کد خبر: ۱۴۳۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 27
افراد ممکن است به دلایل گوناگون (اغلب به دلیل غیرطبیعی بودن ضربان قلب که آریتمی نامیده می‌شود) به پیس‌میکر نیاز داشته باشند.
شفا آنلاین:پیس‌میکر یا ضربان‌ساز (pacemaker) دستگاه کوچکی است که در زیر پوست و نزدیک قلب شما قرار داده می‌شود تا به کنترل ضربان قلب شما کمک کند. پیس‌میکر بخشی از درمان هماهنگ‌سازی قلب (CRT) است.

به گزارش شفا آنلاین:افراد ممکن است به دلایل گوناگون (اغلب به دلیل غیرطبیعی بودن ضربان قلب که آریتمی نامیده می‌شود) به پیس‌میکر نیاز داشته باشند.

پیری طبیعی قلب ممکن است سبب اختلال در ضربان قلب شما و تپیدن آهسته‌تر آن شود. یک علت شایع دیگر که منجر به اختلال ضربان قلب شما می‌شود، آسیب ماهیچه قلب ناشی از یک حمله قلبی است. برخی داروها نیز می‌توانند ضربان قلب شما را تحت تاثیر قرار دهند. در برخی موارد، بیماری‌های ژنتیکی سبب ضربان قلب غیرطبیعی می‌شوند. صرف‌نظر از علت زمینه‌ای که منجر به غیرطبیعی شدن ضربان قلب می‌شود، یک پیس‌میکر قادر به رفع این مشکل است.
پیس‌میکر اغلب با یک جراحی کوچک در قفسه سینه شما قرار می‌گیرد. شما ممکن است بعد از قرارگیری پیس‌میکر نیاز به برخی اقدامات محتاطانه در زندگی روزمره خود داشته باشید.
علت انجام
پیس‌میکرها به منظور کنترل ضربان قلب شما به کار می‌روند. آنها ممکن است به طور موقت برای درمان آهسته بودن ضربان قلب بعد از یک حمله قلبی، جراحی یا مصرف بیش از حد دارو استفاده شوند.
پیس‌میکرها همچنین می‌توانند به طور دائم به منظور تصحیح ضربان قلب آهسته (برادی‌کاردی) یا در برخی موارد برای کمک به درمان نارسایی قلبی به کار روند. آشنایی با نحوه تپش قلب به شما در فهم عملکرد پیس‌میکر کمک می‌کند.
قلب شما چگونه می‌تپد؟
قلب یک پمپ عضلانی است شامل 4 بخش‌، دو بخش در سمت چپ و دو بخش در سمت راست. در سمت چپ و راست دهلیز در بخش بالایی و بطن در بخش پایینی قرار دارند.
به منظور عملکرد مناسب قلب، این بخش‌ها باید به طور هماهنگ کار کنند. همچنین قلب شما باید به میزان مناسب بتپد (به‌طور طبیعی در افراد بزرگسال در حالت استراحت 90 -60 ضربان در دقیقه). اگر تپش قلب شما خیلی آرام یا خیلی سریع باشد، خون به اندازه کافی در سراسر بدن شما جریان نیافته و منجر به خستگی، غش، تنگی نفس، گیجی و علائم و نشانه‌های دیگر می‌شود.
سیستم الکتریکی قلب شما عمل پمپاژ را توسط بخش‌های مختلف قلب کنترل می‌کند. یک ضربان قلب طبیعی در دهیلز راست شما و در گره سینوسی شروع می‌شود. این سلول‌ها (پیس‌میکر طبیعی شما) سبب تولید ایمپالس‌های الکتریکی منظم می‌شوند که از طریق فیبرهای عضلانی خاص منتقل می‌شوند.
هنگامی که یک ایمپالس الکتریکی به دهلیز راست و چپ می‌رسد، دهلیزها منقبض شده و خون را با فشار به داخل بطن‌ها می‌فرستند. سپس ایمپالس به بطن‌ها رسیده و سبب انقباض آنها و پمپ شدن خون به بقیه قسمت‌های بدن شما می‌شود.
پیس‌میکر چه می‌کند؟
پیس‌میکر الکتریکی کاشته شده، عملکرد پیس‌میکر طبیعی شما را تقلید می‌کند. پیس‌میکر کاشته شده شامل 2 بخش است:
تولید کننده نبض یا ژنراتور. این بخش فلزی کوچک شامل یک باطری و مدار الکتریکی است که میزان پالس‌های الکتریکی فرستاده شده را به قلب شما تنظیم می‌کند.
الکترودها. 3-1 سیم عایق انعطاف‌پذیر در یک یا چند حفره قلب شما قرار داده می‌شوند و پالس‌های الکتریکی را به منظور تنظیم ضربان قلب شما تحویل می‌دهند.
پیس‌میکرها بر ضربان قلب شما نظارت کرده و اگر ضربان خیلی آهسته باشد، پیس‌میکر با ارسال سیگنال‌های الکتریکی به قلب شما سبب افزایش سرعت ضربان قلب می‌شود. علاوه براین، اغلب پیس‌میکرها دارای سنسورهایی هستند که حرکت بدن یا سرعت تنفس را تشخیص داده و این امر سبب افزایش سرعت ضربان قلب در طول ورزش شده و خون و اکسیژن مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.
پیس‌میکر تک‌حفره‌ای
این نوع از پیس‌میکرها معمولا ایمپالس‌های الکتریکی را از تولیدکننده نبض یا ژنراتور به بطن راست قلب شما حمل می‌کنند.
پیس‌میکر دو حفره‌ای
پیس‌میکرهای دو حفره‌ای ایمپالس‌های الکتریکی را از ژنراتور به بطن و دهلیز راست قلب شما حمل می‌کنند. ایمپالس‌ها به کنترل زمان انقباضات بین دو حفره کمک می‌کنند.
پیس‌میکر دو بطنی
پیس‌میکرهای دو بطنی یک گزینه درمانی برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی هستند که سیستم الکتریکی قلبشان آسیب دیده است. برخلاف پیس‌میکر عادی، پیس‌میکر دو بطنی حفره‌های پایینی قلب شما (بطن راست و چپ) را تحریک کرده و سبب بهبود ضربان قلب می‌شود. پیس‌میکر دو بطنی هر دو بطن را طی می‌کند، به طوری که همه یا بیشتر عضله بطن با هم عمل پمپ کردن را انجام می‌‌دهند. این امر به قلب شما اجازه می‌دهد تا با کارآیی بیشتری خون را پمپ کند. ازآنجاکه این درمان مکانیسم پمپاژ بطن‌ها را مجددا تنظیم می‌کند، به آن درمان هماهنگ‌سازی قلب (CRT) نیز می‌گویند.
خطرات احتمالی
عوارض ناشی از عمل جراحی به منظور کاشت پیس‌میکر نادر است اما می‌تواند شامل موارد ذیل باشد:
عفونت در محلی که پیس‌میکر قرار گرفته است
واکنش آلرژیک به رنگ یا ماده بیهوشی استفاده شده در طول جراحی
تورم، کبودی یا خونریزی در محل ژنراتور، به خصوص اگر شما از رقیق کننده‌های خون استفاده کرده باشید
آسیب به عروق خونی یا اعصاب شما که نزدیک پیس‌میکر قرار دارند
کلاپس ریه (خوابیدن روی هم و جمع‌شدگی ریه‌ها)
سوراخ شدن عضله قلب شما که می‌تواند منجر به خونریزی داخل پوشش قلب شما (پریکارد) شده و ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی اورژانسی داشته باشد.
عوارض تهدیدکننده زندگی ناشی از کاشت پیس‌میکر نادر است.سپید

منبع: Your Doctor

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: