کد خبر: ۱۴۵۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 14
سردرد شاید شایع‌ترین شکایت بشراز درد است. شایع‌ترین نوع سردردها خوشبختانه سردردهایی هستند که به آنها سردردهای خوش‌خیم می‌گوییم.
  شفا آنلاین: کمتر کسی پیدا می‌شود که در زندگی سردرد <Headache>را تجربه نکرده باشد. دردی مشترک بین همه انسان‌ها که حتی اگر شده یک بار توسط هر فردی تجربه شده است.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  برای آشنایی بیشتر با این درد مشترک و راهکارهای درمانی آن با دکتر منصوره تقاء، رئیس انجمن علمی سردرد ایران به گفتگو نشستیم.

سردرد چه انواعی دارد؟
سردرد شاید شایع‌ترین شکایت بشراز درد است. شایع‌ترین نوع سردردها خوشبختانه سردردهایی هستند که به آنها سردردهای خوش‌خیم می‌گوییم.

 در این سردردها ضایعه یا مشکلی در ساختمان جمجمه و نواحی گردن وجود ندارد، بلکه سردردی است که بدون علت و ضایعه واضحی درون سر و گردن بوجود می‌آید. شایع‌ترین آنها نیز سردردهای تنشی و میگرنی است.

 سردردهای تنشی معمولا سردرد دوطرفه است که در نواحی پیشانی، شقیقه یا پس‌سری یا کل سر باشد. این نوع سردرد معمولا با تهوع، استفراغ، حساسیت به صدا و نور و بو همراه نیست و معمولا آنقدر شدید نیست که فرد را از کار بازدارد. این سردرد می‌تواند هم به صورت دوره‌ای و هم به صورت مزمن نمود پیدا کند.

منظور از دوره‌ای این است که هر چند سال یک بار ممکن است به مدت چند روز وجود داشته باشد و با درمان‌های ساده‌ای چون مسکن و استراحت خوب شود و دو مرتبه چند وقت دیگر مراجعه کند. ولی سردرد تنشی مزمن سردردی است که حداقل 15 روز در ماه و برای سه ما متعاقب وجود داشته باشد و این سردرد طوری است که ممکن است آنقدر طولانی باشد که برای چند سال ادامه پیدا کند. اما خوشبختانه سردردهای تنشی آنقدر شدید نیست که کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

سردردهای میگرنی چطور؟
گروه دوم از بابت شیوع، سردردهای میگرنی هستند. این نوع سردرد در خانم‌ها شایع‌تر است و بیشتر در سن جوانی بروز می‌کند. دردهای میگرنی معمولا یک طرفه هستند و اگر هم دو طرفه باشند، در یک طرف سر بیشتر احساس می‌شوند. ممکن است این درد در نواحی اطراف چشم بیشتر از مابقی جاها باشد یا در ناحیه پیشانی و شقیقه‌ای شدت بیشتری داشته باشد. در کل دو نوع سردرد میگرنی با نام‌های پیش‌درآمد (بدون اورا) و سردرد با اورا داریم.

بدون پیش درآمد یعنی اینکه قبل از آن هیچ نشانه‌ای برای سردرد وجود ندارد. سردرد به آرامی شروع می‌شود و حدود 20 دقیقه به شدت خود می‌رسد و در زمان شدت چند ساعت می‌ماند و بعد از آن آرام آرام از شدت درد کاسته می‌شود و به سمت بهبودی می‌رود. معمولا سردردهای میگرنی از هر نوع که باشد 4 تا حداکثر 72 ساعت به طول می‌انجامد. در سردرد میگرنی با پیش درآمد قبل از درد ممکن است مشکلات بینایی پیش بیاید. به طور مثال فرد خطوطی ببیند یا منطقه دید تاریکی پیدا کند و بعد از 2ساعت سردرد شروع شود. بیشتر پیش درآمدها به صورت بینایی بروز می‌کند، اما گاهی بصورت گزگز و خواب رفتگی اطراف دهان و دست‌ها نیز دیده می‌شود و گاهی به صورت اختلال گفتاری و تکلم است.

میگرن از چه سنی اتفاق می‌افتد؟
میگرن در بچه‌ها نیز وجود دارد و اصولا با سینوزیت اشتباه گرفته می‌شود. بچه‌های 6 تا 8 ساله نیز ممکن است سردرد میگرنی داشته باشند، البته کمی متفاوت‌تر از بزرگسالان.

 میگرن در کودکان معمولا دوطرفه است. در بزرگسالان ضربان‌دار است یعنی به صورت ضربان در سر دیده می‌شود. در حالی که در کودکان این نوع تقریبا وجود ندارد. در کودکان نیز سردرد میگرنی ممکن است با تهوع همراه باشد، اما بیشتر بی‌اشتهایی را به همراه دارد. از نظر مدت سردرد کوتاه‌تر و حتی گاهی 1 تا 2 ساعت است. میگرن در بچه‌ها نکته‌ای دارد و آن اینکه قبل از شروع سردرد تمایل شدیدی به خوردن مواد غذایی خاصی پیدا می‌کنند که خود باعث سردرد میگرنی می‌شود، مانند شکلات کاکائویی، چیپس، پفک، سس و انواع مواد غذایی که مواد افزودنی و محافظت کننده دارند.

بهترین راهکار برای درمان سردرد و میگرن چیست؟


بیشترین کاری که می‌توان برای این سردردها انجام داد، پیشگیری است. سردردهای تنشی گاهی با تنش‌های عصبی، افسردگی و اضطراب همراه است. ممکن است این عوامل در سردردهای میگرنی نیز وجود داشته باشد که در صورت اصلاح درد را تخفیف می‌دهند. موارد پیشگیری دیگر که در خصوص هر دو درد شبیه است، خودداری از مصرف برخی مواد غذایی محرک است. بهتر است فردی که سردرد می‌گیرد، همواره یادداشت کند که روز قبل از سردرد چه موادی را مصرف کرده است. البته به طور شایع، سرکه، ترشی، فلفل، ادویه جات تند، کاکائو و همه مواد غذایی همراه با ماده حفاظت کننده جزو این دسته هستند
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا بیرانوند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
0
0
من دو ماه است میگرن گرفتم اصلا خوب نشدم پیش چند تا دکتر هم رفتم اصلا جواب نمیده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: