کد خبر: ۱۴۲۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 14
«صرف نظر از اسناد بالادستی، سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری به تاکید بر ظرفیت طب سنتی، گیاهان دارویی و طبیعی در نظام سلامت کشور، دنیا نیز رویکرد متفاوتی نسبت به استفاده از این ظرفیت دارد.
شفا آنلاین:مدیرکل دفتر طب سنتی، ایرانی و اسلامی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، گفت: «ظرفیت‌های داروهای گیاهی ریشه در باور و فرهنگ مردم دارد. زمانی که این ظرفیت در باور مردم باشد می‌تواند تاثیرگذاری بالایی داشته باشد.»

به گزارش شفا آنلاین:محمود خدادوست، دیروز در پنجمین همایش طلای سبز گفت: «صرف نظر از اسناد بالادستی، سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری به تاکید بر ظرفیت طب سنتی، گیاهان دارویی و طبیعی در نظام سلامت کشور، دنیا نیز رویکرد متفاوتی نسبت به استفاده از این ظرفیت دارد. از سوی دیگر ایران نیز شرایط خاصی دارد که بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در بحث گیاهان دارویی ایران جز یکی از کشورهای برتر است. به طوری که تنوع پراکنش گیاهان دارویی در ایران 11 اقلیم از 13 اقلیم را دارد.»

او افزود: «همچنین به لحاظ دارا بودن شرایط اقلیمی گوناگون در کشور ایران زمینه برای کشت و پرورش گیاهان دارویی فراهم است بنابراین ما باید به موضوع طب سنتی و گیاهان دارویی توجه ویژه‌ای داشته باشیم که متاسفانه حدود 150 سال از این ظرفیت در نظام سلامت کشور استفاده نکردیم.»
مدیرکل دفتر طب سنتی با اشاره به سند چشم‌انداز 1404 تاکید کرد: «اگر قرار باشد در سال 1404، که زمان زیادی تا رسیدن به آن باقی نمانده است، پیشرو باشیم؛ باید در همه گزینه‌های علمی که مبتنی بر دانش بومی است فعالیت کنیم. البته هر قدر در حوزه‌های مانند نانو، سلول‌های بنیادی و انرژی هسته‌ای تلاش کنیم به دلیل اینکه دانش آن متعلق به ما نیست، نمی‌توانیم مانند طب سنتی پیشرفت داشته باشیم.»

وجود 2300 گونه گیاهان دارویی
مدیرکل دفتر طب سنتی، ایرانی و اسلامی وزارت بهداشت تصریح کرد: «کشور ایران با توجه به دارا بودن پیشینه طب سنتی باید از این ظرفیت در نظام سلامت استفاده کند. همانطور که در بند 12 نیز ذکر شده است که از کشت تا فرآوری و استفاده از طب سنتی در نظام سلامت برای سلامتی و درمان مردم و نهادینه کردن و باز شناسی این علم ظرفیت نو و جدیدی در پیشرو شدن در علوم کشور وجود دارد.»
خدادوست با اشاره به تاریخ طب سنتی ایران توضیح داد: «تاریخ علم طب به نام ایران و دانشگاه جندی شاپور رقم خورده است که از افتخارات ایرانیان محسوب می‌شود. ما باید به طب سنتی با نگاه کاربردی توجه کنیم و از نگاه تاریخی (تمدنی) که مربوط به این می‌شد که فقط در زمان‌های گذشته قابل استفاده بود، فاصله بگیریم.»
او افزود: «درحال حاضر وجود 2300 گونه گیاهان دارویی در کشور تحقیقات روی گیاهان دارویی و فرآوری آنها در راستای اقتصاد مقاومتی و پدافند غیر عامل در نظام سلامت و توسعه آن کمک می‌کند.»
ضرورت فرهنگ‌سازی برای استفاده از گیاهان دارویی
محمد هادی ایازی، معاون اجتماعى وزارت بهداشت با اشاره به مصرف بالای دارو در کشور، گفت: «در چند دهه اخیر روی آوردن به داروهای شیمیایی بیشتر مورد توجه قرار گرفت، بسیاری از این داروهای شیمیایی تسکین دهنده دردهای مردم بوده و تاثیر‌گذاری جدی داشتند اما در یک دهه اخیر مردم به طور جدی و با علاقه بسیار به سمت استفاده از گیاهان دارویی و داروهایی از این نوع روی آورده‌اند. »
به گفته او در بسیاری موارد دیده شده که علاقه مردم به مصرف میوه‌های ارگانیک افزایش چشمگیری داشته که باید از این شوق و علاقه مردم برای استفاده از گیاهان دارویی و فرآورده‌های دارویی بهره برد و از آن در جهت رشد و توسعه طب سنتی استفاده کرد.
ایازی با اشاره به اهمیت عملکرد جهانی در حوزه داروهای گیاهی و ثبت آنها در جهان گفت: «با وجود فرهنگ دیرینه ایران در زمینه طب سنتی در بحث ثبت گیاهان دارویی ، داروهای گیاهی و فرآورده‌های طب سنتی در جهان خوب عمل نکردیم باید توجه به صادرات داروهای گیاهی و فرآورده‌های گیاهان دارویی را در دستور کار قرار دهیم.»
معاون اجتماعى وزارت بهداشت افزود: «سازمان غذا و دارو تاکنون به 1000 فرآورده گیاهی مجوز داده است اما قابلیت‌های کشور در تولید فرآورده‌ها بیش از این میزان است، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی نقش مهمی در این حوزه داشته و با اصلاح سبک زندگی مردم می‌توان آنها را به سمت استفاده از محصولات گیاهی سوق دهیم.»
ایازی یادآور شد: «ما نفی کننده داروهای شیمیایی نیستیم، اما توصیه ما گیاهان دارویی و داروهای گیاهی است زیرا این محصولات حداقل آسیب را به بدن وارد می‌کنند.» او با بیان اینکه ایران توانایى تبدیل شدن به بزرگترین کشور تولیدکننده گیاه دارویی را در جهان دارد، گفت: «با وجود ظرفیت‌هاى موجود در کشور در طب سنتى خوب عمل نکردیم.»
ایازی معتقد است که طب سنتی و گیاهان دارویی ریشه اساسی در فرهنگ کشور و مردم دارد با این حال مسئله مهم‌تر این است که چه میزان از این ظرفیت‌های موجود استفاده شده است.
او با اشاره به اهمیت توجه به اقتصاد مقاومتی توضیح داد: «موضوع گیاهان دارویی و فواید آن نقش مهمی در اشتغال‌زایی، اقتصاد مقاومتی و تغییر سبک زندگی مردم دارد. وقتی از اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌زایی جوانان صحبت می‌کنیم باید به حوزه‌هایی مانند طب سنتی که ظرفیت‌های بالایی با وجود اقلیم و تنوع گیاهی در کشور وجود دارند بیشتر اهمیت دهیم.»

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، با بیان اینکه با وجود مزیت‌های گیاهان دارویی و فرآورده‌های طب سنتی در کشور به خوبی از آن استفاده نشده، گفت: «بسیاری از تولیدکنندگان داروهای گیاهی در کشور عصاره‌های داروهای گیاهی را از خارج از کشور وارد می‌کنند در صورتی که با توسعه طب سنتی و گیاهان دارویی در مناطق مختلف کشور می‌توانیم از این موارد بی نیاز شویم.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: