کد خبر: ۱۴۵۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۷ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 14
شفاآنلاین :سرپرست دادسرای جنایی تهران با اعلام آخرین نتایج تحقیقات درباره آتش‌سوزی وویرانی ساختمان پلاسکو گفت: «مالک تولیدی نسترن واقع در طبقه دهم پاساژ پلاسکو ودوکارگرش، عاملان اصلی آتش‌سوزی شناخته شدند. این در حالی است که دلایل دیگری نیز در بروز این فاجعه نقش داشته‌اند.

به گزارش شفاآنلاین، محمد شهریاری با اعلام این خبر گفت:دراین حادثه که روزپنجشنبه 30 دی امسال رخ داد ساختمان 17 طبقه پلاسکو، پس ازآتش‌سوزی فروریخت و تعدادی از آتش‌نشانان و کسبه پلاسکو زیرآوار مرگ ماندند. سرانجام پس از 10 روزعملیات شبانه روزی، آواربرداشته شد و پیکرهای آتش‌نشانان و کسبه‌ای که زیر آوار مانده بودند بیرون کشیده شد.
شروع تحقیقات
از همان روز حادثه و نخستین دقایق اعلام این خبر، با حضوردرمحل حادثه وبه همراه تیم بررسی صحنه وبا حضور پلیس، ضمن نظارت برعملیات آواربرداری به تحقیقات لازم دراین باره پرداختیم. همچنین فیلم‌های مهمی که از این حادثه درزمان آتش‌سوزی وآوارگرفته شده بود جمع‌آوری شد.همزمان با بازبینی فیلم‌ها تحقیقات از شاهدان، شناسایی محل شروع حریق و اقدامات تحلیلی صورت گرفت که مشخص شد آتش از طبقه دهم آغاز شده است.
ادعای بی‌گناهی
بررسی‌های همه جانبه نشان داد حریق از فروشگاه نسترن آغاز شده است. بدین ترتیب در همان روزهای اول، مالک و دو کارگراین تولیدی پوشاک احضار شده و تحقیقات فنی از آنها صورت گرفت. اما سه مرد میانسال اعلام کردند که اطلاعی از حریق ندارند و این حادثه خود به خود رخ داده است. یکی از آنها در این خصوص گفت: «صبح که به تولیدی آمدیم هوا سرد بود اما چون خیلی سردمان نبود، بدون آنکه چیزی روشن کنیم، خوابیدیم. آنجا حتی گاز پیک نیکی هم بود اما حوصله‌مان نیامد که آن را روشن کنیم و خوابیدیم. در خواب وبیداری بودیم که صدای جرقه از پشت تلویزیون به گوشمان رسید. ناگهان شعله‌های آتش را دیدیم که از پشت تلویزیون زبانه می‌کشید. وقتی آتش بیشتر شد، برای خاموش کردن شعله‌ها سراغ سه کپسول آتش‌نشانی رفتیم اما هر سه خالی بودند به همین خاطر موفق نشدیم آتش را خاموش کنیم.
اثبات گناهکاری
درحالی که مالک تولیدی و کارگرانش مدعی بودند که در این ماجرا دست ندارند، تحقیقات تخصصی صورت گرفته نشان داد که سیستم گرمایشی ساختمان در زمان حادثه قطع بوده است. از طرفی کارگران اول صبح 30 دی – روز حادثه- وارد مغازه شده و در آنجا به استراحت پرداخته بودند.اما سؤالی که مطرح شد این بود که در سرمای دی ماه وبا توجه به نبود سیستم گرمایشی، آنها از چه وسایل گرمایشی استفاده کرده‌اند.
سیم کشی غیر اصولی
باتوجه به این نکته، بررسی‌ها ادامه یافت و در نهایت مشخص شد آنها برای گرم کردن خود از هیتر برقی استفاده کرده‌اند. هیتری که سیم کشی آن کاملاً غیر اصولی بوده و توسط کارگران صورت گرفته بود. از طرفی کارگران حدود 8 تا 10 متر سیم را به صورت رو کار ازروی زمین تا سقف کشیده بودند و در انتها دو سر سیم را بدون دو شاخه و رعایت موارد ایمنی داخل پریز برق کرده بودند. آنها برای اینکه سیم‌ها از دو شاخه پریز برق خارج نشود پارچ آبی را روی سیم برق گذاشته بودند تا از بیرون آمدن دو شاخه از پریز جلوگیری شود.
کپسول‌های خالی آتش‌نشانی درساختمان
سرپرست دادسرای جنایی تهران درادامه گفت:صبح روز حادثه زمانی که کارگران خواب بودند دو شاخه سیم برق آتش گرفته و بواسطه همین آتش‌سوزی، وسایلی که داخل تولیدی بودند نیز آتش گرفت. از طرفی از آنجا که مقداری از این سیم کشی رو کارنیز از سقف رد شده بود، سقف تولیدی نیز آتش گرفت. کارگران برای اطفای حریق کپسول آتش‌نشانی را برداشته و به سمت شعله‌های آتش دویدند. اما از آنجا که کپسول فاسد شده بوده به جای کف خاموش کنند، هوا از آن خارج شده و با فشار اکسیژن، آتش شعله ور‌تر شد.
کارگران که تولیدی را در میان شعله‌های آتش دیدند خود را به طبقه هشتم که آن زمان زیارت عاشورا در آنجا برگزار بود رسانده ودرخواست کمک کردند. و...
سرپرست دادسرای امور جنایی پایتخت  گفت: پس از اعتراف متهمان، آنها بازداشت شده و تحقیقات تکمیلی نسبت به بازسازی صحنه و مستندسازی صورت گرفت. برخلاف گمانه زنی‌های صورت گرفته در خصوص عمدی بودن این حادثه، باید گفت: طبق تحقیقات هیچ عمدی در کار نبوده است. البته عواملی قبل و بعد از وقوع حادثه، باعث توسعه آتش‌سوزی شده‌اند و در آتش‌سوزی دست داشته‌اند که این موارد توسط کارشناس‌ها در حال بررسی است.
محمد شهریاری ادامه داد: هیچ انفجاری در ساختمان پلاسکو رخ نداده که باعث تخریب کامل ساختمان شده باشد. بلکه ساختمان در سه مرحله تخریب شده است. از آنجا که ضلع جنوبی ساختمان پلاسکو به سمت خیابان جمهوری بوده، بیشتر تصاویری که گرفته شده است از این ضلع بوده است. اما قبل از ریزش کامل ضلع جنوبی، در ضلع شمالی هم ریزش داشته‌ایم. ریزش ضلع سوم هم به ریزش کل ساختمان منتهی شد. با بررسی فیلم‌ها و تصاویر مشخص شد ساختمان از داخل در حال فرو ریختن بوده و درنهایت با ریختن ضلع جنوبی تمام ساختمان فرو ریخت.
قاضی شهریاری گفت: متأسفانه یک سهل‌انگاری کوچک، باعث بروز حادثه تلخی شد که منجر به شهادت 16 آتش‌نشان و مرگ 6 شهروند شد. اجساد افرادی که در این حادثه جان باخته‌اند نیز با انجام آزمایشان «دی‌ان‌ای» تحویل خانواده هایشان شد. حتی در زمان شناسایی قربانیان حادثه افرادی مراجعه کرده و مدعی شدند که اعضای خانواده‌شان زیر آوار پلاسکو گرفتار شده‌اند. مثلاً آقایی گفت همسرش برای خرید به پلاسکو رفته است، این درحالی بود که آن زمان اصلاً ساختمان پلاسکو باز نبود و مشخص شد که همسرش تصادف کرده و در بیمارستان است. یا خبرمفقودی مرد افغانی در آوار پلاسکو اعلام شد که بررسی‌ها نشان داد مرد افغان به کشورش بازگشته است. حدود 6 نفر به این صورت به ما اعلام شد که سرنوشت آنها مشخص و معلوم شد که در حادثه پلاسکو نبوده‌اند.
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: