کد خبر: ۱۴۴۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۲ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 07
کمردرد یکی از شایع ترین بیماری‌هایی است که بشر به آن مبتلا می‌شود و در واقع بعد از سردرد و دندان درد، کمردرد از شایع‌ترین بیماری‌ها به شمار می‌رود.
شفا آنلاین:سید منصور رایگانی، رئیس انجمن طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران  با اشاره به اینکه90 درصد مردم کمردرد<back ache> را حداقل یک بار در زندگی تجربه می کنند، می‌گوید، 85 درصد بیماران دچار کمردرد ناشی از فتق دیسک و اکثر قریب به اتفاق بیمارانی که کمردرد غیر دیسکی و مکانیکال دارند، با طب فیزیکی درمان می‌شوند. ادامه این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

تاثیر طب فیزیکی در کاهش کمردرد چگونه است؟
به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید کمردرد یکی از شایع ترین بیماری‌هایی است که بشر به آن مبتلا می‌شود و در واقع بعد از سردرد و دندان درد، کمردرد از شایع‌ترین بیماری‌ها به شمار می‌رود. کم تر کسی در طول زندگی به کمرد درد مبتلا نمی‌شود و این بیماری انواع مختلفی دارد که شایع‌ترین نوع آن مکانیکال یا کمردرد غیر اختصاصی نام دارد که به علت ضعف، پیچیدگی و یا اسپاسم عضلات و بافت اطراف دیسک اتفاق می‌افتد. این نوع کمردرد معمولا نیاز به درمان پرهزینه ندارد، این کمردرد، به درمان غیر اختصاصی نیاز داشته که فرد با مدت محدودی استراحت و استفاده از روش‌های ساده و توصیه‌های پزشکی و در مواردی روش‌های طب فیزیکی مشکلش برطرف خواهد شد.
آیا فتق یا بیرون‌زدگی دیسک سبب کمردرد می‌شود؟
یکی از انواع کمردردها به علت بیرون زدگی فتق دیسک و یا تنگی کانال ستون فقرات کمری ایجاد می‌شود که سبب شده ریشه کمری دچار درگیری و التهاب شده و در بیمار علاوه بر درد کمر، انتشار به پا نیز پیدا شود و این کمردردها اهمیت بیشتری داشته و باید دقت زیادتری نسبت به آن شود. کمردردی که منجر به بیرون زدگی فتق دیسک می‌شوند، روش‌های مختلف درمانی دارند. همچنین اگر کمردرد به نحوی باشد که درد تیرکشنده به اندام بیشتر از یک ماه طول کشد و به درمان‌های معمولی جواب ندهد یا کمر درد همراه با درد تیرکشنده به اندام منجر به ضعف و کاهش شدید قدرت پا گردد یا درد کمر که همراه با اختلال در کنترل دفع ادارد و مدفوع باشد، بهتر است، بیمار تحت عمل جراحی قرار گیرد. در صورتی که کمردرد ناشی از بیرون زدگی فتق دیسک کمر یا تنگی کانال ستون فقرات باشد، ولی با سه علامت بالا همراه نشده باشد، معمولا با روش‌های غیر جراحی می توان مشکل را برطرف کرد.
روش‌های غیرجراحی برای درمان کمردرد چیست؟
روش‌های غیر جراحی روش‌های مختلف دارد که ساده‌ترین آنها روش‌های درمان فیزیکی شامل استراحت، تحریک الکتریکی یا درمان فیزیکی با سرما و گرما، تجویز ورزش‌های لازم همچنین استفاده از داروهای خوراکی مختلف است. گاهی این روش‌ها در درمان بیماری فرد جوابگو نیست، اما نیاز به جراحی هم نداریم. در این صورت می‌توان به روش‌های مداخله‌ای طب فیزیکی که توسط همکاران طب فیزیکی و توانبخشی که دوره روش‌های درمان مداخله‌ای را دیده باشند یا متخصصان بیهوشی که دوره‌های مربوطه را گذرانده باشند، مراجعه کرد که این افراد با استفاده از دارو و یا روش‌های مداخله‌ای خیلی محدود دارو را اطراف ریشه عصب یا ستون فقرات وارد کرده که باعث شده التهاب و دیسک کمر کمتر شود. روش‌های دیگری نیز هست که با استفاده از روش‌های کمتر تهاجمی می‌توان به خارج شدن دیسک بیرون زده کمک کرد، اما پزشک باید با دقت نوع کمرد درد را تشخیص و آن را آنالیز کند و اگر دید لازم است، روش کمتر تهاجمی را انجام دهد.
سپید: چنددرصد موارد نیاز به درمان جراحی ندارد؟
پیام حوزه طب فیزیکی و توانبخشی به بیماران دچار کمردرد و جامعه پزشکی این است که اکثر کمردردها و حتی کمرد درد ناشی از فتق دیسک در حدود 85 درصد موارد بدون نیاز عمل جراحی و روش‌های ساده و مراقبت‌های پزشکی و استفاده از اقدامات طب فیزیکی و طب توانبخشی قابل درمان است.
در ارتباط با آرتروز وساییدگی مفصل توضیح دهید؟
آرتروز معمولا به صورت اولیه با گذشت زمان وعمراتفاق می‌افتد. شایع‌ترین مفصلی که در آرتروز درگیر می‌شود، مفصل زانو، بعد از آن مفاصل شست دست و مفاصل انتهای انگشتان است. در صورتی که آرتروز بسیار پیشرفته باشد و مانعی در برابر فعالیت فرد باشد یا انحراف مفصل ایجاد کند، می‌توان برای بیمار عمل جراحی انجام داد. آرتروز در مفاصلی مانند مچ پا، شانه، آرنج و مچ دست معمولا شایع نیست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: