کد خبر: ۱۴۳۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 26
رییس جمعیت هلال احمر
دکتر امیر محسن ضیایی گفت: روند پاسخگویی به سوانح و حوادث در سال جاری روندی افزایشی داشته است و این اصلا خوب نیست چراکه هرچقدر آمار حوادث اعم از طبیعی و غیر طبیعی بالا باشد بدان معناست که در بخش پیشگیری درست عمل نکرد‌ه‌ایم.
شفاآنلاین>اجتماعی>جمعیت هلال احمر به عنوان یک نهاد مردمی و مستقل که همواره خود را بازوی دولت در امر امدادرسانی می داند، به مانند تمامی نهادها وسازمان های کمک رسان نقش بسزایی در پیشگیری و امداد رسانی به هنگام حوادث و سوانح ایفا می کند هر چند به اعتقاد رییس جمعیت، این نقش بیشتر در امدادرسانی بارز است و پیشگیری همواره حلقه مفقوده سازمان های کمک رسان محسوب می شود. امری که شاید به دلیل نبود باور وایمان در میان تمام مسئولان به این مرحله رسیده است.


به گزارش شفاآنلاین،دکتر امیر محسن ضیایی رییس جمعیت هلال احمر در این باره به افزایش آمار سوانح و حوادث در سال جاری اشاره کرد و گفت: روند پاسخگویی به سوانح و حوادث در سال جاری روندی افزایشی داشته است و این اصلا خوب نیست چراکه هرچقدر آمار حوادث اعم از طبیعی و غیر طبیعی بالا باشد بدان معناست که در بخش پیشگیری درست عمل نکرد‌ه‌ایم. در واقع هر چقدر در بخش پیشگیری،کاهش ریسک خطر پذیری و آمادگی مبتنی برخطر دقیق و درست رفتار کنیم آن وقت دیگر این همه حوادث در کشور نخواهیم داشت.از این رو برنامه 10 ساله ای را در جمعیت هلال احمر تدوین کردیم به نام راهبردهای 10 ساله جمعیت که در آن دو برنامه پنجساله را گنجاندیم. این برنامه از سال 96 اجرا خواهد شد.براساس این برنامه باید تعداد حوادث و عملیات در پایان 10 سال کاهش یابد.

وی حادثه پلاسکو را به لحاظ خبری بزرگترین حادثه سال دانست و افزود: حادثه پاسکو به لحاظ ابعاد خیلی بزرگ نبود یک حادثه شهری بود که در مقایسه با حوادث جاده ای که 15 هزار کشته طی سال جاری داشتیم بسیار کوچکتر است. البته چون تهران پایتخت و شهر شلوغی است حوادثی چون پلاسکو بیشتر نمود پیدا می کند. ولی این حادثه یک پیام بزرگ برای ما داشت اینکه ما برای حوادث بزرگ آماده نیستیم. امیدواریم از دست دادن این عزیزان به ما این درس را آموخته باشد که باید همواره در مقابل حوادث آماده باشیم.

ضیایی در پاسخ به این پرسش که چرا آمادگی ما در برابر حوادث بسیار کم است؟ گفت: یکی از دلایل آن عامل فرهنگی است مگر نه این است که همیشه می گوییم از این ستون تا آن ستون فرج است و عادت داریم خود را به دست تقدیر بسپاریم به همین خاطر حوادث هیچگاه جزو اولوت های ما نیست ونخواهد بود. ارزیابی درستی هم از مشکلاتی که یک حادثه ممکن است ایجاد کند نداریم. منتظریم حادثه رخ دهد وقتی حادثه رخ می دهد آنوقت همدیگر را متهم می کنیم و پس از پایان حادثه نیز همه چیز را خیلی زود به فراموشی می سپاریم. در واقع درک، باور و ایمان نداریم فقط حرف می زنیم. آموزش ما نیز ضعیف است آموزش عمومی ما که منجر به تغییر نگرش و رفتار می شود دچار اشکال است.

وی از نبود طرح و برنامه ملی مبارزه با بحران در کشور انتقاد کرد و اظهارداشت: مدیریت بحران کشور نیاز به قانون جدید دارد. قانون فعلی با ادبیات جدید مدیریت بحران همخوانی ندارد و برای اینکه بتواند بین بخش های مختلف هماهنگی ایجاد کند دچار اشکال است هرچند که خوشبختانه مجلس در حال بررسی تصویب قانون جدید است.

رییس جمعیت هلال احمر جای طرح جامع مدیریت بحران را در کشور خالی دانست و افزود: ما آمادگی داریم به عنوان دستگاهی که با سازمان های بین المللی بسیاری در ارتباط است در تهیه این طرح جامع ملی کمک کنیم.

محرومیت از حق 42درصدی

ضیایی در باره ممنوعیت پرداخت 42درصدی حق ثبت سند به جمعیت هلال احمر گفت: اعتبارات سازمان هایی چون هلال احمرو مدیریت بحران به خوبی بیانگر این موضوع است که ما به پیشگیری ومقابله با حوادث باور نداریم. این مشکل دولت فعلی نیست بلکه دولت های قبلی هم اینگونه رفتار می کردند.ما باید دیدمان را در این خصوص تغییر دهیم.شاید من هم اگر مسئول بودم همین کار را می کردم و می گفتم انشالله که حادثه ای رخ نمی دهد.

وی افزود: هلال احمر یک تشکیلاتی مردمی وامدادی است که از وضعیت مطلوب فاصله بسیاری دارد. ما هزار پایگاه در کشور داریم که در حالت استاندارد باید 3000 تا باشد. برای اداره همین هزار تا نیز با مشکل روبه رو هستیم. این درحالیست که هلال احمر درتمام دنیا یک تشکیلات کمک کننده است در حالیکه در ایران ما نه تنها کمک کننده هستیم بلکه بازوی دولت هم محسوب می شویم. اگر دولت می خواست به جای ما این کار را انجام دهد. باید حدود 4 تا 5هزار میلیارد تومان هزینه کند. اما ما حدود 60 هزار پرسنل داوطلب داریم که سرمایه اجتماعی محسوب می شوند. از طرفی مطابق قانون هزار وسیصد میلیارد تومان بودجه مصوب ماست که فقط 45درصد آن محقق می شود. بخشی از این 45 درصد هم چیزی حدود 42رصد حق ثبت اسنادرسمی است که بیش از 60 سال است در منابع هلال احمر پیش بینی شده است که متاسفانه این مبلغ از شهریورماه متوقف ماند.

ضیایی با اشاره به اینکه حقوق 9 هزار نفر از پرسنل جعیت هلال احمر از این 42درصد پرداخت می شد گفت: این حق 42 درصدی جمعیت در حال حاضر به حساب کاداسر واریز می شود البته ما ادله بسیار قوی داریم و امیدواریم در سال 96 بتوانیم آن را حل کنیم. حرف ما این است اگر این حق از ما سلب شده است حداقل یک منب درآمد دیگری را برای ما در نظر می گرفتند.جام جم آنلاین


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: