کد خبر: ۱۴۵۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 14
قرارگیری در معرض سروصدای بلند ناشی از انفجار ترقه ها، نویزهای محیطی و گوش دادن به موسیقی با صدای بلند از علل اصلی بروز آسیب های شنوایی در نوجوانان و جوانان است.

شفا آنلاین>سلامت>استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بخش زیادی از کم شنوایی های حسی عصبی به دلیل قرارگیری در معرض صداهای بلند و بالای 85 دسیبل مانند صدای ناشی از انفجار(Explosion) ترقه و مواد محترقه بروز می کند که اغلب غیرقابل درمان است و نیاز به توجه بیشتر در زمینه پیشگیری دارد.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر محسن احدی اظهار کرد: قرارگیری در معرض سروصدای بلند ناشی از انفجار ترقه ها، نویزهای محیطی و گوش دادن به موسیقی با صدای بلند از علل اصلی بروز آسیب های شنوایی در نوجوانان و جوانان است.

وی با تاکید بر این که هر نوع صدای بلندتر از 85 دسیبل، به شنوایی افراد آسیب وارد می کند، گفت: صدای انفجار ترقه ها نیز اغلب بالاتر از 125 دسیبل است و می تواند آسیب شنوایی غیرقابل جبرانی به دنبال داشته باشد.

 احدی افزود: کم شنوایی(Hearing) ناشی از نویز، نوعی آسیب شنوایی ماندگار یا گاهی موقت است که به دلیل قرار گرفتن در معرض اصوات بلند ناگهانی مانند صدای انفجار ترقه یا اصوات بالاتر از 85 دسیبل و به ویژه در مدت طولانی بروز می کند.

وی اظهار کرد: احساس درد در گوش، زنگ زدن یا سوت کشیدن گوش و ناتوانی در فهم صحبت دیگران بلافاصله پس از صدای انفجار ترقه، از علائم شایع آسیب شنوایی در سه شنبه های آخر سال است.

متخصص شنوایی شناسی گفت: حتی یک بار قرار گرفتن در معرض صدای انفجار ترقه در فاصله نزدیک می تواند موجب آسیب شنوایی دایمی شود.

احدی خاطرنشان کرد: علاوه بر عوارض شنوایی، قرارگیری در معرض سروصدای بلند می تواند موجب استرس، بدخوابی، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و حتی حملات قلبی شود.

وی برای پیشگیری از بروز این عوارض توصیه کرد: افراد از مکان های محل ترقه بازی فاصله بگیرند و اگر به ناچار یا اتفاقی در معرض این گونه اصوات بلند قرار گرفتند، از محافظ های گوش استفاده کنند یا گوش های خود را با کف دست بپوشانند.

احدی ادامه داد: افرادی که به ناچار در معرض این صداها قرار می گیرند، می توانند با استفاده از محافظ های گوش از جنس فوم یا سیلیکون از شنوایی خود محفاظت کنند.

وی همچنین تاکید کرد: حفاظت از شنوایی نوزادان و کودکان که خود قادر به محافظت از شنوایی خود نیستند، اهمیت زیادی دارد؛ کودکان حساسیت بیشتری به صداهای بلند دارند و آسیب شنوایی در آنان سریعتر رخ می دهد؛ بنابراین باید به آنها آموزش داد تا به محض شنیدن صدای ترقه، گوش های خود را با کف دست بپوشانند.
برچسب ها: ناشنوا ، دسیبل ، انفجار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: