کد خبر: ۱۴۵۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 13
در نظام سلامت، مهم ترین اولویت هایی که باید مدنظر قرار بگیرد، درمان کیفی و ارزان بیماران و پیشگیری از بروز بیماری ها در سطح جامعه است. هیچ کدام از این دو اولویت هم ربطی به سیاست ندارد، اتفاقا دخالت سیاسی در حوزه سلامت، کاملا تحقق اهداف بهداشت و درمان را به عقب می راند.
شفاآنلاین>سلامت>اینکه حاضر باشیم مردم ضرر کنند، اما حرف ما ثابت شود، نقطه خطرناکی است که خیلی از منتقدان طرح تحول سلامت در پیش گرفته اند. از همان ابتدای شروع طرح تحول سلامت تاکنون شاهد بوده ایم که برخی از شکست زودهنگام این طرح سخن گفته اند . اینکه اخیرا هم برخی رسانه ها، حرف های رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در نقد عملکرد بیمه ها را به معنی تعطیل شدن خدمات درمانی در بیمارستان ها برداشت کردند، نمونه دیگری از همین برداشت های سیاسی و وهم آلود از بزرگ ترین طرح اجتماعی دولت است.

به گزارش شفاآنلاین، چندی قبل دکتر علی جعفریان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران از عملکرد بیمه ها در پرداخت مطالبات بیمارستان ها انتقاد کرد، اینکه شرکت‌ها به بیمارستان‌ها تجهیزات نمی‌دهند و به همین دلیل اعلام کردیم که بیمارستان‌ها برای انجام جراحی‌های "غیراورژانس" که نیازمند تجهیزات هستند، دست نگه دارند تا بعد از عید اقدامات لازم برای آنها انجام شود.

همین حرف منطقی و انتقاد از عملکرد بیمه ها، بهانه ای به دست برخی منتقدان طرح تحول سلامت داد تا در رسانه های منتسب به خود از شکست طرح تحول سلامت سخن بگویند و اینکه این طرح در نهایت به تعطیلی بیمارستان ها منتهی شده است.

البته جعفریان توضیح داد: متاسفانه آنچه که برخی از سایت‌های خبری در این باره نوشتند، خلاف مطالبی بود که من گفته بودم و آنها موضوع را به نحوی دیگر جلوه دادند. ما اصلا نگفتیم که درمان‌ها را متوقف کرده‌ایم؛ چراکه اگر قرار بود درمان‌ها را متوقف کنیم، اکنون مردم در بیمارستان‌ها بستری نبودند.

او یادآور شد که ما فقط درباره توقف درمان‌هایی صحبت کردیم که نیازمند تجهیزات گران‌قیمت است و در عین حال فوریتی هم برای انجام آنها وجود ندارد. به عنوان مثال اقدام درمانی برای آرتروز مزمنی که پنج سال در فرد وجود داشته و حالا قرار است بیمار مفصلش را تعویض کند، از این نوع است؛ چراکه این فرد می‌تواند سه ماه دیگر هم صبر کند و سپس تعویض مفصلش را انجام دهد و چنین اقدامی فوریت نداشته و با سلامت فرد هم ارتباطی ندارد.

اینکه دکتر جعفریان به «ماه» اشاره کرده، اما منتقدان به شکل عامدانه به انگشت او نگاه کردند، کاملا از استیصال منتقدان از طرح انتقادات علمی نسبت به طرح تحول سلامت خبر دارد.

منافع بیماران را به منافع سیاسی می فروشند

چنین برخوردهای سوگیرانه از سوی رسانه هایی که حاضرند با طرح ادعاهای دروغ، عملکرد دولت و وزارت بهداشت را زیر سوال ببرند، اقداماتی کاملا سیاسی و غرض ورزانه است، در حالی که حوزه سلامت، به هیچ وجه ربطی به سیاست ندارد.

در نظام سلامت، مهم ترین اولویت هایی که باید مدنظر قرار بگیرد، درمان کیفی و ارزان بیماران و پیشگیری از بروز بیماری ها در سطح جامعه است. هیچ کدام از این دو اولویت هم ربطی به سیاست ندارد، اتفاقا دخالت سیاسی در حوزه سلامت، کاملا تحقق اهداف بهداشت و درمان را به عقب می راند.

وقتی یک منتقد نظام سلامت، به‌جای تحلیل علمی حوزه بهداشت و درمان، عینک سیاسی می زند و طرح تحول سلامت را از زاویه حزب و جناح خود نگاه می کند، چنین نقدی را نباید علمی و چنین منتقدی را نباید منتقدی دلسوز تعبیر کرد.

در همین ماجرای دانشگاه علوم پزشکی تهران، رئیس این دانشگاه از بیمه ها گلایه می کند، از اینکه حق و حقوق کادر درمان را پرداخت نکرده اند و بیمارستان ها به دلیل بدعهدی بیمه ها دچار اضطرار شده اند، اما رسانه های سیاست زده به‌جای آنکه پشت منافع مردم بایستند و برای حفظ حقوق بیماران هم که شده، بیمه های درمانی را نقد کنند، ترجیح می دهند که منافع مردم را به منافع سیاسی خود بفروشند و کل طرح تحول سلامت را زیر سوال ببرند.

آنها به خوبی می دانند که اگر بخواهند طرح تحول سلامت را از نگاه علمی و فنی نقد کنند، چیز زیادی برای انتقاد کردن پیدا نمی کنند و به همین دلیل ترجیح می دهند که طرح تحول سلامت را به میدان سیاسی بکشانند تا شاید در این میدان بتوانند طرحی را که با رضایت ۸۵ درصدی مردم مواجه شده، شکست خورده و ناامید جلوه دهند.

دستاوردهایی که نمی خواهند ببینند

همان منتقدانی که منتظر شکست طرح تحول سلامت هستند و آرزوی تعطیل شدن بیمارستان ها را دارند، به خوبی از دستاوردهای کم نظیر طرح تحول سلامت آگاه هستند، اما اقتضای منافع آنها فعلا در جهتی است که این دستاوردها را کتمان کنند و یا کوچک بشمارند.

هر منتقدی که با الفبای نظام سلامت آشنا باشد، می داند که برای هر یک درصد کاهش پرداختی از جیب بیماران، باید متولی نظام سلامت چه راه پرمشقتی را طی کند. بر اساس آمارهای رسمی، هر یک درصد کاهش پرداختی از جیب بیماران، مستلزم تخصیص اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومانی است.

در طرح تحول سلامت بر اساس آمارها و شواهد رسمی، ۳۲ درصد پرداختی از جیب بیماران کم شده است، آن هم در حالی بسیاری از منابع پایدار نظام سلامت مثل طرح هدفمندی یارانه ها به وزارت بهداشت تخصیص نیافته است.

به گفته دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت، با اجرای طرح تحول سلامت، پرداختی از جیب بیماران حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

لازم نیست به ایجاد هزاران مرکز جامع خدمات سلامت در حاشیه شهرها،  صدها خانه بهداشت در روستاهای محروم، تجهیز بیمارستانها، تحویل هزاران تخت آی سی یو، افتتاح بیمارستان هایی که ۲۰ سال پیش کلنگ خورده و رها شده بود، اعزام پزشکان متخصص به مناطقی که رنگ پزشک ندیده بودند و ....اشاره کنیم که مردم خود شاهد تغییر سیمای بهداشت و درمان شهرشان طی این سه سال هستند و آنها عادل ترین قاضی خواهند بود.  

اینها فقط یک چشمه از انبوه دستاوردهای طرح تحول سلامت است که برخی منتقدان و رسانه های همسو با آنان، نمی خواهند این دستاوردها را ببیند. شاید اگر یک دهم این دستاوردهای حوزه سلامت در دولت های قبلی محقق می شد، هر روز تحولات نظام سلامت را برگزیده اخبار خود می کردند، اما فعلا به مصلحت آنهاست که اخبار حاشیه ای و غیرواقعی در حوزه سلامت را بیشتر پوشش دهند و «بفرموده» از انتشار دستاوردهای حقیقی نظام سلامت خودداری کنند.سلامت آنلاین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: