کد خبر: ۱۴۲۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 20
سلول‌های سرطانی همواره در بدن انسان به وجود می‌آیند، اما سیستم ایمنی بدن به سرعت این سلول‌های را شناسایی کرده و آن‌ها را از بدن دفع می‌کنند.
شفا آنلاین:محققان در مطالعه روی موش ها متوجه شدند که با تزریق باکتری سالمونلا به تومورها، می توان سلول های سرطانی را برای سیستم ایمنی مشخص کرد تا به سرعت از بدن دفع شوند.

به گزارش شفا آنلاین:سلول‌های سرطانی همواره در بدن انسان به وجود می‌آیند، اما سیستم ایمنی بدن به سرعت این سلول‌های را شناسایی کرده و آن‌ها را از بدن دفع می‌کنند. اما گاهی پیش‌ می‌آید که به دلایلی سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند این سلول‌ها را شناسایی کنند. سلول‌های سرطانی برای پنهان شدن از دید سیستم ایمنی بدن و سلولهای T که قاتلین خونسرد سیستم ایمنی بدن هستند، از پروتئین‌هایی در خود بدن یا روش‌های دیگری استفاده می‌کنند. اما اگر بتوانیم به طریقی دست سلول‌های سرطانی را برای سیستم ایمنی رو کرد، آن‌وقت سیستم ایمنی به سادگی از پس سرطان بر آمده و بر آن فائق خواهد آمد. به این شیوه ایمنی درمانی می‌گویند. برای این کار از روش‌های مختلفی از جمله ویروس‌های استفاده می‌شود.

به گزارش سیناپرس و به نقل از ایرنا؛ سلول های سرطانی از سیستم ایمنی بدن فرار می کنند؛ این موضوع تا حدودی به این دلیل است که تومور در واقع بافت عادی است که از وضعیت عادی خارج شده است، بنابراین بدن آن را یک مهاجم تلقی نمی کند.

از سوی دیگر، برخی سرطان ها نیز به گونه ای تکامل یافته اند که می توانند با سیستم ایمنی مقابله کنند و یا از آن پنهان بمانند. اما محققان دانشگاه ملی 'چونام' ( Chonnam) در کره جنوبی، نشان دادند که با استفاده از باکتری سالمونلا می توان سلول های سرطانی را نمایان کرد تا بدن بفهمد که آنها باید مورد حمله قرار گیرند.

محققان برای این منظور، یک نوع بی خطر سالمونلا را مهندسی کردند که در قیاس با گونه ای که باعث مسمومیت غذایی می شود، یک میلیون برابر ضعیف تر است و در عین حال سیستم ایمنی بدن از عهده شناسایی آن برمی آید. آزمایش های انجام شده روی نمونه های حیوانی چنان موقیت آمیز بوده اند که محققان اکنون در صدد جمع آوری بودجه برای آزمایش روی انسان ها هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: