کد خبر: ۱۴۲۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 14
دکتر ایرج حریرچی بیان کرد : در برخی از کشورهای موفق دنیا روال به این گونه است که اگر بیمار از مسیر نظام ارجاع به سطوح بعدی خدمات مراجعه کند قیمت کمتری پرداخت می‌کند اما اگر از مسیر غیر از ارجاع، مراجعه کند باید قیمت بیشتری را پرداخته و در نوبت طولانی مدت قرار گیرد.
شفاآنلاین>سلامت>معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه وزیر رفاه بر حمایت از طرح تحول سلامت و ادامه آن تاکید کردند، از تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای ۵۶ میلیون و ۲۰۱ هزار ایرانی خبر داد و گفت: افزایش تعرفه‌ پزشکی نباید پرداختی از جیب مردم را افزایش چندانی دهد.

به گزارش شفاآنلاین،ایرج حریرچی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته برای دسترسی به اطلاعات سلامتی مردم مانند میانگین وزن، مجبور بودیم طرح تحقیقاتی انجام دهیم اما در حال حاضر به صورت آنلاین و به تفکیک هر استان به این اطلاعات دسترسی داریم، اظهار داشت: در حال حاضر تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی در تکمیل پرونده الکترونیک سلامت، حداقل 50 درصد پیشرفت داشتند و در بسیاری از استانهای کشور، 100 درصد از مردم تحت پوشش خدمات بهداشت اولیه قرار دارند.

وی با اشاره به اجرای برنامه پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران، گفت: ابتدا آسیب شناسی پزشک خانواده در این دو استان را انجام دادیم و بخشی از اشکالات آن که مربوط به حوزه بهداشت بود، برطرف شد اما بخشی از مشکلات آن، مربوط به تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات کادر درمانی است.

حریرچی افزود: برخی افراد موثر و انجمن پزشکان عمومی برای توقف پزشک خانواده نکاتی را گفته بودند اما پس از انجام اصلاحات، درخواست ادامه و ارتقای آن را دارند.

وی تاکید کرد: علیرغم تاخیر یکساله بیمه‌ها در پرداخت بدهی شان اما همکاران ما در سراسر کشور مظلومانه و با افتخار و اقتدار به مردم خدمات ارائه می‌دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص اظهارات یکی از نمایندگان استان فارس مبنی بر اینکه دیوان محاسبات کشور 17 اشکال به اجرای پزشک خانواده در این استان گرفته است، گفت: گزارشاتی که از سوی دیوان محاسبات تهیه می‌شود را بررسی می‌کنیم و پاسخ می‌دهیم اما بعید است که اشکال مهم و بزرگی به اجرای این طرح در استان فارس گرفته باشند اما نهایت تلاش خود را برای برطرف کردن مشکلات آن انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه در برخی از کشورهای دنیا، برای مراجعه مردم از طریق نظام ارجاع مشوق‌هایی مانند قیمت و سیستم نوبت دهی در نظر گرفته می‌شود، افزود: در برخی از کشورهای موفق دنیا روال به این گونه است که اگر بیمار از مسیر نظام ارجاع به سطوح بعدی خدمات مراجعه کند قیمت کمتری پرداخت می‌کند اما اگر از مسیر غیر از ارجاع، مراجعه کند باید قیمت بیشتری را پرداخته و در نوبت طولانی مدت قرار گیرد.

حریرچی عنوان کرد: یکی از دستاوردهای مهم نظام ارجاع در کشور مربوط به سطوح 2 و 3 خدمات بوده است در استان فارس، ارجاع به سطح 2 بسیار مطلوب بوده و تمام اساتید و متخصصان این استان، با سیستم پزشک خانواده و نظام ارجاع همکاری می کنند و از مردم ارقام بالایی اخذ نمی‌شود اما نوعی سوبسید به پزشکان پرداخت می‌شود.

وی در خصوص تاثیر ریزگردهای اهواز بر سلامت مردم، با بیان اینکه تاثیر ریزگردها در درازمدت قابل توجه است، گفت: در روزهای اخیر مشکلاتی در قطعی آب و برق استان خوزستان رخ داده اما ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در درازمدت مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند که بخشی از آن مربوط به مشکلات حاد تنفسی است.

دکتر حریرچی اضافه کرد: در بیمارستانهای کشور برق اضطراری برای چنین مواقعی وجود دارد که با آن می‌توان تا مدتی به مردم خدمات ارئه داد اما با کمک وزارت نیرو و استانداری خوزستان، نگذاشتیم مشکل خاصی در ارائه خدمات بیمارستانها به مردم پیش بیاید اما اگر این مشکلات تکرار و طولانی مدت شود، مشکلات جدی تر می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص پیشنهادات وزارت بهداشت برای تعرفه پزشکی در سال آینده، یادآور شد: سازمان نظام پزشکی پیشنهاداتی را برای تعرفه سال آینده مطرح کرده که در شورای عالی بیمه بررسی می‌شود ما هم تلاش می‌کنیم تا بودجه مناسبی برای آن فراهم کنیم.

دکتر حریرچی تاکید کرد: افزایش تعرفه‌ها به گونه ای خواهد بود که پرداختی از جیب مردم افزایش چندانی نیابد و در حد معقول باشد و از طرف دیگر، افزایش تعرفه برای ارائه دهندگان خدمات نیز مناسب باشد و سازمان نظام پزشکی ارقامی را پیشنهاد داده و ما در مورد این ارقام، اظهار نظر نمی‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برنامه وزارت بهداشت برای رسیدگی به تخلفات پزشکی چیست، اظهار داشت: برای رسیدگی به تخلفات پزشکی، ساز و کار قانونی وجود دارد و تنها منحصر به سازمان نظام پزشکی نیست بلکه این سازمان به بخش انتظامی آن رسیدگی می‌کند و در قوه قضاییه دادگاهی برای رسیدگی به جرائم پزشکی وجود دارد و بر اساس قوانین فعلی، به تخلفات رسیدگی می‌شود و اگر یک طرف شکایت‌های مردمی در دادگاه نارضایتی دارد طبیعی است زیرا در تمام دادگاه‌ها، ممکن است یکی از طرفین راضی و دیگری ناراضی باشد.

حریرچی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اظهار نظر رئیس بیمه سلامت ایرانیان در خصوص در اختیار نگذاشتن اعتبارات پزشک خانواده از سوی وزارت بهداشت به این سازمان، گفت: سایت بیمه سلامت برای ما اعتبار دارد و مطالبی که در برخی از سایت‌ها و خبرگزاری به نقل از رییس این سازمان منتشر شده بود، تکذیب شد اما دکتر ربیعی وزیر رفاه هم بر حمایت از طرح تحول سلامت و ادامه آن تاکید کردند که برای ما ملاک است. در مورد بودجه پزشک خانواده، سقف تخصیص داده شده اندک بود و کفاف نمی‌کرد اما برای سال آینده مذاکراتی را با سازمان برنامه و بودجه برای تخصیص بیشتر اعتبارات به پزشک خانواده انجام دادیم.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تاکنون برای 56 میلیون و 201 هزار نفر از ایرانیان پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده، 293 میلیون خدمت برای 45 میلون و 860 نفر ارائه شده و 122 هزار و 500 کاربر آنلاین در سامانه سیب، نسبت به وارد کردن اطلاعات مردم، فعال هستند.تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: