کد خبر: ۱۴۵۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 14
درصد تعداد میگرن در مردان پیش و پس از بلوغ فرقی نمی‌کند و این عوامل هورمونی روی آنان تاثیری ندارد.
علت میزان بالای شیوع سردردهای میگرنی <The prevalence of migraine headaches.>در زنان در مقایسه با مردان بیشتر به عوامل هورمونی باز می‌گردد.

بخشی از آن هم به این علت است که عوامل برانگیزاننده میگرن در زنان نسبت به مردان بیشتر است. مثل اختلالات هورمونی، استرس، اضطراب، افسردگی و بیماری‌های روانی که در زنان شیوع و فراوانی بیشتری نسبت به مردان دارد. اما دلیل اصلی، همان تغییرات هورمونی است. در رابطه با استرس باید اشاره کرد زنان به علت شرایط روحی یا شرایطی که در زندگی با آن مواجه هستند بیشتر در معرض اضطراب و افسردگی قرار می‌گیرند و همین موضوع عوامل میگرن را در آنها تشدید می‌کند. پیش از بلوغ، این پسران هستند که نسبت به دختران درصد بالایی سردرد میگرنی را تجربه می‌کنند، اما پس از بلوغ، تعداد این سردردها در زنان بیشتر از مردان است. بنابراین مشخصاً علت این رفتار به عوامل هورمونی باز می‌گردد.

با این حال درصد تعداد میگرن در مردان پیش و پس از بلوغ فرقی نمی‌کند و این عوامل هورمونی روی آنان تاثیری ندارد. اما در مورد زنان بیشترین شیوع میگرن بلافاصله پس از دوره قاعدگی در خانم‌هاست. البته باید در نظر داشت که درمان میگرن در زنان و مردان متفاوت نیست. اما ما در انتخاب بعضی از داروها در زنان با احتیاط بیشتری تجویز می‌کنیم. تعدادی از داروها در دوران بارداری، عوارض جنینی زیادی دارند. تعدادی از آنها موجب افزایش وزن در زنان می‌شوند و برخی سیکل دوران ماهیانه را دچار اشکال و اختلال می‌کنند. داروهایی نیز هستند که خاصیت باروری را در طول زمان دچار تغییر می‌کنند. به همین علت به جز این موارد که در آنها با دقت بیشتری باید دارو تجویز کرد، هیچ تفاوتی در اصول درمان میگرن در زنان و مردان نیست. تنها موارد خاصی وجود دارد که به هورمون درمانی زنان منجر می‌شود.
با این درمان مشکل میگرن بیمار نیز برطرف می‌شود. این موضوع را نیز باید در نظر داشت که قرص‌های پیشگیری از بارداری در برخی زنان از عوامل تشدید میگرن است و در برخی دیگر میگرن را تسکین می‌دهد. اگر بیمار زنی تنها در زمان تخمک‌گذاری در میانه سیکل خود به سردرد میگرن مبتلا شود تنها با مصرف قرص‌های پیشگیری و مهار تخمک‌گذاری، میگرن را نیز برطرف کرده است. باید اضافه کرد مشاهده شده میگرن در 70 درصد موارد در زنانی که باردار می‌شوند، کاهش پیدا کرده است. سپید
سید احسان محمدیان نژاد
متخصص بیماری‌های اعصاب

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: