کد خبر: ۱۴۲۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 19
اگر وزن چربی کبد بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب دچار شده است

شفا آنلاین>سلامت>یک فوق‌تخصص داخلی اظهار کرد: کاهش وزن غیراصولی، عاملی در بروز کبد چرب است.

به گزارش شفا آنلاین،ستار جعفری با اشاره به اینکه اگر وزن چربی کبد بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب دچار شده است، گفت: کبد چرب به دو گروه کبد چرب الکلی و غیرالکلی تقسیم می‌شود که علت بروز آنها همان‌طور که از تقسیم‌بندی مشخص می‌شود. مصرف الکل در نوع الکلی و مصرف مواد غیرالکلی که عامل بروز کبد چرب است، در نوع غیرالکلی آن است.

جعفری با بیان اینکه نوع غیرالکلی آن در کشور ما شایع‌تر است، گفت: این بیماری ناشی از نوع تغذیه نامناسب و غیراصولی است که به طور عمده می‌توان عوامل بروز این بیماری را چاقی، مصرف بیش از حد عوامل انرژی‌زا و کم بودن تحرک افراد که باعث تجمع چربی در کبد و بروز کبد چرب می‌شود.

وی ادامه داد: نوع الکلی آن غالبا در افرادی بروز پیدا می‌کند که گرایش به مشروبات الکلی دارند و به طور مداوم از این مواد استفاده می‌کند.

این فوق‌تخصص داخلی با اشاره به اینکه یک باور اشتباه در میان مردم وجود دارد که اگر غذای چرب بخورند باعث بروز کبد چرب می‌شود، گفت: مصرف بیش از حد روغن‌ها اگر چه برای سلامتی مضر است اما این مواد جزو تری‌گلیسریدها محسوب می‌شوند در حالی که عامل اصلی کبد چرب کربوهیدرات‌ها است.

وی افزود: کربوهیدرات‌ها در مواد غذایی نظیر نان، بیسکویت، بستنی، ماکارونی، نوشابه‌های قندی، کیک، عسل و خرما و غیره وجود دارد و مصرف بیش از حد این مواد می‌تواند باعث تجمع کربوهیدرات‌ها و در نتیجه کبد چرب شود.

جعفری با اشاره به اینکه درمان این بیماری کاهش وزن است، گفت: عمده کسانی که دچار این بیماری می‌شوند کسانی هستند که چاقی شکمی دارند و شیوع این بیماری 30 تا 40 درصد مردم را شامل می‌شود.

این فوق‌تخصص با اشاره به اینکه کبد چرب طیف وسیعی دارد، تصریح کرد: کبد چرب را می‌توان به سه نوع تقسیم کرد که نوع اول این بیماری، کبد چرب ساده است که علامتی ندارد و اغلب اوقات بیمار متوجه آن نمی‌شوند. بیمار مبتلا به کبد چرب ساده فقط با تجمع چربی در کبد مواجه است و هنوز اختلالی در عملکرد این عضو وجود ندارد. وقتی چربی کبد از حدی بیشتر می‌شود، بیمار به اختلال کبد چرب ملتهب مبتلا می‌شود و پس از مدتی امکان دارد دچار نارسایی کبد شود که به آن سیروز کبدی می‌گویند و علت اصلی آن کبد چرب ساده است.

وی با اشاره به اینکه درمان این بیماری زمان‌بر است گفت: بیماری کبد چرب هیچ علامت و درد خاصی ندارد و حتی در معاینات بدنی در برخی افراد فقط نشانه‌هایی مانند بزرگی و حساس بودن آن، ممکن است مشاهده شود، اما تشخیص آن نیاز به بررسی‌های آزمایشگاهی دارد. همچنین ممکن است برخی افراد هنگام افزایش وزن ناگهانی به دلیل تحت کشش قرار گرفتن کپسول اطراف کبد، سنگینی، فشار و درد مبهمی را در ناحیه راست بدن زیر دنده‌ها احساس کنند.

این متخصص، علایم نوع پیشرفته آن را این طور تشریح و اظهار کرد: ضعف، خستگی زودرس و خارش بدن، تورم اندام بدنی و شکم از علایمی است که می‌توان به آن توجه داشت و در صورت بروز این علایم  باید به پزشک مراجعه کرد.

جعفری، درمان عمده این بیماری را کاهش وزن دانست و گفت: کاهش وزن تدریحی می‌تواند در درمان این بیماری نقش داشته باشد که برای کاهش وزن نیاز به ورزش و مراجعه به مشاور تغذیه است تا فرد بتواند به درستی وزن خود را کاهش دهد. این در حالی است که لاغری غیراصولی، خود می‌تواند باعث بروز کبد چرب شود.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، میزان ابتلا به بیماری کبد چرب در جامعه افزایش یافته است که دلیل اصلی آن افزایش شیوع چاقی، دیابت، کم‌تحرکی، چربی خون بالا، افزایش و کاهش ناگهانی وزن و رژیم غذایی نامناسب و پرکالری است. از هر 10 ایرانی، 3 نفر به کبد چرب مبتلا هستند و این آمار، زنگ خطرها را درباره شیوع گسترده این بیماری در جامعه به صدا درآورده است، زیرا گرچه ممکن است این بیماری در ابتدا عوارضی در بدن ایجاد نکند، اما اگر تحت درمان مناسب قرار نگیرد، می‌تواند به التهاب و نارسایی جدی کبد منجر شود.

برچسب ها: کبدچرب ، الکل ، کاهش وزن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: