغزی و اهدای کلیه توسط نزدیکان بیشتر فرهنگ سازی کنیم. من بیماران بسیاری داشته ام که از موارد مرگ مغزی پیوند شده اند و همچنین افرادی را از نزدیک می شناسم که با اهدای عضو عزیزشان جانی دوباره به هم نوعان خود داده اند و بر این باورند که عزیز آنها در وجود چندین گیرنده عضو زنده است و نجات بخش جان چندین نفر شده است. 

وی تأکید کرد: با این روح بزرگ و نوع دوست ما ایرانی ها و فرهنگ اهداء عضو که روز به روز فراگیرتر می شود واقعاً چرا جوانی را در قبال پول ناقص کنیم؟ فرهنگ اهداء بر اساس اعتقادات و روحیات ما ایرانیان بسیار پسندیده است و حیف است که گسترش نیابد. بی تردید وضعیت فعلی خرید و فروش کلیه دستاوردهای پزشکان ما را نیز زیر سوال می برد و انگ غیر اخلاقی بودن را به ما تحمیل می کند. در جامعه ای که همگی داعیه اخلاق داریم باید در جهت حمایت و محبت به یکدیگر فرهنگ اهداء را گسترش دهیم و این لکه را از دامن پزشکی کشور پاک کنیم. 

وی در پایان گفت: شاید این کار در کوتاه مدت و به سرعت انجام نشود ولی باید با همت جمعی پزشکان و مسئولین محترم وزارت بهداشت در اسرع وقت صورت گیرد. ممنوعیت تجارت عضو را بیش از این نمی توان به عقب انداخت و باید هر چه زودتر به سمت پیوند حداکثری از مرگ مغزی همراه با اهدای عضو از خانواده پیش برویم و تجارت کلیه را متوقف کنیم. امیدوارم خیر و برکت این اقدامات شامل حال همه بیماران کلیوی ما بشود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
بهروزبرومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۱
0
1
بانو استاد دکتر عصاره بسیار خردمندانه داستان را موشکافی نموده اند.تنها باید یک نکته را از سخن ارزنده ایشان روشن نمایم ، :"همچنین افراد خانواده هم می توانند اقدام کنند و به عزیزشان کلیه دهند اما متأسفانه این کار که در کشور های پیشرفته بسیار انجام می شود در کشور ما تقریباً متوقف شده " شک ندارم بیدرنگ پس از ممنوع شدن تجارت عضو برای پیوند شمار کلیه از بستگان درجه یک برای پیوند زیاد خواهد شد.همانگونه که پیش از خرید و فروش کلیه در سال 1370 خورشیدی پیونده کلیه تنها از بستگان درجه یک گرفته میشد. زیرا مرگ مغزی هم درکار نبود. در آن دوران اگر کسی هم میخواست پیوند را خارج از ایران انجام دهد خواهر یابرادر خود را از ایران برای پیوند میبرد.خواهید دید با بکار بستن پیشنهاد داهیانه استاد دکتر عصاره با ممنوع شدن تجارت کلیه ، پیوند از کلیه بستگان درجه یک جایگزین پیوند با خرید و فروش خواهد شده و پیوند از مرگ مغزی نیز بیشتر شده و بدنبال آن پیوند دیگر اندام ها مانند قلب و ریه بگونه چشمگیر زیادتر میشود تنها کسانی که زیان خواهند دید سوداگران مرگ میباشند.
آبتین جنت سرشت
|
Canada
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۱
0
1
ای بلند اختر خدایت عمر جاویدان دهد
و آنچه پیروزی و بهروزی در آن است آن دهد
سعدی
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۱
0
2
با تشکر از استاد خانم دکتر عصاره، به نظر من به دو نکته مهم اشاره نمودند.یکی بانک عضو و دیگری سیستم حمل و نقل حرفه ای و آسان.
در دنیا برای انتقال فیزیکی بسیاری از تکنولژی های جدید نظیر سرورهای کامپیوتر گوگل ابتدا ریل گذاری درست را در حمل و نقل انجام می دهند و سپس به انتقال اعضای پایگاه داده مورد نظر می پردازند.
کاری که می توان براحتی برای اعضای بدن هم آنرا پایه ریزی نمود.شاید با انجام یک چنین کاری هم دهنده و گیرنده مشخص تر و در دسترس تر می شوند و هم سوداگری پیرامون آن برداشته می شود.
زهرامیرحسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۱
0
1
درود بر خانم دکتر عصاره
پیشنهادهای شما علمی و انسانی است و امیدوارم با کمک اساتید نفرولوژي این روند تجارت عضو در ایران متوقف شود و روند اهدا عضو از مرگ مغزی افزایش یابد.
ناصر سیم فروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۱
0
0
سلام خانم دکتر عصاره
شما که میگویید در خارج پیوند از غیر فامیل وجه خوبی ندارد اگر وقت مطالعه داشته باشید میبینید بسیاری از اساتید اخلاق در آمریکا بی تفاوتی در مورد مرگ بیش از۵۰۰۰بیمار دیالیزی درسال در لیست انتظار را جایز ندانسته و پرداخت در مقابل اهدا را بجد پیگیری میکنند .حتی استاد دانشگاه مینسوتا گفته بهتر است خودمان را بکوری نزنیم واز تجربه موفق ایران درس بگیریم تا هر روز۳۰ امریکایی در لیست انتظار نمیرد.اکنون انجمن پیوند آمریکا برای اولین بار موضوع را مورد مطالعه گذاشته ودر سال۲۰۱۶ یک نفرولوژیست معروف آمریکایی برای انجمن آمریکا مطالعه علمی انجام داده و پیشنهاد پرداخت را انسانی برای نجات بیماران دانسته و بسیار اقتصادی
شما که شعار مرگ مغزی را می دهید یک کشور نام ببرید که مرگ مغزی مشکل کمبود کلیه را حل کرده آمریکا با آنهمه پول و امکانات بیشترین رشد پیوند را
در زنده غیر فامیل داشته. و بدنبال قانونی کردن پرداخت برای نجات جان بیماران است
در مورد فامیل. اولا اگر اهدا کلیه مشکل پزشکی دارد برای فامیل هم دارد که دو نفر دریک فامیل مشکل دار میشوند
ثانیا شما بعنوان نفرولوژیست میدانید که زمینه فامیلی خطر اهدا در فامیل را بیشتر میکند واقای دکتر آبراهام ان را نشان داده
واز همه مهمتر داوطلبی دد فامیل کمتر. است چون ثابت شده بزور و رودربایستی مجبور به اهدا میشوند چون میدانند نارسایی کلیه یعنی چه و فشار والدین ومراکز پیوند برای آنها یک معضل بزرگ است
باعث تعجب است که شما نسبت به.رنج و مرگ بیماران دیالیز بی اعتنا باشید
شما که خوب میدانید که در تمام کتابها و مقالات. نوشته پیوند درمان انتخابی نارسایی کلیه است و کیفیت زندگی دیالیز و مرگ ومیر آنها قابل مقایسه نیست
مرکز شما هم پیوند غیر فامیل زیاد زده وهم خارجی در صورتیکه همیشه مرکز لبافی نژاد و بقیه الله بیشترین پیوند مرگ مغزی را انجام میدهد و خیلی قبل از مرکز شما شروع کرده اولویت ما مرگ مغزی وبعد زنده است
ما مثل هند و...نیستیم چون از اول پیوند ایرانی بخارجی را ممنوع کردیم وخود من متن ان را نوشتم و اقای دکتر مرندی وزیر وقت آنرا ابلاغ کردند
در جواب دکتر برومند هم باید بگوئیم که سوداگر مرگ کسانی هستند که مرگ بیماران را بر ورود تجهیزات. دیالیز. منافع انجام دیالیز ت ترجیح میدهند.وهمیشه به ایشان توصیه کرده ام که در مکاتبات رعایت ادب و اخلاق را بکنند که هیچ وقت گوش ندادهاند
قطعا انجام اهدا کمترین عارضه ر ا داشته اگر آنرا با مرگ. میر بیماران دیالیزی مقایسه کنیم.
ما بهترین مراقبت از دهنده را انجام داده‌ایم وبا بهترین تکنولوژی روز یعنی مینی لاپاردسکپی الحمدلله حتی یک مورد مرگ ومیر نداشته ایم.وبا انجام اولین RCT در دنیا. جایزه بهترین مقاله لاپارسکپی را به کشورمان اختصاص دادهایم همه این زحمات را برای رفاه اهدا کنندگان انجام داده‌ایم.برخلاف نظر شما امروز دنیا به پیوند و زحمات ایران در نجات ۴۰۰۰۰ بیمار ایرانی احترام میگذارند و آفرین میگویند .آنهایی که اهل کار هستند میدانند که چه زحمات شبانه روزی کشیده شده.همین حالا بعنوان سخنران دعوت کرده‌اند تا در انجمن اورولوژی آمریکا از تجربیات ایران در کاهش مرگ بیماران آمریکا و جهان استفاده کنند
امیدوارم شما هم بزحمت همکار انتان و دستاورد عظیم کشور عزیزمان ببالید
و بیاد وفکر دیالیزیهای مظلوم بیشتر باشید که وظیفه اصلی شما بعنوان نفرولوژیست میباشد
با احترام
آبتین جنت سرشت
|
Canada
|
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
0
0
"تنها کسانی که زیان خواهند دید سوداگران مرگ میباشند."
چرا از این جمله ناراحت شدید این که حرف بدی نیست ؟
آبتین جنت سرشت
|
Canada
|
۰۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
0
0
"تنها کسانی که زیان خواهند دید سوداگران مرگ میباشند."
چرا از این جمله ناراحت شدید این که حرف بدی نیست ؟
دکتر محمد نجفی سمنانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
0
0
عنوان: سازمان بهداشت جهانی «الگوی ایرانی پیوند کلیه» را به عنوان موردی خاص و پاک شناسایی می کند.
بسم الله الرحمن الرحیم
سالها دل طلب جام جم از ما می کرد آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد
بی انصافی و یا بی اطلاعی است که باعث می شود استاد محترم سرکار خانم دکتر عصاره، «الگوی منحصر به فرد و متعالی پیوند کلیه ایرانی» و سیستم پیوند کلیه در هندوستان را با هم قابل قیاس بداند. تفاوت «سیستم پیوند کلیه از دهنده زنده غریبه» بین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و کشور هندوستان، از زمین تا آسمان است. مدرک این ادعای مهم، سازمان بهداشت جهانی می باشد. سازمان بهداشت جهانی کشور هند را از جمله کشورهای دخیل در امر تجارت سازمان یافته «توریسم پیوند» (transplantation tourism) می شناسد که در آن تیمی بزرگ از دلالان، ترتیب دهندگان سفر گیرنده ها و فراخوان دهنده ها، بیمارستان ها و پزشکان به طور سیستماتیک در امر غیر قانونی توریسم پیوند دخالت دارند. اما سازمان بهداشت جهانی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را با الگویی پاک و متفاوت می شناسد[1]. 90% پیوند کلیه در هندوستان در بخش خصوصی و ده درصد در بیمارستانهای دولتی و عمومی و نود درصد از دهنده زنده و ده درصد از جسد می باشد.[2] رجیستری ( سامانه ثبت اطلاعات پزشکی) برای گیرنده ها در هند وجود ندارد. میزان پیوند از جسد، 0.5 (نیم) به ازاء یک میلیون جمعیت می باشد. [2]سازمان بهداشت جهانی هند را کشور صادر کننده ارگان در تجارت ارگان معرفی کرده و اعلام می کند، کلیه دهنده های هندی، در بخش خصوصی به خارجی ها پیوند می شود. [1] همین گزارش اذعان می کد، پارلمان هندوستان در سال 1994 با تصویب قانونی، تجارت ارگان را در این کشور ممنوع کرده است اما پیوند کلیه به صورت زیر زمینی در هندوستان رواج داشته و در حال افزایش است .[1] در این گزارش نام هند در کنار کشورهایی مانند ، چین، ، اسرائیل، فیلیپین، برزیل، مصر و کلمبیا به عنوان سرد مدار این کشورها در امر توریسم پیوند برده می شود اما نام ایران به عنوان یک مورد مخصوص از پیوند کلیه از دهنده غریبه زنده و جداگانه برده می شود و سازمان بهداشت جهانی چنین می گوید: « مورد جمهوری اسلامی ایران، نیازمند ذکر خاص است: اهداء کلیه در قبال پرداخت پول قانونی است اما، قانون بسیار سخت گیرانه ای وجود دارد که انتساب کلیه را به غیر ایرانیان ممنوع می کند، لذا این سیستم، تجارت جهانی ارگان را از بین برده است.[1]

پارلمان هندوستان، تجارت سود آور و ننگین توریسم پیوند در این کشور را غیر قانونی اعلام کرده است. اما مگر ما در ایران توریسم پیوند کلیه داریم؟ بدون شک این تجارت در ایران وجود ندارد. علت این پدیده، هوشمندی اساتید بزرگ و پیشکسوتان پزشکی کشور، ایثار گری تیم پزشکی و اهتمام وزارت بهداشت و درمان می باشد. ایثار پزشکان پاک و سربلندی که سالیان سال در سنگر مقدس پزشکی، تلاش کرده و می کنند. خوش فکری اساتید بزرگی که از همان ابتدا پیوند کلیه از دهنده زنده غریبه را فقط برای یک ایرانی اخلاقی می دانستند. پزشکان ایثارگری که در امر مقدس پیوند کلیه از اهداء کنند گان مرگ مغزی و دهنده زنده، سرزنده، فعال و ایثار گرانه در حال خدمت به جامعه می باشند. این ایثار، هوشمندی و سربلندی را با تجارت کثیف و غیر قانونی توریسم پیوند در هندوستان مقایسه کردن، ظلم و جفای نابخشودنی است. البته اگر اشکالاتی در این سیستم هست، باید با همدلی و اتفاق نظر تمامی دست اندرکاران، امور اصلاح و ارتقاء یابد.


1. Shimazono, Y., The state of the international organ trade: a provisional picture based on integration of available information. Bull World Health Organ, 2007. 85(12): p. 955-62.
2. Shroff, S., Current trends in kidney transplantation in India. Indian J Urol, 2016. 32(3): p. 173-4.
میترا ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
0
2
با درود ،بانو دکتر عصاره شایستگی شما با انتخاب به عنوان نماینده خاور میانه در انجمن بین المللی نفرولوژی ،برای همه ایرانیان ثابت شده بوده واکنون نیز با استدلال های عقلانی تان درباره خرید وفروش کلیه ،ثابت کردید که شایسته این انتخاب بوده اید ومایه افتخار برای هر ایرانی. الگوهای ما شما واساتیدی چون پروفسور برومند هستند واینکه کسانی در امریکا یا هر جای دیگری با خرید وفروش کلیه موافق هستند درستی این نظریه را اثبات نمیکند
مريم شاهرخ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
0
0
سركار خانم دكتر عصاره بسيار مفيد اصل مطلب رابيان فرموديد

پافشاري برخي افراد بر ماندن به روشهاي آسيب زا باعث تعجب است
آبتین جنت سرشت
|
Canada
|
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
0
0
نویسنده محترم با مخاطب قرار دادن خانم دکتر عصاره در ابتدای امر مرقوم فرمودند « .....اگر وقت مطالعه داشته باشید میبینید بسیاری از....» که القای مفهوم مخالف است . سپس در یک پاراگراف پایین تر مرقوم فرمودند که « ....شما که خوب میدانید که در تمام کتابها و مقالات نوشته ....» ! این ضد و نقیض گمان تخطئه را به میان می آورد که زیبنده ارباب علم و اخلاق نیست .
فرشته سدادی
|
Canada
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
0
0
با سلام ودرود بر خانم دکتر عصاره
شما بخوبی مطلب را و مشکل بیماران و دهندگان کلیه راعنوان کردید
بارها همراهان بیماران دیالیزی مراجعه کرده و برای خرید کلیه اصرار داشته اند و اماوقتی با انها در خصوص دهنده فامیل صحبت میشود رغبتی ندارند مشکل بنظر اساتید بزرگوار چیست?
ایا نمیتواند دلیل باشدکه در قبال مبلغی که ازنظر من بسیار ناچیزاست بخود حق خرید عضو زنده را میدهیم .
گرچه شکی نیست که با خرید کلیه از لیست انتظار گیرندگان کلیه کاسته شده است اما با اطلاع رسانی و رواج دریافت عضو از مرگ مغزی میتوان کمک بهتری به گیرندگان کلیه کرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
0
0
باسلام وعرض احترام بنظر من پیوند کلیه از دهنده زنده غریبه نباید غیرقانونی شود بلکه باید کمرنگتر جلوه داده شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
0
0
درود بر خانم دکتر عصاره و مطلبی را که به حق فرمودند،
جناب دکتر سیم فروش عزیز،
مطلبی که خانم دکتر عصاره به آن اشاره کردند در مورد مرگ اخلاقیات است ، در مورد مرگ فرهنگ اهدا.
هر چند تا به امروز به قول شما تجربه موفقی بوده !!!!؟ولی مرگ اخلاق و فرهنگ اهدا ، بی تردید ما را به سمت توریسم پیوند کلیه و قاچاق زیرزمینی عضو در آینده سوق خواهد داد که همانند تمام سومدیریت های کشور راه را برای سوداگران مرگ باز خواهد کرد. فروش کلیه از فرد زنده تجارتی غیر اخلاقی است و بی تردید این بداخلاقی راه را برای مفاسد آینده و از بین رفتن سلامت افراد سالم بیشتری در آینده باز خواهد کرد و حیثیت جامعه پزشکی کشور را بر باد خواهد داد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
0
0
فوری،،جوانی هستم 36سالمه که به دلیل مشکلات که پیش آمده اقدام به فروش کلیه وکبد هستم فوری،،،
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: