کد خبر: ۱۴۴۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 04
معاون درمان وزیر بهداشت خبر داد:
محمد آقاجانی اظهار کرد : نظام ارجاع به معنای ارائه خدمات پزشکی به صورت سطح بندی شده است به طوری که ابتدا همه ایرانیان تحت پوشش خدمات پزشکان عمومی (پزشکان خانواده) قرار می‌گیرند و در صورت نیاز به خدمات پزشکی تخصصی از سوی این پزشکان به متخصصان ارجاع می شوند.
شفاآنلاین>سلامت>معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نظام ارجاع خدمات پزشکی برای اولین بار، سال 96 در کشور اجرا می شود و این خدمات برای تمام روستاییان، عشایر و ساکنان شهرهای زیر 50 هزار نفر به طورکامل تکمیل می شود.

به گزارش شفاآنلاین،محمد آقاجانی افزود: نظام ارجاع به معنای ارائه خدمات پزشکی به صورت سطح بندی شده است به طوری که ابتدا همه ایرانیان تحت پوشش خدمات پزشکان عمومی (پزشکان خانواده) قرار می‌گیرند و در صورت نیاز به خدمات پزشکی تخصصی از سوی این پزشکان به متخصصان ارجاع می شوند.
وی ادامه داد: اجرای نظام ارجاع که یکی از الزامات قانونی نظام سلامت از برنامه توسعه پنجم بوده است و به علت نبود زیرساخت‌های لازم هنوز محقق نشده است. سه شرط اساسی دارد، یکی ایجاد سطح اول خدمات سلامت با پوشش کامل خدمات اولیه سلامت توسط پزشکان عمومی، دوم ایجاد مراکز سطح دو که با حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص ایجاد می‌شود و سوم حلقه واسط این دو سطح که پرونده الکترونیک سلامت است.
معاون وزیر بهداشت گفت: تا قبل از دولت یازدهم و اجرای طرح تحول سلامت هیچکدام از این الزامات در کشور وجود نداشت اما اکنون خدمات سطح اول با حضور پزشکان عمومی تقریبا در سطح کشور کامل شده و به خصوص این خدمات در روستاها، مناطق عشایری و شهرهای زیر 50هزار نفر به طور کامل محقق شده است.
وی افزود: سطح اول خدمات پزشکی شامل خانه‌های بهداشت روستایی، مراکز بهداشتی- درمانی شهری و روستایی و مراکز جامع خدمات سلامت در حاشیه شهرهاست. مراکز این شبکه تا قبل از این دولت بسیار ناقص بودند. این شبکه اکنون تا حد زیادی تکمیل شده است به خصوص مراکز جامع خدمات سلامت در حاشیه شهرها که تا قبل از دولت یازدهم اصلا وجود نداشت و اکنون حدود 10 میلیون نفر را در حاشیه شهرها تحت پوشش خدمات پزشکان عمومی قرار داده است.
آقاجانی گفت: سطح دوم نظام ارجاع، خدمات پزشکان متخصص و فوق تخصص است که باید در کلینیک های تخصصی ارائه شود، این مراکز نیز تا قبل از این دولت اصلا در کشور وجود نداشتند و معلوم نبود در صورت نیاز به خدمات تخصصی، بیماران به کجا باید ارجاع می‌شدند.
معاون وزیر بهداشت افزود: اکنون 700 کلینیک خدمات تخصصی پزشکی در کشور ایجاد شده است و حدود 17 هزار پزشک متخصص و فوق تخصص با سهم ویزیت سه هزار و 500 تومانی برای مردم به بیماران خدمات تخصصی ارائه می‌کنند.250 کلینیک خدمات تخصصی پزشکی تخصصی نیز در حال ساخت است و به زودی به این مجموعه 700 تایی (در مجموع 950کلینیک) کلینیک‌های خدمات تخصصی اضافه می‌شود.
وی گفت: حلقه واسط سطح اول و سطح دوم خدمات نظام ارجاع نیز پرونده الکترونیک سلامت است . پرونده الکترونیک سلامت تاکنون برای حدود 60 میلیون ایرانی تشکیل شده است و شرایط لازم برای برقراری ارتباط بین سطح اول و سطح دوم خدمات پزشکی یعنی پزشکان عمومی مستقر در شبکه بهداشتی و پزشکان متخصص مستقر در کلینیک‌های تخصصی فراهم شده است.
آقاجانی در پاسخ به این پرسش که آیا نظام ارجاع در سال 96 در کشور به طور کامل اجرا می‌شود افزود: نمی‌توان انتظار داشت تا پایان این دولت و در سال 96 کل نظام ارجاع در کشور تکمیل شود، زیرا این کار زمانبر است اما این ادعا را داریم که نظام ارجاع در روستاها، مناظق عشایری و شهرهای زیر 50 هزار نفر تا نیمه سال 96 تکمیل می‌شود و بخش زیادی از شهرهای بزرگتر نیز تحت پوشش خدمات نظام ارجاع قرار می گیرند.
نظام ارجاع و پزشک خانواده از جمله الزامات قانون برنامه پنجم بود که محقق نشد؛ به همین علت اجرای آن در قانون برنامه ششم هم تکرار شده است. بر اساس این سیستم جدید خدمات سلامت، همه ایرانیان صاحب یک پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت می‌شوند. به طور دائم سلامت آنها با پایش مداوم پزشکان خانواده کنترل می‌شود و در صورت نیاز به خدمات تخصصی از طریق پزشک خانواده به پزشک متخصص ارجاع می‌شوند. در این صورت نه تنها هزینه‌های اضافه دولت و مردم به میزان زیادی کم می‌شود بلکه مردم نیز از سردرگمی در پیدا کردن پزشک متخصص نجات پیدا می‌کنند.ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سیدرضا رفیعی
|
-
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
0
0
تا زمانی که به مردم تفهیم نشه که پزشک عمومی هم قادر به درمان بیشتر بیماری های اونها هست این طرح فقط پزشکان عمومی را به ماشینهای مهرزنی تبدیل خواهد کرد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: