کد خبر: ۱۴۲۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 20
متاسفانه امروز در کشورهای در حال توسعه مردان توجه کمی به سلامتی خود دارند

شفا آنلاین>سلامت>رییس امور سلامت سازمان برنامه و بودجه گفت: متاسفانه امروز در کشورهای در حال توسعه مردان توجه کمی به سلامتی خود دارند.

به گزارش شفا آنلاین،حسینی رییس امور سلامت سازمان برنامه و بودجه صبح امروز در همایش سلامت مردان، پیشگیری از تروماهای ناشی از حوادث ترافیکی که به مناسبت هفته سلامت مردان در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: مردان به دلیل مشغله و گرفتاری های مختلف به سلامتی خود کمتر توجه می کنند که به همین علت این هفته به عنوان سلامت مردان نامگذاری شده است.

وی بیان کرد: این هفته از سال ۸۴ به وسیله انجمن های علمی و با استقبال وزارت بهداشت اجرایی شده که شعار امسال تروما «حوادث ترافیکی و ناباروری مردان» است.

لزوم تدوین برنامه پیشگیری از حوادث در کشور

وی اظهار داشت: گرچه زنان معتقدند محرومان جامعه هستند اما این مردان هستند که محرومان واقعی سلامت هستند، در اکثر موارد نان‌آور اول خانواده مردان هستند و سخت‌ترین کارهای زیان‌آور با بیشترین فشار بر دوش آنها است که به دلیل فشار اقتصادی شدید فروپاشی روانی آنها را شاهد هستیم.

در ادامه مراسم نمکی معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه گفت: اینکه چرا در دیدگاه سازمان جهانی بهداشت بحث سلامت روان با تروما تلاقی پیدا کرده است، به این دلیل است که زنان و کودکان سال‌های زیاد محور جهانی بهداشت بوده‌اند اما بعد از مدتی متوجه شده‌اند که 50 درصد جمعیت جهان کشورهای در حال توسعه مردان هستند که در حال فراموش شدن هستند.

معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در کشورهای در حال توسعه از نظر فرهنگی مردان تابع چکاب نیستند و هنوز این تصور وجوددارد که مردان بزرگ ایستاده می‌میرند به همین دلیل در بدترین گرفتاری‌های روانی زنان حق گریه و فریاد دارند اما مردان این حق را پیدا نمی‌کنند، همه این موارد باعث مشکلاتی در بحث سلامت مردان شده است. 

نمکی با بیان اینکه مرگ و میر جاده‌ای مردان در کشورهای در حال توسعه 5 برابر زنان است، افزود: در حوادث شغلی نیز مردان سه تا 5 برابر گرفتاری‌های بیشتری دارند، مثلاً کمتر زنی را در دنیا می‌بینید که روی داربست به فعالیت مشغول باشد اما این مردان هستند که سنگ زیرین آسیاب هستند. 

وی اظهار داشت: تدوین برنامه ملی پیشگیری از حوادث باید عملی شود که مدیریت تروما به عنوان بخشی از این برنامه نیازمند تدوین است که متولی این بخش باید وزارت بهداشت باشد اما برای تدوین مابقی برنامه، همه دستگاه‌ها باید همفکری کنند زیرا تروما ناشی از حوادث ترافیکی هزینه های زیادی را بر حوزه سلامت کشور تحمیل می کند.

نمکی عنوان کرد: نیازمند تدوین برنامه پیشگیری از حوادث ترافیکی هستیم و اگر این مرحله به خوبی شکل بگیرد، مدیریت تروما سلامت مردان را حل می کند.

معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ما باید از حوادث ترافیکی در کشور پیشگیری کنیم تا بحران های بزرگی مانند زلزله و سیل مشکلات کمتری برای مردم ایجاد کند، اظهار داشت: موضوع مهم دیگر آموزش و فرهنگ‌سازی است، جاده پیشرفته و اتوبان تقریباً توسعه‌یافته ساختیم و ماشین وارداتی توسعه‌‌یافته دست آدم توسعه‌نیافته دادیم که در جاده واژگون شود؛‌ از سال 1327 تا به امروز در برنامه‌های توسعه به تنها چیزی که توجه نشده است آدم توسعه‌یافته است که در پنج برنامه توسعه کشور به این موضوع توجه نشد. 

وی بیان کرد: نیازمند تعریف نقشه منطقه ای از سوی رؤسای دانشگاه‌ها هستیم تا بر اساس آن برای نقشه ملی برنامه‌ریزی کنیم و در برنامه پیشگیری از حوادث باید نقش افراد به خوبی مشخص شود. 

نمکی اظهار داشت: ما مردمان افسرده‌ای داریم مردی که پشت ماشین می‌نشیند به همه چیز به جز جاده و رانندگی توجه دارند.

وی با بیان اینکه ما نیازمند یک انعطاف پذیری خاصی در برنامه های خود هستیم زیرا تروما در مناطق مختلف متفاوت است، اظهار داشت: باید بهداشت روان و استرس بعد از تروما را در کشور مدیریت کنیم و در هیچ جای دنیا حوادث به صورت دولتی اداره نمی شود.

کاهش ۲۰ درصدی مرگ و میر در خطر سنجی مردان
در ادامه مراسم محمداسماعیل مطلق مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: سرطان پروستات یکی از بیماری‌های شایع در مردان است و سن امید به زندگی در مردان ۷۲ و در زنان ۷۴ سال است، ۳۰ درصد مردان اضافه وزن ۱۰۷ درصد چاقی مفرط ۲۱ درصد استعمال دخانیات ۴۰۱ درصد چربی بالا دارند .

وی بیان کرد: یک بسته سلامتی برای مردان درست شده و یک سند با هدف اصلاح شیوه زندگی و تغذیه مناسب تنظیم شده است .

مطلق ادامه داد: بنا بر سیاست های ابلاغی رهبری مبنی بر جمعیت، یک خطر سنجی در مردان در مورد بیماری های عفونتی و هپاتیت و ایدز اعتیاد مواد مخدر و الکل صورت گرفته است تا مرگ و میر مردان تا برنامه ششم توسعه ۲۰ درصد کاهش پیدا می کند و جمعیت کشور باید بانشاط و شاداب و عاری از بیماری باشد.

کاهش 25 درصدی تصادفات در اثر اجرای پروژه تروما
در ادامه مراسم یوسف‌زاده رییس دانشگاه گیلان گفت: در کشور باید تشخیص دقیق بیماری صورت بگیرد و منابع مالی یکی از زیر‌بنا‌های تشخیص تروما است و به نظر من در کشورهای در حال توسعه با آموزش تنها رفتارها درست نمی‌شود.

وی بیان کرد: در کشورهای در حال توسعه بسیاری از افراد با ریسک کردن زندگی خود را گذران می‌کنند و به همین خاطر در مسائل رانندگی با خریدن خطر حوادث و تصادفات، قوانین رانندگی را اجرا نمی‌کنند.

یوسف‌زاده ادامه داد: در این استان مرکز تروما از 12 سال پیش با هدف کاهش تصادفات و حوادث رانندگی ایجاد شده است.

رییس دانشگاه گیلان عنوان کرد: کشورهایی که پروژه تروما را اجرا کرده‌اند 25 درصد تصادفات و مرگ و میر‌های ناشی از آن کاهش پیدا کرده است که متأسفانه باید بگویم در انجام تروما شبکه‌های بهداشت کشور مغفول مانده‌اند.
برچسب ها: حوادث ، پیشگیری ، ترافیکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: