کد خبر: ۱۴۳۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 21
در نهایت 12 تا 15 کشور پیشرو انتخاب خواهند شد و گزارش این کشورها در اجلاس سازمان جهانی بهداشت در سال 2018 ارائه خواهد شد.

شفا آنلاین>سلامت>نماینده سازمان جهانی بهداشت گفت: سازمان جهانی بهداشت ایران را به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در بحث بیماری های غیرواگیر انتخاب کرده است.

به گزارش شفا آنلاین، ثمین صدیق روز سه شنبه در دیدار با انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: در نهایت 12 تا 15 کشور پیشرو انتخاب خواهند شد و گزارش این کشورها در اجلاس سازمان جهانی بهداشت در سال 2018 ارائه خواهد شد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت یادآور شد: بیماری های روان و حوادث جاده ای بخش قابل توجهی از میزان بار بیماری ها را به خود اختصاص می دهند.
صدیق افزود: کسانی که از انتخاب ایران به عنوان کشور پیشرو در بیماری های غیرواگیر منتفع می شوند، مردم هستند.


وی با اشاره به تصویب اهداف توسعه پایدار در سال 2015 ، افزود: هیچ بیماری به اندازه بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، سرطان ، بیماری های قلبی و تنفسی از نظر میزان مرگ و میرها و بار بیماری اهمیت ندارد و خوشبختانه ایران در برنامه ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر به این مساله توجه کرده است.

 آمادگی تسهیل همکاری بهزیستی با دیگر دفاتر سازمان ملل
نماینده سازمان جهانی بهداشت گفت: این سازمان به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل ، آمادگی دارد تا هماهنگی مشارکت دفاتر سازمان ملل متحد مانند یونیسف و یونیدو را با سازمان بهزیستی کشور تسهیل کند.
صدیق خاطرنشان کرد: سازمان جهانی بهداشت ارائه کننده کمک های مالی نیست اما در زمینه همکاری های فنی و تکنیکی و آموزش مدیران و مربیان با سازمان بهزیستی همکاری خواهیم داشت.

تاکید بر توجه به مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت
نماینده سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی کشور حوزه های وسیعی از اعتیاد تا طلاق را پوشش می دهد اما آنچه مورد توجه سازمان جهانی بهداشت است، مساله سلامت خواهد بود.
وی در ادامه به مولفه های اجتماعی موثر برسلامت اشاره کرد و گفت: 10 سال قبل مساله پوشش مولفه های موثر برسلامت در سطح جهانی آغاز شد چراکه معمولا ریشه مشکلات سلامت ، مولفه های موثر بر سلامت است بطور مثال مولفه هایی در جامعه وجود دارند که موجب ایجاد مشکلاتی مانند طلاق می شوند که اگر به ریشه ها پرداخته شود، مشکلات نیز برطرف خواهند شد.

اعلام آمادگی برای تسهیل همکاری بهزیستی و وزارت بهداشت
نماینده سازمان جهانی بهداشت گفت: با توجه به انتخاب ایران به عنوان کشور پیشرو در کنترل بیماری های غیرواگیر ، این سازمان آمادگی تسهیل همکاری بهزیستی و وزارت بهداشت را دارد.
صدیق با اشاره به تشکل معاونت امور اجتماعی در وزارت بهداشت ایران گفت: این ساختار ، فرصت خوبی را برای مشارکت وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی قراهم آورده است.
وی تاکید کرد: سازمان جهانی بهداشت می تواند همکاری بین بهزیستی و وزارت بهداشت را تسهیل کند.
وی تصریح کرد: هرچند شریک اصلی ما وزارت بهداشت است اما طبق طرح سازمانی با تمام سازمان هایی که در رابطه با سلامت مردم فعالیت دارند، همکاری می کنیم.

مشکل ما ساختار جدید نیست
رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در این دیدار گفت: سلامت فقط نبود بیماری نیست بلکه طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت ، سلامت تمام ابعاد جسمی، اجتماعی ، روحی ، روانی و معنوی را در برمی گیرد. توجه به مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت می تواند آسایش و راحتی را برای جامعه فراهم کند.

انوشیروان محسنی بندپی افزود: مشکل کشورهای در حال توسعه این نیست که هرگاه بایک مشکل مواجه شد یک ساختار جدید به تشکیلات خود اضافه کند.
وی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی کشور یک سازمان بزرگ اجتماعی با 36 سال سابقه و 22 هزار نیروی انسانی است که تجربیات ارزشمندی در زمینه مداخلات و توانمندسازی دارد و نیازی به ساختار جدید در دستگاه های دیگر نبود.

وی تصریح کرد: مشکل اینجاست که وزارت بهداشت هم تولیت و هم تصدی را می خواهد درحالیکه باید سیاستگذاری کند و تصدی را به دستگاه دیگری بسپارد.

**23.4 درصد جمعیت کشور دچار اختلالات روان هستند
رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با تشریح فعالیت های بهزیستی در حوزه های گوناگون اجتماعی و سلامت مانند اختلالات روحی و روانی گفت: 23.4 درصد جمعیت کشور در گروه سنی 15 تا 64 سال دچار نوعی از اختلالات روحی و روان هستند که به مداخلات تخصصی نیاز دارد.
محسنی بندپی، مولفه های اقتصادی ، تنها بودن ، کاهش زمان گفت و گو در خانواده ، تغییر سبک زندگی و -شاید - آلودگی هوا را از جمله عوامل ایجاد کننده اختلالات روان عنوان کرد.

**8.2 درصد جمعیت کشور سالمند است
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سالمندان در آینده ، اقلیت اجتماعی بزرگی را در کشور تشکیل می دهند.
محسنی بندپی افزود: توانسته ایم دولت و مجلس را متقاعد کنیم که دبیرخانه شورای سالمندان در بهزیستی استقرار یابد.

**تشریح وظایف بهزیستی
رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر همکاری های دو جانبه بین بهزیستی و سازمان جهانی بهداشت ، گفت: سازمان بهزیستی کشور یک سال پس از انقلاب اسلامی از ادعام 16 تشکل غیردولتی ، خیریه و موسسه تشکیل شد و وظایف گسترده ای از توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و توانبخشی افراد دارای معلولیت تا پیشگیری از آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد و طلاق را برعهده دارد.

محسنی بندپی افزود: ظرف سه سال اخیر با رویکرد اجتماع محور از ظرفیت های تشکل های غیردولتی استفاده خوبی کرده ایم؛ این سازمان در چهار محور اصلی پیشگیری از بروز و شیوع معلولیت ها ، سلامت روان ، سالمندان و توانمندسازی جامعه هدف، فعالیت های گسترده ای شده است.

به گفته وی ، امسال 75 درصد کودکان زیر یک سال تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند و غربالگری تنبلی چشم یا همان آمبلیوپی نیز پوشش 78 درصدی داشت.
وی با اشاره به گستره ازدواج های فامیلی در کشور گفت: خوشبختانه غربالگری اختلالات ژنتیکی در برنامه ششم توسعه کشور به صورت الزام درآمده است.
برچسب ها: پیشرو ، سلامت ، سازمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: