کد خبر: ۱۴۶۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۲ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 19
دبیر انجمن آترواسکلروز درگفتگو با شفاآنلاین اعلام کرد:
شفاآنلاین :دبیر انجمن آترواسکلروز به بیماران قلبی و عروقی به شدت تأکید کرد که داروها و آخرین نسخه دارویی خود را همیشه و به خصوص در مسافرت به همراه داشته باشند و از مصرف داروهای سرماخوردگی و مسکن ها به شدت پرهیز کنند.

دکتر مسعود اسلامی در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین توصیه هایی را به بیماران قلبی و عروقی کرد و گفت: افرادی که بیماری های قلبی دارند باید به نکات مهمی توجه کنند تا بیماری های آنان تشدید نشود. این موارد عبارتند از:نحوه مصرف داروها و تداخلات دارویی، مسافرت، تغییر رژیم غذایی در طی مسافرت ودتغییرات آب و هوایی است که هر کدام از این موارد ممکن است باعث تشدید بیماری های قلبی شوند.

فوق تخصص بیماری های قلب و عروق ،مهمترین مسئله در کنترل بیماری های قلبی و عروقی را رعایت رژیم های دارویی بیماران دانست و گفت: بیماران قلبی و عروقی برای کنترل بیماری باید رژیم دارویی شان را در مسافرت به طور منظم ادامه دهند. گاهی اوقات بیماران ممکن است که فراموش کنند که داروهای قلبی را با خود ببرند و نسخه دارویی شان هم همراهشان نباشد و چند روز داروهای شان قطع شود .حال آنکه داروهای قلب به خصوصا داروهای فشار خون که برای تنگی عروق کرونر داده می شود اگر حتی یک دوزش قطع شود می تواند موجب افزایش شدید فشار خون و یا تشدید بیماری قلبی شود و بیمار کاملاً از کنترل خارج شود و مجبور شوند که در مسافرت بستری شوند.

دکتر اسلامی تأکید کرد: همراه بردن داروها و همچنین آخرین نسخه دارویی بیماران قلبی بسیار حائز اهمیت است . دومین نکته ای که بیماران قلبی و خانواده وی باید مورد توجه قرار بدهند تداخلات دارویی است .عزیزانی که به مسافرت می روند و بیماری قلبی دارند ممکن است در طی مسافرت دچار سردرد، سرماخوردگی و یا بدن درد شوند بنابراین داروهای مسکن از جمله؛ سرماخوردگی و ادلت کلد و... مصرف نکنند چراکه مصرف ادلت کلد و کلد استاپ می تواند فشار خون را در بیماران فشار خونی شدیداً بالا ببرد و از کنترل خارج کند و یا ضربان قلب را شدیداً افزایش دهد.

وی تصریح کرد: بنابراین در بیماران قلبی توصیه می کنیم که حتی در صورت سرما خوردگی هم این داروها را مصرف نکنند .همچنین باید توجه داشت که مصرف داروهای مسکن مثل بروفن، پیروکسی کام و نظایر آنها که می تواند در بیماران قلبی فشار خون را به شدت بالا ببرد و حتی تا درجه 20 هم برساند. یا اینکه در بیمارانی که نارسایی قلبی دارند باعث تجمع آب در بدن شود و نفس تنگی و ورمشان را تشدید کند بنابراین اگر سر درد یا بدن درد می گیرند توصیه می کنیم که صرفاً استامینافن مصرف کنند.

 دبیرانجمن آترواسکلروز بیان کرد: سومین نکته هم در مورد تغییر رژیم غذایی بیماران قلبی است که در منزل طبیعتاً مراقب رژیم غذایی خود هستند و غذاهای کم چربی و کم نمک مصرف می کنند. ولی در مسافرت و با خوردن غذای بیرون چنین امکانی وجود ندارد بنابراین در واقع یا باید کمتر بخورند و در صورت بالا بودن نمک و چربی غذا، دوز قرص دیورتیک( ادرار آور) که مصرف می کنند را افزایش دهند.

دکتر اسلامی چهارمین توصیه به بیماران قلبی و عروق را در حوزه تغییرات آب و هوایی ذکر کرد و گفت: بیمارنی که به مناطق با آب و هوای سرد مسافرت می کنند باید توجه داشته باشند که اگر پوشش کافی نداشته باشند نفس تنگی و درد سینه آنان افزایش پیدا می کند و اگر به ارتفاعت می روند که معملاً ارتفاعات بالای 2500 متر است در واقع می تواند باعث تشدید تنگی نفس در بیماران قلبی شود و این نکاتی است که باید رعلیت شود تا در طی مسافرت برای بیماران قلبی مشکلی پیش نیاید.

وی در مورد بیمارانی که جراحی قلب از جمله بای پس و تعویض دریچه داشته اند گفت: ما معمولاً به این بیماران توصیه می کنیم در ماه اول پس از جراحی قلب به مسافرت نروند چون اولاً از مرکز پزشکی که تحت نظر آن هستند دور می شوند و اگر مشکلی برای آنها پیش آید مجبورند به مرکزی که به بیماری شان آشنایی ندارند مراجعه کنند و دوم اینکه در واقع هنوز استخوان و بخیه آنها جوش نخورده و شرایط قلبی شان کنترل نشده بنابراین توصیه می کنیم که حتی المقدور در یک ماه پس از جراحی قلب مسافرت نکنند.

وی در مورد بیمارانی که برای آنها از باتری، استنت و آنژیوپلاستی استفاده شده گفت: در مورد این بیماران حتی اگر شرایط خوب هم باشد ما می گوییم که حداقل تا دوهفته پس از آن مسافرت نروند و حتی رانندگی نکنند ولی در مورد بیمارانی که جراحی شده اند حداقل تا سه ماه نباید رانندگی کنند و بعد از گذشت یک ماه از عمل جراحی می توانند به مسافرت روند.

دکتراسلامی افزود: اگر بیماری سکته کرده و رگ وی قابل باز کردن و یا جراحی نبوده و عضله ضعیف است و قدرت انقباضی قلب معولاً زیر 35 درصد است ما توصیه می کنیم حتی المقدور در مسافت های بین شهری رانندگی نکند چون اگر اتفاقی در حین رانندگی برایش بیفتد هم جان خودش و هم جان مسافران دیگر به خطر می افتد.

فوق تخصص بیماری های قلب و عروق بیان کرد: اکثر بیماران قلبی افراد مأخوذ به حیایی هستند و نمی خواهند که مزاحم افراد دیگر شوند و می خواهند در مسافرت به دیگران کمک کند ولی افراد خانواده نباید اجازه دهند که بیماران کارهای سنگین از جمله بلند کردن چمدان های سنگین را انجام دهند چون در واقع کارهایی که ایزومتریک هست مانند بلند کردن چمدان می تواند به قلب فشار آورد و بیماری را از کنترل خارج کند.

وی در پایان گفت: اگر بیماران به بیرون می روند سعی کنند جاهایی که شیب آن خیلی تند است نروند.چراکه

به قلب آنها فشار زیادی وارد می کند و در واقع همراهان بیمار در زمان بروز علائم بیماری های قلبی مانند نفس تنگی، درد سینه و یا کاهش سطح هوشیاری این علائم را جدی بگیرند وبیمار را به نزدیک ترین مرکز درمانی ببرند تا چک شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: