کد خبر: ۱۴۴۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۷ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 02
"اگر پیوند از زنده غیرفامیل بنا به پیشنهاد عده ای که تحت تاثیر القائات خارجی، بدون اینکه رنج دیالیز بیماران را حس کنند، پز اخلاقی می دهند، متوقف شود، یکباره نصف پیوند کشور تعطیل خواهد شد و در بعضی استان ها مثل ارومیه، سیستان و بلوچستان پیوند کلیه کلاًَ تعطیل می شود و رنج دیالیز و مرگ بیماران زیر دیالیز به شدت بالا می رود. واقعاً این آقایان این قدر بی مسئولیت هستند که راحت می گویند نصف پیوند کشور تعطیل شود؟"
شفا آنلاین>سلامت>دکتر ناصر سیم فروش  رئیس قطب ارولوژی کشور با ارسال یادداشتی اختصاصی برای شفاآنلاین به برخی اظهارنظرها درباره ممنوعیت پیوند کلیه اززنده نوشت:"  با ممنوع شدن پیوند کلیه از زنده غیرفامیل نیمی از پیوند کلیه کشور و تمام پیوند بعضی استان ها تعطیل می شود.|

به گزارش شفا آنلاین،دراین یادداشت آمده است :جای تعجب فراوان است که پزشکی بگوید بیماران بهتر است 8 تا 12 سال دیالیز شوند. دیالیز یعنی مرگ تدریجی. هفته ای سه روز سوزن وارد فیستول دست شما بشود و زیر دستگاه دیالیز بخوابید، مزه دیالیز را می فهمید. فیستول های مختلف، مرتب بسته شده و اعمال جراحی متعدد برای گذاشتن فیستول انجام می شود و آخرش رگ های مصنوعی گذاشته می شود. هفته ای سه روز از خانواده جدا بمانید و زیر دستگاه بخوابید و از کار بیکار شوید، مزه دیالیز را شاید درک کنید. اگر بچه ای باشید که هر روز به علت عدم داشتن رگ و فیستول مناسب، مایع در شکم شما برای دیالیز وارد شود چه زجری می کشید و والدین چقدر ناراحت می شوند آن وقت مزه دیالیز را خواهید فهمید.

اگر پیوند از زنده غیرفامیل بنا به پیشنهاد عده ای که تحت تاثیر القائات خارجی، بدون اینکه رنج دیالیز بیماران را حس کنند، پز اخلاقی  می دهند، متوقف شود، یکباره نصف پیوند کشور تعطیل خواهد شد و در بعضی استان ها مثل ارومیه، سیستان و بلوچستان پیوند کلیه کلاًَ تعطیل می شود و رنج دیالیز و مرگ بیماران زیر دیالیز به شدت بالا می رود. واقعاً این آقایان این قدر بی مسئولیت هستند که راحت    می گویند نصف پیوند کشور تعطیل شود؟

هرگز پیوند از مرگ مغزی مسئله رفع دیالیز را حل نخواهد کرد. در کشوری مثل آمریکا که تمام امکانات خود را برای مرگ مغزی بسیج کرده، هر ده دقیقه یک نفر زیر دیالیز در انتظار کلیه پیوندی جان می دهد. به همین دلیل پزشکان آنها دنبال مدل ایرانی پیوند کلیه هستند، جای تعجب نیست که ما می خواهیم گواهی مرگ بیماران کلیوی را به دست خود امضاء نموده و رنج دیالیز را به بیماران تحمیل نماییم.

آیا این است سوگند پزشکی که ما خورده ایم. آیا بهتر نیست بجای اسم خرید و فروش، نام هدیه را که امام عزیز فرموده اند "هدیه باشد، انجام پیوند از زنده بلامانع است" فراموش و به زور کلمه خرید و فروش را بکار ببریم. اگر یک آتش نشان پول می گیرد و درون آتش    می رود و جان انسان ها را نجات می دهد و خطر مرگش بیشتر از اهداء کلیه است کار بدی می کند، که هم مشکل مالی خانواده خود را حل می کند و هم جان انسانی را نجات می دهد یا اهداء کننده، بیمار دیالیزی را از رنج وحشتناک دیالیز خلاص می کند، کجای این کار بد است. عنوان کردن خرید و فروش، بی مسئولیتی پزشکانی است که نسبت به مرگ و رنج بیماران دیالیزی بی تفاوت هستند.

بیشتر پزشکانی که مسئله تعطیلی پیوند از زنده غیرفامیل را پیشنهاد می کنند یا متخصص کلیه نبوده و مشکل بیماران کلیوی را خوب درک نمی کنند یا نفرولوژیست هایی هستند که آگاهانه یا در ناخودآگاه خود به دیالیز بیشتر از پیوند علاقه دارند. انجمن حمایت از بیماران کلیوی از اهداء کنندگان امضاء می گیرد که آنچه دریافت می کنند هدیه است و نه قیمتی برای ایثار آنها.

بیایید به جای پز اخلاقی، دست آورد عظیم پیوند کلیه کشور اسلامی عزیزمان را که توانسته لیست انتظار پیوند بیماران را به حداقل برساند پاسداریم و با احترام به اهداء کنندگان که مانند آتش نشانان جان انسان ها را نجات می دهند و مشکل مالی خود را حل می کنند جان هزاران دیالیزی را از مرگ و رنج نجات دهیم مخصوصاً ما پزشکان که سوگند خورده ایم در مقابل درد و رنج و مرگ بیماران، از جمله بیماران مظلوم دیالیزی بی تفاوت نباشیم. دنیا باید از جمهوری اسلامی بیاموزد، نه ما از آنها که دنبال پیدا کردن راهی مثل راه ما هستند.

من به عنوان یک پزشک و کارشناس قدیمی و عده ای از پزشکان دلسوز پیوند کلیه از جمله همکاران سخت کوش بیمارستان بقیه ا... اعظم، مانند برادر بزرگوار جناب آقای دکتر بهزاد عین الهی، که بیشترین پیوند کلیه را در ایران اداره نموده اند در تمام کنگره ها از مدل ایران دفاع کرده ایم و آماده ایم در مجلس محترم شورای اسلامی و سایر مراجع علمی و قانونی از پیوند کلیه از دهنده زنده غیر فامیل که قطعاً نتیجه آن از پیوند مرگ مغزی بهتر است و در تمام کتابهای علمی نوشته شده دفاع نمایم.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۲
0
1
حناب آقای دکتر با احساسات مردم بازی نکنید. .آتش نشانی یک شغل است. اما شغلی پرخطر که در آن احتمال آسیب بیشتر از سایر مشاغل است. وبسیاری این شغل را به دلیل فقر انتخاب نکرده اند که شما آن را با فروش کلیه مقایسه میکنید. پس باید به لیست مشاغل ایران فروش کلیه را هم اضافه کنیم؟بسیار قیاس نادرستی انجام داده اید.بیماران اگر نمی خواهند دیالیز شوند خوب از اعضای درجه یک خانواده شان کلیه بگیرند. جایی که خواهر ،برادر. پدر یا مادر ،نمی خواهند به بیمارشان کلیه بدهند چرا فکر میکنید آنکه با پول ناچیزی به دلیل فقر کلیه اش را میفروشد کار
بهروزبرومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۲
0
0
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
0
0
من دیروز یک خانم 31 ساله را ویزیت کردم که 19 سال قبل و در 12 سالگی توسط استاد پیوند شده بود و در این سالها کلیه یک جوان غریبه به یک دختر جوان فرصت زندگی نسبتا راحت داده بود. آن جوان با هر نیتی باعث احیای نه یک فرد که احیای یک خانواده و به تعبیر قران احیای یک جامعه شده است.این الگو انصافا مقدس است.
دکترعین اللهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
0
0
بسمه تعالی
رشد بیماران دیالیزی در کشور بیش از توان فعلی پیوند کلیه است و با کاهش بیشتر پیوند در اثر توقف پیوند از دهنده زنده موجب افزایش بیماران در خطر مرگ در لیست انتظار خواهد شد همانطوریکه مستحضرید تعداد قابل توجهی از بیماران کاندید پیوند در لیست انتظار در دنیا می میرند و جهان غرب که الگوی مخالفان پیوند زنده غریبه می باشند برای کاهش این مشکل پیوند از دهنده غریبه تحت عنوان دهنده زنده ای که از نظر عاطفی خویشاوند است نظیر دوستان و ... کلیه پذیرفته می شود و تعداد قابل توجهی پیوند کلیه از این موارد در آمریکا انجام می شود ولی مورد اعتراض همکاران مخالف این امر در داخل کشور نیست و در جلسات علمی داخلی شاهد این موضوع بوده ایم
سوالی که مطرح است که چرا اکثریت مخالف پیوند کسانی هستند که اصلا در این مورد فعالیت نداشته یا فعالیت آنها بسیار ناچیز است و از نتایج اکثریت پیوندهای کلیه لذت نمی برند زمانیکه بیمار با درد و رنج و مشکلات عدیده در طی دیالیز سپری می کند و بعد پیوند موفق به زندگی عادی برمی گردد به قدری لذت بخش است که اکثریت دوستان مخالف فعلی از این احساس محروم بوده و زود تحت تاثیر اساتید آمریکایی نظیر دلمنیکو قرار گرفته که با سفر خود به ایران و تداوم ارتباطش با همکاران مخالف و مانند آنها از انسان دوستی و حقوق بشر صحبت می کنند جالب است که خود آمریکائیها با پیوند کلیه از رفقای بیماران، ناقض این بحث می باشند و پیدا کردن رفیقی که بتواند کلیه اهدا کند در دنیای کنونی کار مشکلی نیست و نیازی به تحقیق در مورد گرفتن پول نیست
سالهاست که ایران در امر پیوند کلیه سرآمد کشورهای منطقه است واین امر به یک مسئله استراتژیک و افتخارآمیز تبدیل شده است و جالب است با کاهش تعداد پیوند کلیه این افتخار در نجات بیماران دردمند کلیوی به راحتی از دست خواهد رفت و موجب خوشنودی دشمنان ایران نظیر آمریکائیها خواهد شد که از پیشرفتهای علمی ایرانیان ناراضی و مبتکر تحریمها به علت رشد علمی ما می باشند
نمی دانم مخالفان پیوند زنده چرا حتی به خرج افزایش مرگ و میر بیماران روی نظرات خود در لوای انسان دوستانه اصرار دارند در کشور ما که لازم است قوانین بر اساس موازین شرعی تنظیم گردد, در صورتی می‌توان از خرید و فروش اعضا ممانعت کرد که بر اساس مبانی فقهی قائل به عدم جواز آن باشیم. این در حالی است که فتاوای بسیاری از فقها حاکی از جواز خرید و فروش است که فتوای امام راحل و مقام معظم رهبری از آن زمره می باشد ومبانی اخلاق پزشکی در اعتقادات مختلف متفاوت می باشد و نباید در محافل علمی خارج کشور زیر بار مبانی اعتقادی آنها در اخلاق پزشکی رفت
بنده بارها در خارج از کشور با اساتیدی که موافق مدل ایرانی هستند ملاقات داشته ام و آنها این مدل را جهت نجات انسانها موافق انساندوستی می نامند
البته مشکلات زیادی در پیوند اعضا وجود دارد که باید با قوانین اصلاحی به افزایش انگیزه ایثار و از خودگذشتگی منجر گردد وضع قوانینی که موحب شود اهداکنندکان عضو از امتیازات اجتماعی بیشتری برخوردار گردند از آن زمره است به نظر بنده به جای حذف کامل پیوند از زنده غریبه بهتر است معایب آن اصلاح شود
بیمار دیالیزی هستم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
0
0
جناب استاد عزیز جناب آقای دکتر سیم فروش و جناب آقای دکترعزیز ناشناس با عرض سلام و خسته نباشید

لطفا به خانواده من بگویید زمانی که من ازجوان غریبه زنده با هر نیتی ، کلیه دریافت میکنم به خاطر من و خودشان خیلی شاد نشوند و احساس زنده بودن بهشان دست ندهد چون وقتی نشاط و احساس خوب به من دست میداد که حتی کلامی به من میگفتند که یک بار با هم برویم و آزمایش بافت بدهیم نه اینکه از میدان ونک و یا میدان ولیعصر برای من شماره تلفن دهنده ها را گذری پیدا کنند و برایم اس ام اس کنند و این نه وضعیت من بلکه وضعیت خیلی از هم تختی ها و هم بخشی هایم است که میگویند خانواده ها همه میگویند برو کلیه بخر ما پولش را کمک میکنیم. بیچاره آن دهنده اگر در اثر تصادف یا مشکل دیگری کلیه خود را ازدست داد و ضعف مالی هم دارد حتما خانواده اش بهش میگوید برو بمیر .
جناب دکتر یادم است که در برنامه ایی که خانم دکتر نجفی زاده در تلویزیون داشتند و تبلیغ ثبت نام برای اهدا عضو پس از مرگ را کردند خیلی ها ثبت نام کردند و گفته شد که سابقه نداشته این تعداد ثبت نام ! برای اینکه شاید خیلی ها از ما نخواهیم در زندگی این جهانی کاری بدون پاداش برای دیگری انجام دهیم اما زمانی که رخت به آن جهان میبندیم دیگرپاداش مالی را با خود به آن جهان نمی بریم و باز به هر نیتی عضوی را از پیش برای پس از مرگ اهدا میکنیم ، چرا از این پتانسیل استفاده نکنیم که اصرار به زنده غیر فامیل کنیم . من از دوستان بیمارم که برای دیدار خانواده هایشان چند روزی به خارج میروند و آنجا دیالیز میشوند شنیده ام که فقط مرگ مغزی و اهدا زنده فامیل وجود دارد ، پس نگرانی ما از چیست مگر ما غیر دیگرانیم.؟!
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
0
1
من هنوز دربهت این تشبیه شا جناب دکتر مانده ام وحیف ام آمد جواب ندهم آتش نشانی یک شغل است اما پرخطر که در آن احتمال آسیب از سایر مشاغل بیشتر است هیچ آتش نشانی این شغل را انتخاب نکرده که حتما آسیب ببیند بلکه احتمال آن را پذیرفته که آن هم با رعایت اصول ایمنی وحفاظت فردی کم میشود. در ضمن آتش نشانها به خاطر فقر این شغل را نپدیرفته اند بنابراین تشبیه اش به فروش کلیه نادرست است وآیا فروش کلیه را هم شما شغل میدانید ؟بهتر است با احساسات مردم بازی نکنید ،هیچ انسان با وجدانی فروش کلیه به خاطر فقر را به هردلیلی تایید نمیکند اگر نگران مرگ بیماران هستید اقوامشان را تشویق کنید به اهدا. به جای اینها ریشه فقر را بخشکانید. اگر اهدا است چرا ما هیچ فرد ثروتمندی را نمیبینیم که کلیه اش را به هم وطنش اهدا کند؟مدل ایرانی پیوند برای این زمان نا کار آمد تست دنبال مدل دیگری باشید استاد.که درآن هیچ شهروندی تکه ای ازبدنش را به خاطر فقر نفروشد. مدل ایرانی مایه افتخار نیست فقط نشان میدهد در کشور مان چقدر آدم دردمند ومستاصل زیاد است که راضی به فروش کلیه شان میشوند تا عده ای به پول وشهرت برسند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
1
0
اقای دکتر برومند ما طبق نظر ولایت عمل میکنیم نه پاپ یا خارجیهاییکه فرزندان ایرانی را شیمیایی کردند
طبق فتوای اکثر مراجع فروش کلیه اشکالی ندارد در صورتیکه
جان گیرنده در خطر باشد.
مردم ایران و نمایندگان آنها اجازه نخواهد داد جان هزاران دیالیزی ایرانی
بخاطر بیفتد
خطر اهدا از فامیل برای دهنده بیشتر از غریبه است چون زمینه فامیلی بیماری کلیه برای آنها وجودارد .تازه افراد فامیل اگرا هم اهدا کنند اکثرا از روی فشار والدین یا رودربایستی است و
بیمار دیالیزی هستم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
0
1
آفرین به اظهار نظر پاسخ دهنده " ایرانی "، واقعا چرا خانواده ها را تشویق به اهدا کلیه به عضو خانواده نمی کنید! و بازهم آفرین چرا هیچ ثروتمندی کلیه اهدا نمیکند! ؟
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
0
0
خدمات بزرگانی چون دکتر سیم فروش به جامعه پزشکی و البته مردم، قابل چشم پوشی نیست.
... ولی یک مثل معروفی است که " تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها " . اگر دلالی و واسطه گری و فقیر دوباره دهنده کلیه و این قبیل مسائل اگر نبود، مطمئناً کسی نمی آمد به این عمل اعتراض نماید.پس حتماً این عمل بصورت " خرید و فروش" آن هم در شگل ناپسند رواج دارد که داد بسیاری را درآورده است.
نیاز به گفتگو و هم اندیشی بیشتر بین موافقان و مخالفان بیشتر از همیشه احساس می شود.
بالاخره هم پزشکانی که اظهار نظر می کنند، خود صاحب نظرند.
تا نظر بزرگان چه باشد...
دکتر محمد نجفی سمنانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
1
0
در مثل مناقشه نیست. وقتی جناب استاد دکتر سیم فروش که مایه فخر و مباهات پزشکان این کشور هستند، مثالی می آورند، برای روشن شدن مطلب و استدلال است. اگر اهداء یک کلیه به یک فرد نیازمند باعث خیر و برکت فراوانی می شود چرا باید به آن کلمات زشت، ناصواب و ناجوانمردانه اطلاق شود. اگر اصرار داریم که خواهر و یا برادر یک بیمار دیالیزی باید یک کلیه خودشان را به بیمار اهداء کنند، پس اطلاق تن فروشی و انجام کار پست به اهداء کننده، زیبنده نیست. کسانیکه با یک نظر و روش علمی مخالف هستند، متاسفانه مسائل علمی را با بدترین شکل ممکن و به صورت ژورنالیستی به رسانه ها کشاندند و زشت ترین کلمات را به اهداء کنندگان کلیه نسبت دادند. هر اقدامی نکات مثبت و منفی دارد. برای مثال، یک لیوان آب، بخش پر و خالی دارد. بخش پر پیوند کلیه از دهنده زنده غریبه، نجات جان انسانهای دردمند از دیالیز و تبعات منفی آن است. اما نیمه خالی لیوان نیز وجود دارد و باید نظام اهداء کلیه و کارکرد انجمن خیریه کمک به بیماران کلیوی، مورد ارزیابی قرار گیرد و اگر اشکالاتی وجود دارد برطرف شود. همانطور که نظام مقدس جمهوری اسلامی چند سال قبل با اقتدار و درایت، روش غلط سیستم را اصلاح و پیوند در بخش خصوصی را ممنوع و پیوند کلیه برای خارجی ها را ( حتی اگر دهنده کلیه هموطن خود را با خود به ایران بیاورند) چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی را نیز ممنوع کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: