کد خبر: ۱۴۲۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 19
طرح تحول نظام سلامت با زنجیره ای از خدمات، به عنوان راهکار و دستاوردی مهم از سوی دولت از 15 اردیبهشت ماه سال 93 با هدف کاهش هزینه های درمان شهروندان با محوریت اقشار آسیب پذیر، از طریق ساماندهی تامین خدمات بیمارستانی و کاهش پرداخت سهم بیماران در بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا شد.
شفا آنلاین>سلامت>هزینه های بهداشت و درمان و صعود فزاینده آن در طول سال، همواره یکی از دغدغه های مردم بشمار می رفت، اما دولت تدبیر و امید وعده داد با تحول در نظام سلامت، بخش اصلی این هزینه ها را از جیب خود بپردازد.

به گزارش شفا آنلاین، پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، این وعده جامه عمل به خود پوشید و با تحقق آن یکی از آرزوهای مردم برآورده شد.
طرح تحول نظام سلامت با زنجیره ای از خدمات، به عنوان راهکار و دستاوردی مهم از سوی دولت از 15 اردیبهشت ماه سال 93 با هدف کاهش هزینه های درمان شهروندان با محوریت اقشار آسیب پذیر، از طریق ساماندهی تامین خدمات بیمارستانی و کاهش پرداخت سهم بیماران در بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا شد.
کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاهی، گسترش پوشش خدمات اورژانس هوایی، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان های دولتی، حضور پزشکان متخصص در بیمارستان های دولتی، حضور پزشکان در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم کشور، ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان های دولتی و برنامه گسترش زایمان طبیعی از اهداف و دستاوردهای مهم این طرح بود.
این طرح در استان قزوین نیز موجد تحولات بزرگی شد به گونه ای که چهره خدمات بهداشت و درمان در درمانگاه ها و بیمارستان های استان به طرز مطلوبی تغییر یافت.
رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین راه اندازی اورژانس هوایی برای امداد رسانی به مصدومان و بیماران مناطق صعب العبور، کاهش سهم پرداختی بیماران از هزینه های بستری در مراکز آموزشی درمانی به 6% در بیمه های شهری و 3% در بیمه های روستایی، افزایش کلینیک های ویژه تخصصی و فوق تخصصی از یک به 10 مورد و آغاز ساخت کلینیک های پونک قزوین، الوند و محمدیه و ارتقای هتلینگ مراکز آموزشی درمانی و بازسازی و بهسازی تخت های ویژه بیمارستانی را از جمله این تحولات اعلام کرد.
دکتر منوچهر مهرام افزود: تکمیل و افتتاح بیمارستان67 تختخوابی شفای تاکستان، خرید خدمت از بیمارستان های ولی عصر(عج) آبیک و خیریه رحیمیان الوند، تجهیز مراکز آموزشی درمانی استان به تجهیزات پیشرفته پزشکی، ترویج زایمان طبیعی و رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستانهای دانشگاهی و کاهش چشمگیر شاخص سزارین از دیگر تحولاتی بود که طی سه سال از اجرای این طرح در استان صورت گرفت.
وی اضافه کرد: در طول گذشت سه سال از دولت تدبیر و امید تخت های اورژانس در مراکز آموزشی درمانی شهید رجایی از 13 به 25 تخت و بوعلی سینا از 42 به 66 تخت افزایش و هتلینگ بیمارستان های دانشگاهی نیز ارتقا یافت.
مهرام ادامه داد: رشد و توسعه سخت افزاری و نرم افزاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین در دو سال اخیر به گونه ای بوده است که به ازای هر 6 روز کاری یک پروژه خرید، احداث، تجهیز و راه اندازی عملیاتی شده است و این روند ادامه نیز خواهد داشت.
وی گفت: این دانشگاه در سال های اخیر به سوی طراحی و اجرای طرح های منحصر به فرد در سطح کشور گام برداشته است که راه اندازی دوره فلوشیپ خواب در بیمارستان قدس به عنوان تنها استان کشور نمونه ای از آن است و در آینده نزدیک نیز ایجاد مرکز کاشت حلزون شنوایی در قزوین انجام خواهد شد.
مهرام خاطرنشان کرد: تجهیز مرکز آموزش مهارت بالینی دانشگاه نیز نمونه ای دیگر از این نوع کارها است که در کنار طرح های دیگری با هزینه های چند صد میلیونی یا هزینه میلیاردی و بدون هیاهوی تبلیغاتی انجام شده یا در مرحله نهایی است.

*** بیش از 60 درصد فضاهای بیمارستانی قزوین نوسازی و بهسازی شده اند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین، بهسازی و نوسازی فضاهای بیمارستانی و ارتفای هتلینگ آنها را از جمله خدمات طرح تحول سلامت اعلام کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 60 درصد فضاهای بیمارستانی استان نوسازی و بهسازی شده اند.
دکتر مسعود رضایی با اشاره به طرح های شاخص این دانشگاه افزود: افتتاح بخش NICU بیمارستان قدس با ظرفیت 6 تخت و PICU با 4 تخت، واحد پاراکلینیکی آندوسکوپی کودکان مرکز درمانی قدس، بخش آموزش اختلالات خواب، احداث فضای الحاقی، بهسازی و بازسازی بخش جراحی مردان و زنان از جمله طرح هایی بود که در سال جاری تکمیل شد.
وی در ادامه توسعه کلینیک های ویژه تخصصی و فوق تخصصی را از دیگر دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت برشمرد و گفت: قبل از این، کلینیک بیمارستان بوعلی تنها درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی استان بود اما پس از مطالعات فشرده و برنامه ریزی های لازم در سطوح وزارتی و دانشگاهی، هم اکنون تعداد این مراکز در شهر قزوین و سایر شهرهای استان به 10 عدد رسیده و 140پزشک متخصص و فوق تخصص خدمات سرپایی را با تعرفه دولتی به مردم ارایه می کنند.
رضایی خاطرنشان کرد: این کلینیک ها که در آینده نیز در چند شهر دیگر ایجاد خواهند شد، در شهرهای دارای بیمارستان در نوبت بعد از ظهر فعالیت و در شهرهای بدون بیمارستان مانند اقبالیه نیز با استقرار پزشکان، خدمات درمان سرپایی با تعرفه دولتی به مردم ارایه می شود.
وی، تعداد تخت های استان در تمام بیمارستان های دانشگاهی، تامین اجتماعی، خیریه و خصوصی یک هزار و 700 مورد اعلام کرد و افزود: استان قزوین به لحاظ موقعیت حساس جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر ارتباط بسیاری از استان های کشور از نقاط حادثه خیز است و همین وضعیت، این استان را با کمبود حداقل یکهزار و 500 تخت بیمارستانی مواجه کرده است.
این مسئول درباره ترویج زایمان طبیعی نیز یادآور شد: ایران از لحاظ میزان زایمان های سزارین جزو کشورهای با تعداد بالای زایمان سزارین بود که پس از اجرای طرح تحول سلامت، تمام بیمارستان ها موظف شدند میزان سزارین را هر سال 10 درصد نسبت به سال پایه کاهش دهند تا به هدفگذاری 30 تا 35 درصدی برسیم.
وی گفت: روش زایمان طبیعی با عوارض کمتری نسبت به سزارین همراه است و در راستای سیاست های جمعیتی، انجام زایمان سزارین موجب ریسک بالای زایمان های بعدی می شود، از اینرو این روش باید تنها در صورت لزوم برای موارد اضطراری انجام شود.
رضایی، اجرای طرح حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم را نیز از دیگر بسته های خدمتی طرح تحول نظام سلامت ذکر کرد و گفت: این طرح هم اکنون در شهرستان بویین زهرا اجرا می شود و حدود 20 پزشک در این منطقه مستقر شده اند که خدمات آنها موجب افزایش رضایتمندی مردم شده است.
وی با اشاره به آغاز به کار اورژانس هوایی از سال 93 نیز گفت: اورژانس هوایی طی قراردادی با هوانیروز آبیک از سال 93 راه اندازی شد و تاکنون با 268 پرواز، 321 بیمار و مصدوم در مناطق صعب العبور استان را جابجا کرده و در موارد زیادی بطور قابل توجهی موجب سرعت عمل و نجات جان بیشتر بیماران شده است.
رضایی، همچنین تحویل 31 دستگاه آمبولانس جدید به اورژانس 115استان را نیز از دیگر خدمات انجام شده در حوزه فوریت های پزشکی اعلام کرد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت تاکنون 160 پزشک متخصص و فوق تخصص تمام وقت جغرافیایی در رشته های مختلف مورد نیاز در بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی این استان مشغول هستند.
وی ادامه داد: کمبود پزشک متخصص یکی از معضل ها و چالش های اساسی نظام سلامت بود که خوشبختانه در چند سال اخیر به طور مناسبی مرتفع شده است.

***جذب 40 کارشناس سلامت روان و 30 کارشناس تغذیه در مراکز جامع سلامت قزوین
با وجود تمام ادعاها و انتقادات مطرح شده نسبت طرح تحول سلامت که آن را یک برنامه فقط در حوزه درمان اعلام کرده بودند این طرح در حوزه بهداشت نیز به تحولات بزرگی دست یافت.
معاون بهداشتی دانشگاه و رییس مرکز بهداشت استان قزوین در این زمینه گفت: راه اندازی مراکز جامع سلامت با حضور کارشناسان مراقبت، تغذیه و بهداشت روان و خانواده یکی از اقدامات انجام شده بود که در این راستا 30 کارشناس تغذیه و 40 کارشناس روان برای اولین بار جذب این مراکز شدند.
دکتر سید سعید اسکویی با اشاره به طرح های در دست اقدام، از اضافه شدن 24 هزار متر مربع بنا به فضاهای بهداشتی استان خبر داد و افزود: در حال حاضر با حمایت های رییس دانشگاه 7 مرکز خریداری شده و گام های اولیه برای ساخت 24 مرکز برداشته شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر 90 مرکز جامع سلامت، 92 پایگاه بهداشتی و 277 خانه بهداشت روستایی یعنی در مجموع 459 واحد بهداشتی در استان قزوین فعالیت می کنند.
اسکویی خاطرنشان کرد: توزیع مکمل ویتامین D در بین دانش آموزان دوره متوسطه برای اولین بار در سال تحصیلی 95-94 به تعداد 800هزار عدد از دیگر کارهای انجام شده بود.
وی ادامه داد: با اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت، خدمات و برنامه های مختلفی در واحدهای مرکز بهداشت اضافه شد که اجرای پایلوت کشوری برنامه تکامل دوران کودکی در شهرستان تاکستان، تعمیم خریداری و توزیع مکمل های گروه هدف یعنی کودکان زیر 2 سال و مادران باردار از مناطق با جمعیت زیر 20 هزار نفر به تعداد کل گروه هدف در استان، اضافه شدن واکسن پنتاوالان به برنامه ایمن سازی جاری کودکان، اجرای برنامه سوئیچ واکسن خوراکی سه ظرفیتی فلج اطفال به واکسن دوظرفیتی به عنوان گام دوم برنامه نهایی ریشه کنی فلج اطفال و اجرای برنامه ژنتیک اجتماعی و بیماریابی آسم به عنوان دانشگاه پایلوت کشوری از جمله مهم ترین آنها است.

*** بدهی167 میلیارد تومانی بیمه ها به دانشگاه علوم پزشکی قزوین، کاردی به استخوان رسیده
با وجود تمام کارها و دستاوردهای کسب شده در نظام سلامت طی سه سال اخیر، اکنون اما مطالبات معوقه این دانشگاه از سازمان های بیمه گر روند اجرای طرح تحول سلامت و ارائه خدمات را قدری با مشکل مواجه کرده تا جاییکه رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اعلام نارضایتی از بدهی 167میلیارد تومانی این سازمان ها به دانشگاه از آن به عنوان کاردی که به استخوان رسیده یاد می کند.
دکتر مهرام گفت: این میزان بدهی، ما را در تامین هزینه های بخش سلامت، خرید دارو و تجهیزات پزشکی، کارانه پزشکان، پرستاران و کادر درمانی دچار مشکلات زیادی کرده است.
وی خاطرنشان کرد: بدهی سازمان های بیمه گر تامین اجتماعی و بیمه سلامت در تمام کشور به یک بازی ملی برای اثبات شکست طرح تحول نظام سلامت تبدیل شده است.
مهرام ادامه داد: ما هم اکنون به تناسب این مطالبات، بدهی های زیادی نیز را برای خرید دارو و لوازم پزشکی، پرداخت کارانه ها و حتی غذای ظهر بیماران داریم و به نقطه ای رسیده ایم که شرکت ها به خاطر بدهی های معوقه به ما دارو نمی فروشند.
وی در ادامه با اشاره به قدمت و فرسودگی بسیاری از بیمارستان های استان از جمله شهید رجایی، کوثر و بوعلی افزود: بسیاری از بیمارستان های دانشگاهی استان همچون 22 بهمن و بیمارستان قدس در وضعیت استیجاری قرار دارند و همین عامل موجب شده تا نتوانیم ساخت و ساز جدیدی در آنها انجام دهیم.
مهرام ادامه داد: از مجموع چند بیمارستان دولتی و قدیمی در این استان بیمارستان های شهید رجایی، بوعلی و کوثر با قدمتی بسیار بالا مربوط به دوران قبل از انقلاب است.
این مسئول یادآور شد: گرچه با اجرای طرح تحول نظام سلامت و ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها مشکلات این مراکز آموزشی درمانی کاهش یافت اما به هرحال بهترین راهکار جبران این فرسودگی ساخت بیمارستان های جایگزین است.
وی ادامه داد: در همین راستا بیمارستان 700 تختخوابی که عملیات اجرایی آن از بهمن ماه آغاز شد به عنوان بیمارستان جایگزین عمل خواهد کرد و بسیاری از بخش های این بیمارستان ها به آن منتقل خواهد شد.
مهرام افزود: در بیمارستان بوعلی با انتقال سایر بخش ها، این بیمارستان به مرکز تخصصی بیماری های قلبی تبدیل و همچنین با انتقال فعالیت های بیمارستان تخصصی زنان و زایمان کوثر به بیمارستان 700 تختخوابی، بیمارستان روان پزشکی 22 بهمن که هم اکنون در ساختمان استیجاری متعلق به راه آهن فعالیت می کند به بیمارستان کوثر انتقال خواهد یافت.
وی افزود: در بیمارستان شهید رجایی نیز که تنها مرکز ترومای استان قزوین است در سال جاری عملیات اجرایی ساخت فضای الحاقی آن در مجاورت بیمارستان آغاز شده و قرار است طی 3 سال در 5 طبقه احداث شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین ساخت بیمارستان 120 تختخوابی الوند که در زمین نیمه کاره اهدایی شهرداری الوند در حال انجام است را نیز از دیگر بیمارستان های در دست احداث اعلام کرد و افزود: با بهره برداری از این بیمارستان‌ها مشکلات حوزه درمان استان تا حد قابل ملاحظه‌ای مرتفع خواهد شد.
دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 63 از طریق مشارکت مردمی و هیات امنای منتخب به عنوان دانشکده پزشکی تاسیس و در سال 64 اولین قدم آموزشی خود را با پذیرش 75 دانشجو داز طریق آزمون سراسری آغاز کرد و هم اکنون دارای 5 دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی، پیراپزشکی و بهداشت و 8 مرکز آموزشی و درمانی شهیدرجایی، بوعلی، قدس، کوثر، 22 بهمن و ولایت در قزوین، شفا در تاکستان و امیرالمومنین(ع) در بویین زهرا است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: