کد خبر: ۱۴۲۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۱ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 22
محققان بیش از 1900 نفر از زن‌ها و مردهای دارای سلامت ذهنی را به مدت چهار سال موردبررسی قرار دادند. زمانی که محققان این تحقیق را آغاز کردند میانگین سنی شرکت‌کننده‌ها 77 سال بود.
شفا آنلاین:نتایج یکی از تحقیقات جدید نشان می‌دهد که فعالیت‌های تحریک‌کننده ذهن می‌توانند از مغز در مقابل فرایند پیر شدن محافظت کنند، حتی اگر فرد ازنظر ژنتیکی مستعد زوال عقل یا بیماری آلزایمر باشد.

به گزارش شفا آنلاین:محققان کلینیک مایو که فعالیت‌های مشغول کننده ذهن (مانند استفاده از رایانه، فعالیت‌های مهارتی، بازی کردن و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی) ظاهرا خطر زوال عقلی مرتبط با سن را در افراد 70 ساله به بالا کاهش می‌دهد.

دکتر رونالد پترسون، یکی از محققان این تحقیق و مدیر مرکز تحقیقاتی بیماری آلزایمر در مایو کلینیک می‌گوید: «این فعالیت‌های رایج تحریک‌کننده مغزی یا ذهنی در حقیقت خطر ابتلا به اختلال شناختی خفیف را کاهش می‌دهند.» محققان این تحقیق دریافتند که حتی افراد دارای آپولیپوپروتئین E که یک عامل خطرزای ژنتیکی برای زوال عقل و بیماری آلزایمر است نیز می‌توانند از مزیت‌های تحریک ذهنی بهره ببرند.

محققان بیش از 1900 نفر از زن‌ها و مردهای دارای سلامت ذهنی را به مدت چهار سال موردبررسی قرار دادند. زمانی که محققان این تحقیق را آغاز کردند میانگین سنی شرکت‌کننده‌ها 77 سال بود. در طول این مدت بیش از 450 نفر از شرکت‌کننده‌ها مبتلابه اختلال شناختی خفیف شدند که این عارضه یک کاهش کم اما چشمگیر در مهارت‌های حافظه‌ای و فکری است که از اولین نشانه‌های ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر محسوب می‌شود.

اگرچه هدف این تحقیق اثبات یک رابطه علت و معلولی نبود، اما افرادی که به‌طور منظم درگیر فعالیت‌های تحریک‌کننده ذهن بودند در معرض خطر کمتر مشکلات حافظه‌ای و فکری قرار داشتند. برای مثال محققان دریافتند که استفاده از رایانه، فعالیت‌های مهارتی، فعالیت‌های اجتماعی و بازی کردن خطر ابتلا به مشکلات حافظه‌ای و فکری را به ترتیب 30، 28،23 و 22 درصد کاهش دادند.
نتایج این تحقیق نشان داد که افرادی که در طول هفته حداقل یک یا دو بار از وقت خود را صرف انجام فعالیت‌های ذهنی می‌کنند در مقایسه با افرادی که در طول ماه دو یا سه بار از وقت خود را صرف انجام فعالیت‌های ذهنی می‌کنند با کاهش کمتری در مهارت‌های فکری و حافظه‌ای خود مواجه شدند. بر اساس این تحقیق خواندن منظم روزنامه و کتاب ظاهرا چنین مزیت‌هایی را برای تفکر و حافظه ندارد. همچنین به گفته این محققان اگر افراد دارای APOE E4 (عامل خطرزای ژنتیکی) خودشان را درگیر استفاده از رایانه یا فعالیت‌های اجتماعی کنند می‌توانند تا حدودی خودشان را از ابتلا به زوال ذهنی مصون دارند.
دکتر پترسون می‌گوید که یک تمرین خوب مغزی ظاهرا به سطوح مختلفی از تحریک عقلی همچون فکر کردن به مشکلات در ذهن خود و به کار بردن چیزها برای ایجاد یک‌راه حل نیاز دارد. او می‌گوید: «برای مثال، فرد سن بالایی را در نظر بگیرید که می‌خواهد با رایانه کار کند. برای چنین فردی استفاده از رایانه می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. این فرد در حین کار با رایانه مرتکب اشتباهاتی می‌شود که مجبور است آن‌قدر با رایانه کار کند تا درنهایت دریابد که چگونه از بروز اشتباهات جلوگیری کند.» دکتر پترسون می‌گوید که جدول کلمات متقاطع و جورچین‌های سودوکو شاید تمرین‌های مغزی خوبی باشند. علاوه بر این، به عقیده او نباید استنباط کرد که این تحقیق تنها از برنامه‌های آموزش مغزی آنلاین (مانند Lumosity یا BrainHG) حمایت می‌کند و دیگر تمرین‌های مغزی را بی‌اثر می‌شمارد. در مورد این برنامه‌های آنلاین دکتر پترسون می‌گوید: «من نمی‌گویم که بازی‌های مغزی آنلاین خوب نیستند، اما از آن‌ها حمایت هم نمی‌کنم.»
دکتر پاول رایت، رئیس گروه عصب‌شناختی دانشگاه نورث‌شور در ایالت نیویورک می‌گوید: «در حقیقت با توجه به این یافته‌ها می‌توانیم به بیماران مبتلابه اختلال شناختی خفیف بگوییم که اگر ازنظر ذهنی فعال باقی بمانند می‌توانند منفعت بیشتری به خود برسانند. در انجام تمرین‌های مغزی نباید تمام تمرکزتان روی نگاه کردن به چیزها باشد، بلکه باید رابطه متقابل بین دید و دست‌ها و حرکت خود را نیز در نظر بگیرید.»
دکتر پترسون این هشدار را می‌دهد که در انجام این فعالیت‌های مغزی نباید زیاده‌روی کنید، به‌طوری‌که این فعالیت‌ها تمام انرژی و وقت روزانه شما را بگیرند.
او می‌گوید: «نیاز نیست که هرروز 10 جدول کلمات متقاطع را حل کنید و خود را ملزم به انجام این کار بدانید. به‌طورکلی، سعی کنید با بالا رفتن سن به‌طور کامل انجام فعالیت‌های مغزی را کنار نگذارید.» سعی کنید که فعالیت‌های مغزی را تبدیل به یک کار لذت‌بخش برای خود کنید و اگر یک فعالیت مغزی برای شما کسل‌کننده است به‌نوعی آن را لذت‌بخش کنید یا یک فعالیت مغزی دیگر را انجام دهید.
نتایج این تحقیق محققان مایو کلینیک در شماره 30 ژانویه 2017 در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا (جاما) منتشر شده است.سپید
منبع: WebMD
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: