کد خبر: ۱۴۱۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۱ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 07
شفاآنلاین :مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نسبت به تولید و تبلیغ روغن جامد سالم برخلاف ضوابط و تهدید کننده سلامت مردم هشدار داد.

به گزارش شفاآنلاین ،دکتر زهرا عبدالهی با اشاره به تبلیغات گسترده تولید روغن خوراکی با نام روغن جامد سالم حاوی امگا 3 گفت: .در دهه 70 تولید روغن به صورت مایع و جامد بوده است که طی چندین سال تلاش کلیه سازمانهای مسئول و با تدوین سیاستهای سهمیه روغن یارانه ای و جایگزینی روغن جامد با مایع و بازنگری در استانداردها از دهه 80 تولید روغن نیمه جامد در دستور کار تولید کنندگان روغن قرار گرفت و فرهنگ سازی مصرف روغن مایع آغاز شد.

وی ادامه داد: براساس تصمیم اتخاذ شده در دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تولید روغن خوراکی نیمه جامد تا پایان سال 95 باید متوقف شود.بنابراین تولید و تبلیغ روغن نیمه جامد برای مصرف خانوار بر خلاف این تصمیم اتخاذ شده است.

دکتر عبدالهی با تاکید بر این که ما سالها برای تغییر فرهنگ الگوی مصرف روغن نباتی جامد به سمت روغن مایع تلاشهای زیادی کردیم و تا به امروز موفقیت بسیار خوبی را در این تغییر فرهنگ بدست آوردیم تاکید کرد: در سال 74 تولید و مصرف روغن جامد 97 درصد و روغن مایع 3 درصد بوده است ولی در حال حاضر تولید روغن نیمه جامد 53 درصد و مایع 48 در صد است که متاسفانه در قبال این تلاشها ، با تولید این نوع روغن و تبلیغات آن شاهد تشویق مردم به سمت روغنهای نیمه جامد نباتی هستیم.

دکتر عبدالهی عنوان کرد: مشکل دیگر این روغن درج کلمه امگا3 بر روی بسته بندی  است که موجب سردرگمی و گمراهی مصرف کنندگان میشود چرا که روغن های حاوی امگا 3 در برابرحرارت مقاوم نیستند و نیازمند برخی فرآیند ها و افزودن موادی جهت افزایش مقاومت می باشند که چه بسا ممکن است بسیار مضرتر از اسید چرب اشباع و ترانس باشد .

وی گفت :بهترین روغن برای مصرف پخت و پز روغنهای مایع گیاهی همچون کلزا،افتابگردان و ذرت و .... و بهترین روغن برای سرخ کردن روغن های مخصوص سرخ کردنی است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: در همین راستا مکاتباتی با سازمان غذا و دارو،سازمان استاندارد و انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور انجام شده است تا ابهامات موجود در تولید و اخذ مجوز برای تولید این روغن مورد بررسی قرار گیرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: