کد خبر: ۱۴۱۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۵ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 07
رئیس انجمن بیهوشی اصفهان درگفتگو باشفاآنلاین خبرداد:
شفاآنلاین :رئیس انجمن بیهوشی اصفهان با بیان اینکه در تمام کشورهایی خارجی عمل های جراحی با تعامل و هماهنگی جراح و متخصص بیهوشی انجام می گیرد،اظهارداشت: متاسفانه این تعامل و همکاری در کشور ما کم رنگ است.
پروفسور کامران منتظری، در حاشیه همایش eras ( ریکاوری ارتقا یافته پس از عمل جراحی) با بیان اینکه علم بیهوشی تعیین کننده روند جراحی است،به شفاآنلاین گفت: پیشرفت علمی و ارتقا سطح علمی پزشکان باعث شده جراحی های مختلفی در کشور امکان انجام داشته باشد که این جراحی ها احتمال بیهوشی را افزایش می دهد که این امر به خودی خود حساسیت مردم را نسبت به انجام جراحی ها افزایش می دهد. به همین دلیل ما و مسئولان باید برای کاهش استرس پزشکان و مردم علاوه بر تربیت نیروهایی با سطح علمی بالا، تجهیزات را به روز و جدید کنیم و وسائل و امکاناتی جدید بیهوشی را وارد کشور کنیم.


وی افزود: در تربیت نیروهای با سطح علمی بالا باید علاوه بر جراح و متخصص بیهوشی به تربیت پرستاران کارشناس بیهوشی نیز توجه زیادی داشت.


مدیر گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: هر چه امکانات و تجهیزات مدرن باشد ریسک جراحی و عوارض بیهوشی حین جراحی، ریکاوری و ای سی یو به حداقل می رسد و اینگونه است که جراحان و متخصصان بیهوشی ریسک انجام هر گونه عمل های جراحی (حتی سخت) را می پذیرند و بیمار نیز با استرس کم تری برای جراحی آماده می شود.


منتظری با بیان اینکه مردم باید نسبت به عمل های جراحی مختلف و عوارض بیهوشی آن آگاهی داشته باشند،تصریح کرد: متاسفانه تاکنون در هیچ برنامه رسانه ملی از یک متخصص بیهوشی برای پاسخ به سوالات احتمالی مردم نسبت به عوارض بیهوشی دعوت بعمل نیامده است اما این مساله یک ضرورت است و مردم باید این مساله را از صدا و سیما وسایررسانه ها طلب کنند.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عدم هماهنگی و همکاری جراحان با متخصصان بیهوشی را یکی از مشکلات بزرگ در نظام درمانی کشور دانست و گفت: در کشورهای خارج زمانیکه بیمار به مطب پزشک مراجعه کند پزشک بیمار را به مطب متخصص بیهوشی ارجاع می دهد تا با تعامل شان یک جراحی را انجام دهند و بیمار نیز علاوه بر آشنایی با متخصص بیهوشی نسبت به عوارض احتمالی بیهوشی اطلاع یابد. اما متاسفانه در کشور ما این تعامل وجود ندارد به گونه ای حتی برخی بیماران اگر شکایتی از نوع جراحی داشته باشند حتی نمی دانند چه کسی آنها را بیهوش کرده است.


رئیس انجمن بیهوشی اصفهان آشنایی بیمار با متخصص بیهوشی و آگاهی یافتن نسبت به عوارض بیهوشی را یکی از عوامل موفقیت انجام جراحی دانست و یادآور شد: زمانیکه بیمار این اطلاعات را کسب کند با آمادگی و بدون استرس وارد اتاق عمل می شود. اما متاسفانه گاهی شاهد این هستیم به دلیل اینکه قبل از ،متخصص بیهوشی بیمار را معاینه نکرده در زمان شروع عمل به دلیل اینکه بیمار دارای شرایط مطلوب بیهوشی نیست جراحی کنسل می شود که این مساله استرس های زیادی را به بیمار تحمیل می کند.


وی خاطرنشان کرد: تعامل جراح با متخصص بیهوشی و آشنایی بیمار با وی علاوه بر کاهش عوارض جراحی موجب کاهش هزینه های ناشی از پس از اعمال جراحی می شود.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: