کد خبر: ۱۴۱۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 08
سندرم روده تحریک‌ پذیر علی‌رغم آزاردهنده بودن نشانه‌ها و علائم‌اش، برخلاف بیماری کرون و التهاب زخمی پس روده که گونه‌هایی از بیماری التهابی روده‌ای به شمار می‌آیند، بافت روده را تغییر نمی‌دهد یا خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و مقعد (سرطان کولورکتال) را افزایش نمی‌دهد.
       

شفا آنلاین:سندرم روده تحریک‌ پذیر (IBS) اختلال رایجی است که بر روده بزرگ تاثیر می‌گذارد و معمولاً درد در ناحیه شکم، دل درد، دل‌پیچه، افزایش گاز روده، نفخ، اسهال و یبوست را به دنبال دارد. این بیماری عارضه‌ای مزمن است که باید در دراز مدت مدیریت شود.


به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید سندرم روده تحریک‌ پذیر علی‌رغم آزاردهنده بودن نشانه‌ها و علائم‌اش، برخلاف بیماری کرون و التهاب زخمی پس روده که گونه‌هایی از بیماری التهابی روده‌ای به شمار می‌آیند، بافت روده را تغییر نمی‌دهد یا خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و مقعد (سرطان کولورکتال) را افزایش نمی‌دهد. تنها شمار اندکی از بیماران مبتلا به این عارضه از علائم و نشانه‌های شدید رنج می‌برند. برخی بیماران می‌توانند علائم را به خوبی با مدیریت رژیم غذایی، سبک زندگی و استرس و فشار روانی تحت کنترل درآورند، باقی بیماران به دارو و مشاوره نیاز دارند.


علائم سندرم روده تحریک‌ پذیر معمولاً پس از صرف غذا تشدید می‌شود و به صورت متناوب فرو می‌نشیند و عود می‌کند. علائم اکثر بیماران ناگهان عود می‌کند و به مدت چند روز آزارشان می‌دهد. اما پس از چندی معمولاً تسکین می‌یابد، هرچند کاملاً برطرف نمی‌شود. ظاهراً خوردن یا نوشیدن ماده‌ای خاص محرک بروز علائم برخی بیماران است. رایج‌ترین علائم سندرم روده تحریک‌ پذیر عبارتند از؛ درد در ناحیه شکم و دل درد، تغییر عادت‌های روده‌ای مثل اسهال و یبوست، نفخ و متورم شدن شکم، دفع مخاط و مواردی از این دست.


علت بیماری روده تحریک ‌پذیر دقیقاً مشخص نیست، اما عوامل متعددی در بروز این بیماری نقش دارد. دیواره‌های روده با لایه‌هایی عضلانی پوشیده می‌شود که هماهنگ با یکدیگر همان‌طور که غذا را از شکم به مجرای روده و راست روده (رکتوم) حرکت می‌دهند منقبض و یا شل می‌شوند. هنگام ابتلا به این عارضه، انقباض‌ها قوی‌تر می‌شود و بیش از حالت طبیعی طول می‌کشد و باعث ایجاد گاز فراوان در روده، نفخ و اسهال می‌شود یا عکس این حالت رخ می‌دهد، یعنی با ضعیف‌تر شدن انقباض‌ها عبور غذا آهسته می‌شود و در نتیجه مدفوع سفت و خشک می‌شود. علائم سندرم روده تحریک‌ پذیر را غالباً می‌توان با تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی و همچنین آگاهی از ماهیت این عارضه مدیریت کرد. درمان‌های روان‌شناختی یا دارویی نیز در بعضی موارد موثر هستند.
سید امیرمنصور رضادوست
فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفاری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: