کد خبر: ۱۴۲۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 22
انجمن پزشکان آمریکا (ACP) که این هفته این راهنمای جدید را منتشر کرد، می‌گوید کمردرد یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه آمریکاییان به پزشک است.
شفا آنلاین>سلامت>راهنمای جدید منتشر شده برای درمان کمردرد توصیه می‌کند که افراد دچار این عارضه پیش از متوسل شدن به دارو، ابتدا گزینه‌های بدون دارو، از کمپرس گرم ساده تا فیزیوتراپی را امتحان کنند. ا

به گزارش شفا آنلاین:انجمن پزشکان آمریکا (ACP) که این هفته این راهنمای جدید را منتشر کرد، می‌گوید کمردرد یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه آمریکاییان به پزشک است. این توصیه‌های جدید نسبت به گذشته تاکید بیشتری بر درمان‌های غیردارویی می‌گذارند. این راهنمای جدید تاکید می‌کند که داروهای ضد درد قوی شبه افیونی مانند - اکسی‌کانتین و وایکودین- باید فقط در برخی از موارد کمردرد طول‌کشنده به عنوان آخرین حربه استفاده شوند. یک تغییر جدید در این راهنما این است که در مواردی که نیاز به دارو است، توصیه به مصرف استامینوفن (تایلنول) کنار گذاشته شده است.


دکتر نیتین دامل، رئیس انجمن پزشکان آمریکا می‌گوید پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که استامینوفن در تسکین کمردرد موثر نیست. اما خبر خوب به گفته دامل این است که اغلب افراد دچار کمردردهای کوتاه مدت «غیراختصاصی» با اقدامات ساده‌ای مانند گرم کردن و تغییرات در فعالیت‌های جسمی بهبود می‌یابند. او توضیح داد که درد غیراختصاصی به موارد گفته می‌شود که کمر شما درد گرفته است و شما اتفاق خاصی برای کمرتان را به یاد نمی‌آورید. او گفت این درد متفاوت با کمردرد «ریشه‌ای» است که در نتیجه فشار آمدن بر روی یک عصب نخاعی - برای مثال به علت فتق دیسک بین‌مهره‌ای، به وجود آمده است.


به‌طورمعمول این نوع کمردرد با علائم هشداردهنده‌ای مانند دردی که به پا تیر می‌کشد و ضعف یا بی‌حسی در پا همراه است. به‌طورکلی توصیه انجمن پزشکان آمریکا این است که افراد دچار کمردرد باید ابتدا گزینه‌های غیردارویی را امتحان کنند. این راهنما می‌گوید پژوهش‌ها نشان داده‌اند برای دردی که کمتر از ۱۲هفته طول کشیده است، کمپرس گرم، ماساژ، طب سوزنی و مشت و مال ستون فقرات ممکن است درد را تسکین دهد و کارکرد را تا حد متوسطی به حالت عادی بازگرداند. به گفته انجمن پزشکان آمریکا، حتی اگر درد بیشتر از ۱۲ هفته طول بکشد، بررسی‌ها نشان می‌دهند که گزینه‌های بدون دارو هنوز ممکن است سودمند باشند. این گزینه‌ها شامل ورزش‌درمانی؛ طب سوزنی؛ درمان‌های «ذهن- بدن» مانند یوگا، تای چی، کاهش استرس بر اساس ذهن‌آگاهی و تکنیک‌های آرمیدگی هدایت‌شده و رفتاردرمانی شناختی است.


داروهایی که تجویز می‌شوند
انجمن پزشکان آمریکا در موارد نیاز به مصرف دارو، توصیه می‌کند درمان با داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (ادویل) و ناپروکسن و احتمالا داروهای شل کننده عضلانی شروع شود. اگر این درمان‌ها موفق نبود و درد ادامه یافت، گزینه بعدی ممکن است شامل استفاده از داروی دولوکستین (duloxetine) باشد که هم برای افسردگی و هم برای درد عصبی تجویز می‌شود. گزینه دیگر داروی ضد درد ترامادول است که یک مخدر است، اما براساس این راهنما می‌تواند در کوتاه مدت درد را تسکین دهد و کارکرد فرد را به حالت عادی بازگرداند. به گفته دامل فقط در شرایط نادری باید از داروهای ضددرد شبه‌افیونی مانند ترامادول استفاده شود و تجویز دارو فقط برای چند روز است. این امر تا حدی به علت خطرات ضددردهای شبه‌افیونی است که شامل اعتیاد و اووردوز یا مصرف بیش‌ازاندازه اتفاقی است. دامل گفت به جز موردی که قبلا ذکر شد، شواهدی در دست نیست که داروهای شبه‌افیونی به درمان کمردرد کمک کنند. این توصیه‌ها که ۱۳ فوریه در نشریه سالنامه‌های پزشکی داخلی منتشر شده است بر اساس بازبینی بررسی‌های درباره درمان‌های موثر و غیرموثر در مراحل گوناگون کمردرد است. بر اساس راهنمای انجمن پزشکان آمریکا انجمن پزشکان آمریکا، در بسیاری از موارد این درمان‌ها - دارویی یا غیردارویی- سودمندی‌های کم تا متوسطی داشتند. هنگامی که به‌طور خاص موضوع درد ریشه‌ای کمر مطرح است، شواهد چندانی درباره تاثیربخش بودن این درمان‌ها وجود ندارد؛ اما به نظر می‌رسد که ورزش‌درمانی کمک‌کننده باشد.
در شرایط واقعی چه باید کرد؟
بنابراین، این راهنما می‌گوید گزینه‌های غیردارویی بهترین گزینه برای اقدام نخست هستند. دکتر استیون اتلس، پزشک مراقبت‌های اولیه در بیمارستان عمومی ماساچوست و استادیار دانشکده پزشکی هاروارد گفت که این توصیه معقول است. اتلس در یک مقاله تفسیری که همراه با این راهنما منتشر شد، یادآور شد که همه داروها ازجمله NSAIDs و شل‌کننده‌های عضلانی ممکن است اثرات جانبی داشته باشند و برخی از بیماران به خصوص بیماران سالمندتر ممکن است نتوانند بدون دچار شدن به این عوارض این داروها را مصرف کنند. با این وجود، اتلس گفت این توصیه‌ها احتمالا تغییری بزرگ برای بسیاری از پزشکان مراقبت اولیه خواهند بود.

او یادآور شد که دنیای واقعی پزشک ممکن است برای مثال فهرستی از کاروران طب سوزنی در اختیار نداشته باشد که بیمار را به آنان ارجاع دهد و مسئله هزینه هم مطرح است.

اتلس گفت: «موضوع در مراقبت‌های روزانه بسیار پیچیده می‌شود. از دیدگاه بیمار سوالی که مطرح می‌شود که آیا این گزینه‌های درمانی در منطقه من در دسترس هستند یا نه و آیا بیمه من آن‌ها را پوشش می‌دهد یا نه.» دامل می‌پذیرد که تصمیمات درمانی مردم عمدتا به مسائل عملی بستگی خواهد داشت. موضوع دیگری که اتلس به آن اشاره می‌کند این است که پزشکان اغلب نه یک درمان واحد، بلکه ترکیبی از درمان‌ها را توصیه می‌کنند. او گفت نیاز به کارآزمایی‌های بالینی «عملگرایانه‌تری» وجود دارد تا درمان‌هایی را که در طبابت روزمره برای کمردرد تجویز می‌شوند، به آزمون بگذارند. اتلس پیشنهاد کرد افراد دچار کمردرد ملایم آن را به عنوان یک بیماری نیازمند به پزشک در نظر گیرند و بر خود-مراقبتی ساده متمرکز شوند. او درباره افراد دچار درد مزمن گفت این افراد باید درباره تاثیربخشی هر درمانی که امتحان می‌کنند، واقع‌گرا باشند. اتلس گفت: «اگر انتظار دارید پس از درمان دیگر هیچ دردی نداشته باشید، اغلب درمان‌ها شما را ناامید خواهند کرد.» این راهنمای جدید فقط به درمان‌های غیرتهاجمی کمردرد توجه کرده است و نه اعمال تهاجمی مانند تزریق‌های دارویی یا جراحی.
منبع: HealtHDay
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: