کد خبر: ۱۴۳۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 27
رئیس انجمن تالاسمی ایران عنوان کرد
مجید آراسته گفت: تالاسمی مینور به خودی خود مشکل ایجاد نمی‌کند اما زمانی که دو فرد مبتلا به تالاسمی مینور با هم ازدواج کنند، 25 درصد امکان دارد بچه آنها سالم باشد، 50 درصد مانند پدر یا مادر مبتلا به تالاسمی مینور و 25 درصد مبتلا به تالاسمی شدید شود؛ هم‌اکنون با تکنولوژی جدید می‌توان این موارد را تشخیص داد.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس انجمن تالاسمی ایران گفت: در هفته دهم تا دوازدهم بارداری از طریق آزمایش امکان اطلاع از ابتلای جنین به تالاسمی شدید وجود دارد که در صورت اثبات می‌توان بر اساس دستور مراجع تقلید و ارجاع به پزشک قانونی، سقط را انجام داد.

به گزارش شفاآنلاین،مجید آراسته رئیس انجمن تالاسمی ایران  گفت: تالاسمی مینور به خودی خود مشکل ایجاد نمی‌کند اما زمانی که دو فرد مبتلا به تالاسمی مینور با هم ازدواج کنند، 25 درصد امکان دارد بچه آنها سالم باشد، 50 درصد مانند پدر یا مادر مبتلا به تالاسمی مینور و 25 درصد مبتلا به تالاسمی شدید شود؛ هم‌اکنون با تکنولوژی جدید می‌توان این موارد را تشخیص داد.

وی تصریح کرد: زمانی که دو زوج مبتلا به تالاسمی مینور با هم ازدواج می‌کنند در هفته دهم تا دوازدهم بارداری از طریق آزمایش می‌توان متوجه شد که پدر یا مادر ناقل چه نوع ژنی هستند و سپس با نمونه‌برداری از جفت بدون آسیب رساندن به جنین، می‌توان متوجه شد که آیا این بچه به تالاسمی شدید مبتلا خواهد شد یا خیر.

آراسته افزود: خوبی این آزمایش‌ها این است که، در صورت اثبات تالاسمی شدید، می‌توان بر اساس دستور مراجع تقلید و ارجاع به پزشک قانونی، سقط را انجام داد.

رئیس انجمن تالاسمی ایران گفت: باید توجه داشت که همه این موارد را فقط می توان تا قبل از هفته نوزدهم بارداری انجام داد و از آنجایی‌که از هفته نوزدهم به بعد روح در جنین دمیده می‌شود این اجازه داده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که زوجین قبل از بارداری برای آزمایش ژنتیک مراجعه کنند تا بتوانند روند بارداری را بدون استرس طی کنند.

آراسته گفت: تالاسمی مینور انواع مختلفی دارد که در کشور ما دو نوع آلفا و بتا تالاسمی شیوع دارد که تالاسمی بتا از اهمیت بیشتری برخوردار است.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: