کد خبر: ۱۴۱۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 12
نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که مدیریت نشانه‌های مربوط به بعد روان شناختی یک مساله مهم مراقبتی در بین بیماران مبتلا به لوسمی است

شفا آنلاین>سلامت>نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که مدیریت نشانه‌های مربوط به بعد روان شناختی یک مساله مهم مراقبتی در بین بیماران مبتلا به لوسمی است، با این حال توجه اندکی جهت بررسی نشانه‌ها از جنبه‌های مختلف (تکرار، شدت و دیسترس) به این گروه از بیماران شده است.

به گزارش شفا آنلاین، مصطفی عصار رودی، دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری گرایش پرستاری داخلی جراحی در پایان نامه خود به"بررسی تکرار، شدت و دیسترس ناشی از نشانه‌ها در بیماران لوسمی بستری در بخش‌های هماتولوژی انکولوژی شهر اصفهان در سال 1395" پرداخت.


مطابق این مطالعه که از نوع توصیفی تحلیلی است و 400 نفر از مبتلایان به انواع لوسمی بستری در بیمارستان‌های الزهرا، سید الشهدا و حجتیه اصفهان در سال 1395 به روش نمونه‌گیری آسان وارد مطالعه شدند .

مدیریت نشانه‌ها یک مساله مهم مراقبتی در بین بیماران مبتلا به لوسمی است با این حال توجه اندکی جهت بررسی نشانه‌ها از جنبه‌های مختلف (تکرار، شدت و دیسترس) در این گروه از بیماران شده است.


همچنین جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های مشخصات دموگرافیک و مقیاس سنجش نشانه‌های یادآمد (MSAS) استفاده شد و داده‌ها با روش‌های آمار توصیفی و استفاده از spss نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

بر اساس یافته‌های پژوهش شایع‌ترین نشانه‌هایی که بیش از 50 درصد بیماران تجربه کرده‌اند شامل کمبود انرژی، اختلال در خواب، احساس غمگینی، درد، عصبی بودن، کسالت داشتن، دل نگرانی، احساس تحریک پذیری، کاهش اشتها، بی حسی و مورمور شدن دست و پا، کاهش وزن، تعریق و خشکی دهان و از نظر شدت و دیسترس به ترتیب دل نگرانی، کمبود انرژی، درد، اختلال در خواب، احساس غمگینی، عصبی بودن و احساس تحریک پذیری بوده است.

نتایج این پژوهش نشان داد که نشانه‌های مربوط به بعد روان شناختی بیشتر از نشانه‌های بعد جسمی در بیماران مبتلا به لوسمی تجربه شده است، بنابراین نیاز است حمایت روحی و روانی و مشاوره‌ای و مددکاری بیشتری برای این بیماران در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسنا، این پایان نامه با راهنمایی دکتر مسعود بهرامی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دفاع شد.

برچسب ها: مدیریت ، کارشناسی ، دانشجو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: