کد خبر: ۱۴۳۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 02
این روزها گروه‌های کاریابی متعددی در فضای تلگرام به راه افتاده و این فضا راهی برای اشتراک‌گذاری آگهی‌های تبلیغاتی درمانگاه‌ها و مراکز بهداشتی است.
شفا آنلاین>اجتماعی> در این میان یک ایده جدید هم به این کانال‌های تلگرامی اضافه‌شده که لیستی از برخی درمانگاه‌های خصوصی و دولتی و تعدادی شبکه‌های بهداشت که در پرداخت حقوق ماهیانه پزشکان بدقولی می‌کنند یا مراکز درمانی که بر کار پزشکان را سخت‌گیرانه پایش می‌کنند؛ معرفی می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین:لیستی که پشتوانه آن تجربه پزشکان و عزم برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی از کار در یک مراکز بهداشتی و درمانگاه‌ها برای حفظ منافع فردی و البته جمعی است و شاید امروز که شرایط برای نگهداری از همین ساده‌ترین حقوق فردی سخت‌تر شده، بعد جمعی آن بیشتر نمودار شده است.
سوی دیگر این ماجرا کنجکاوی و تلاش مسئولان شبکه‌های بهداشت برای شناسایی این مراکز به‌اصطلاح «بدقول» و دستیابی به همین
بلک لیست‌هاست. موضوعی که در برخی موارد نتیجه مثبتی نظیر نظارت بیشتر بر آن بخش‌ها داشته و گاهی تنها به‌قصد کسب اطلاعات رخ می‌دهد.
پزشکان هم بدون قرارداد کار می‌کنند
رضا، یکی از پزشکانی که عضو گروه کاریابی است و به‌تازگی در دوره دستیاری قبول‌شده، می‌گوید: «درمانگاه‌هایی که در سطح شهر و روستا و اطراف شهر هستند از طریق جذب پزشک عمومی نیروی خود را تامین می‌کنند. خیلی از اوقات این مراکز با پزشکانی که قرار است شیفت‌های خالی را پر کنند، قرارداد نمی‌بندند و آخر هرماه به ازای ساعات حضور آن پزشک مبلغی را به او پرداخت می‌کنند.»
او در مورد تجربه خود در یکی از درمانگاه‌های دولتی اصفهان که به یک شرکت پیمانکاری سپرده‌شده، می‌گوید: «در دورانی که پزشک عمومی بودم، در درمانگاهی در شهر اصفهان مشغول به فعالیت شدم البته من با این درمانگاه قرارداد نداشتم و تنها برای پر کردن شیفت‌های خالی درمانگاه رفته بودم حق‌الزحمه من پرداخت نشد و من به دانشگاه شکایت کردم.»
او اضافه می‌کند: «اگرچه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با آن درمانگاه برخورد قاطعی کرد و حق‌الزحمه من پرداخت شد اما این موضوع باعث بی‌اعتمادی من به درمانگاه‌ها شد.»
میثم هم که یک پزشک عمومی است، تجربه‌ای از حضور در درمانگاهی در قرچک دارد، توضیح می‌دهد: «دو روز در این شهر کشیک داشتم و بدون قرارداد در درمانگاه حاضر شدم که درنهایت حق‌الزحمه‌ای پرداخت نکردند. ازآنجاکه درمانگاه خصوصی بود، نتوانستم به دانشگاه شکایت کنم و تنها مرجع نظارت و رسیدگی دادگاه بود که به دلیل صرف هزینه‌های زیاد برای پیگیری این شکایت و طولانی بودن روند اداری از ثبت این شکایت صرف‌نظر کردم.»
او با اشاره به اینکه مشکل ما بیشتر با درمانگاه‌های خصوصی است، ادامه می‌دهد: «پزشکانی هستند که چون قراردادی با درمانگاه‌ها ندارند، بدقولی می‌کنند و برای پر کردن شیفت‌های خود سرساعت در درمانگاه‌ها حاضر نمی‌شوند. البته چون این خدمات سرپایی است بیمار با مشکل مواجه نمی‌شود و اگر پزشک در یک مرکز درمانی نباشد به مراکز دیگری می‌رود. اما من هیچ‌وقت این کار را نکردم.»
ادعاهای اثبات نشده
عباس یکی دیگر از پزشکان عمومی است که چند سال است در بخش بهداشت فعال است. او می‌گوید: «شبکه‌های بهداشت طبق قانون موظفند 70 درصد حقوق پزشک را تا پنجم هرماه واریز کنند. درحالی‌که برخی شبکه‌های بهداشت این کار را نمی‌کنند. این در حالی است که حقوق پزشکان در شبکه‌های مجاور همان شهرها پرداخت می‌شود.»
او در ادامه این ادعا را مطرح می‌کند که ممکن است حقوق پزشکان در برخی شبکه‌ها از سوی عده‌ای در یک حساب بانکی دست‌کم برای مدتی سپرده‌گذاری می‌کنند و بعد از مدتی پرداخت می‌کنند. ادعایی که برای اثباتش نیاز به مدارک زیادی است که بخش مهمی از آن در دست نیست.
موضوع دیگری که عباس توضیح می‌دهد مربوط به پزشکانی است که پروانه مطب ندارند اما در برخی درمانگاه‌ها که مدت کوتاهی نیاز به پزشک دارند، حاضر می‌شوند و به همین دلیل که پروانه مطب ندارند نمی‌توانند درنهایت حقوق خود را پیگیری کنند.
اشتراک‌گذاری تجربیات برای تحریم بدقولی در پرداخت حقوق
عباس که ادمین یکی از گروه‌های کاریابی است، در مورد تاثیر لیست مراکز درمانی و بهداشتی تحریم شده در گروه‌های تلگرامی می‌گوید: «جامعه پزشکی گروه کوچکی است که به‌راحتی می‌تواند تجربیاتش را به اشتراک همکارانش بگذارد. بعد از انتشار این لیست‌ها همکاران ما گفته‌اند که مراکز بدقول که در لیست هم ذکرشده بودند، در یافتن پزشک عمومی دچار مشکل شده بودند چون کسی حاضر نمی‌شد در این مراکز کار کند.»
او می‌گوید مبنای اصلی که بلک لیست‌ها را شکل داد بدقولی در حوزه پرداختی پزشکان است، اما مواردی نظیر برخورد نادرست مدیریت، شرایط کاری سخت و کسورات بی‌دلیل و پی‌درپی به دلیل کمبود منابع مالی و پایش های سخت‌گیرانه را نیز شامل می‌شود. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که مورد اعتراض مکرر پزشکان مصاحبه‌شونده بود، فاصله رقم ذکرشده در قرارداد با رقمی است که درنهایت به آنها پرداخت می‌شود. جواد در این مورد توضیح داد: «همه فکر می‌کنند حقوق پزشکان عمومی که در حوزه بهداشت کار می‌کنند بین 7 تا 9 میلیون تومان است. این در حالی است که اگر به ازای 300 ساعت کار در هرماه، کسورات فزاینده ماموران پایش، مالیات و برخی موارد دیگر را در نظر بگیرید، خالص دریافتی ما 4 میلیون و 500 هزار تومان می‌شود. این در حالی است که در زمان عقد قرارداد رقم 7 میلیون تومان عنوان می‌شود.»سپیبد
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهراب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
0
0
مرکز جراحی محدود حقوق پزشک عمومی را به موقع پرداخت نمکند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: