کد خبر: ۱۴۲۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 14
یکی از شایع‌ترین علائم خشکی چشم این است که از چشم‌ها آب می‌آید و این چیز عجیبی است. تحلیل یا نقص لایه‌های روغنی یا مخاطی چشم مانع تبخیر اشک‌هامی‌شود و چشم با تولید آب بیشتر این مشکل را جبران می‌کند.
شفا آنلاین:کار کردن مداوم با رایانه در طول یک روز می‌تواند باعث خشکی چشم‌ها شود. این خشکی چشم ناشی از کار با رایانه به این دلیل است که رایانه را از فاصله بسیار نزدیک می‌بینیم و زیاد پلک نمی‌زنیم.

به گزارش شفا آنلاین:یکی از شایع‌ترین علائم خشکی چشم این است که از چشم‌ها آب می‌آید و این چیز عجیبی است. تحلیل یا نقص لایه‌های روغنی یا مخاطی چشم مانع تبخیر اشک‌هامی‌شود و چشم با تولید آب بیشتر این مشکل را جبران می‌کند.

 یکی دیگر از علائم خشکی چشم این است که در پایان روز فرد چشم‌های خسته‌ای دارد. علاوه بر این، عواملی همچون التهاب، مصرف بعضی از داروها (مانند داروهای ضد افسردگی) و تغییرات هورمونی ناشی از افزایش سن می‌توانند باعث خشکی چشم شوند. برای درمان خشکی چشم توصیه می‌شود که قاعده 20-20-20 را امتحان کنید. فرد باید هر 20 دقیقه به مدت 20 ثانیه به چیزی نگاه کند که در فاصله 20 فوتی (حدودا 6متری) از او قرار دارد.

استفاده از یک کمپرس گرم یک روش ساده دیگر برای درمان خشکی چشم است. استفاده از اشک‌های مصنوعی هم می‌تواند به درمان خشکی چشم کمک کند؛ اما اشک‌های مصنوعی مورداستفاده نباید از نوع اشک‌های مصنوعی‌ای باشند که باعث زدودن قرمزی چشم می‌شوند، چون چنین اشک‌های مصنوعی می‌توانند جریان خون به غدد اشک را محدود کنند. اگر این درمان‌ها در درمان خشکی چشم شما موثر واقع نشدند، پزشک شما محصولی به نام سیکلوسپورین را تجویز می‌کند که باعث کاهش التهاب چشم می‌شود.


دیابت یکی از مهم‌ترین عوامل نابینایی است. بهترین راه برای جلوگیری از رتینوپاتی دیابتی (آسیب شبکیه ناشی از دیابت) این است که تا حد امکان از دیابت جلوگیری کنید. تقریبا نیمی از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و حدود 60 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دچار این مشکل چشمی می‌شوند. در عارضه رتینوپاتی، رگ‌های خونی کوچک شبکیه چشم آسیب می‌بینند. درحالی‌که در مراحل اولیه این عارضه با هیچ علائمی مواجه نمی‌شویم، اما آنچه حائز اهمیت است این است که باید تا حد امکان از طریق معاینه‌های چشم این عارضه را تشخیص داد.

 با گذشت زمان این عارضه باعث می‌شود که دید شما تار شود و درنهایت نابینا شوید. کنترل قند خون، فشارخون و کلسترول می‌تواند از بدتر شدن این بیماری جلوگیری کند. رتینوپاتی دیابتی را می‌توان با جراحی لیزر درمان کرد که خطر نابینایی را کاهش می‌دهد. باوجوداین، درمان این بیماری نمی‌تواند باعث بازگشت دید از دست رفته شود.
پس از 60 سالگی، دژنراسیون ماکولا اصلی‌ترین دلیل نابینایی است. دژنراسیون ماکولا زمانی رخ می‌دهد که بافت چشم رو به زوال می‌رود و باعث تاری یا از دست دادن دید در بخش مرکزی چشم می‌شود. برای دژنراسیون ماکولا دو نوع مرطوب و خشک وجود دارد. اگر کاهش دید شما به دلیل تجمع مایع درون شبکیه باشد، این عارضه را می‌توان از طریق تزریقاتی در چشم درمان کرد؛ اما اکثر موارد دژنراسیون ماکولا از نوع خشک هستند که برای آن درمانی وجود ندارد. عوامل خطرزای دژنراسیون ماکولا شامل سابقه خانوادگی عارضه چشمی، سیگار کشیدن (که به سلول‌های خونی چشم آسیب می‌رساند)، کمبود لوتئین و زیزانتین در رژیم غذایی و عدم محافظت از چشم از طریق عینک آفتابی است.


آب‌مروارید یک عارضه چشمی مرسوم است، اما درمان آن بسیار موثر است. آب‌مروارید یک بخش نسبتا نرمال از فرایند پیرشدن است که معمولا در حول‌وحوش 60 سالگی رخ می‌دهد. از علائم آب‌مروارید به دید تار، حساسیت به نور، کاهش دید در شب، کم‌رنگ دیدن رنگ‌ها و دوبینی اشاره کرد. آب‌مروارید با تماس با پرتوهای فرابنفش یا پرتودرمانی (مانند استفاده از پرتودرمانی در درمان سرطان) در ارتباط است. مصرف بعضی از داروها مانند پردنیزون خطر آب‌مروارید را افزایش می‌دهند؛ اما درمان آب‌مروارید از طریق جایگزینی عدسی آسیب‌دیده با عدسی سالم و خوب یک روش درمانی بسیار موثر است.
گلوکوم (آب‌سیاه) باعث آسیب به عصب بینایی چشم می‌شود.

 این عارضه چشمی مرسوم به عنوان یک عارضه ساکت و موذی محسوب می‌شود. ممکن است نخستین نشانه گلوکوم این بروز نابینایی باشد. گلوکوم عارضه‌ای نیست که یک بیمار بتواند به‌تنهایی از آن جلوگیری یا آن را درمان کند. معاینه چشم تنها راه تشخیص این عارضه است. گلوکوم زمانی اتفاق می‌افتد که فشار درون چشم افزایش می‌یابد و شروع به آسیب زدن به عصب بینایی می‌کند. این عارضه با سرعت بسیار کم پیشروی می‌کند و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا این آسیب عصبی شدید شود و درنهایت باعث مشکلات بینایی شود. خطر ابتلا به گلوکوم در افرادی بیشتر است که سابقه خانوادگی گلوکوم دارند. برای اکثر بیماران مبتلا به این عارضه راه درمان این است که با استفاده از یک قطره مخصوص فشار چشم را کاهش دهند. اگر قطره کارایی چندانی در کاهش فشار چشم نداشت، باید به سراغ جراحی رفت.


چشم‌های شما چیزهای زیادی را در مورد سلامتی شما بیان می‌کنند. چشم‌ها می‌توانند نشانه‌ای از سلامت کلی فرد باشند. برای مثال خشکی چشم‌ها می‌توانند نشانه‌ای از آرتریت روماتوئید، لوپوس یا بیماری تیروئید باشد. بیمارانی که دید تار دارند ممکن اسمت دیابت یا تومور یا یک سکته مغزی داشته باشند. افرادی که چشم‌های قرمز خارش‌دار دارند ممکن است آلرژی چشمی داشته باشند.سپید
منبع: EverydayHealth
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: