کد خبر: ۱۴۱۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 07
نقش رژیم مدیترانه‌ای در سلامت مغز در سالمندان از جنبه‌های مختلف حجم مغز، حجم قشر خاکستری و ضخامت قشر پرداخته است.
شفا آنلاین:تاکنون جنبه‌های مختلفی از فواید رژیم مدیترانه‌ای بر سلامت انسان مشخص شده است. رژیم مدیترانه‌ای شامل مقادیر زیاد میوه، سبزیجات، غلات کامل، روغن زیتون و مقادیر متوسط ماهی و لبنیات است. همچنین مصرف گوشت قرمز در این رژیم محدود شده است.

به گزارش شفا آنلاین:مجموعا این رژیم باعث کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و چاقی می‌شود و به حفظ وزن مناسب و پیشگیری از اختلالات قلبی کمک می‌کند. همچنین رژیم مدیترانه‌ای به سلامت ذهنی و جسمی نیز کمک می‌کند و می‌تواند از مرگ زودهنگام پیشگیری کند.

مطالعه‌ای اخیرا منتشر شده که به نقش رژیم مدیترانه‌ای در سلامت مغز در سالمندان از جنبه‌های مختلف حجم مغز، حجم قشر خاکستری و ضخامت قشر پرداخته است. به طور طبیعی با افزایش سن مغز انسان کوچک می‌شود و سلول‌های آن از بین می‌رود. این امر منجر به بروز مشکلاتی برای یادگیری و حافظه می‌شود.

مطالعه حاضر روی 967 فرد با میانگین سنی 76-73 سال که به دمانس (زوال عقلی) مبتلا نبودند، طی دوره سه ساله انجام شد. پرسشنامه کامل خوراک برای افراد تکمیل شد. سپس 562 فرد در 73 سالگی تحت MRI مغزی قرار گرفتند تا حجم مغز، حجم ماده خاکستری و ضخامت قشر خاکستری تعیین شود. از بین این افراد 401 فرد نیز در سن 76 سالگی اسکن شدند. عادات غذایی این افراد بر اساس پرسشنامه بسامد خوراک سنجیده شد. اندازه‌های مغزی با نحوه پیروی از رژیم مدیترانه‌ای طی سه سال مطابقت داده شد.

نتایج نشان داد که عدم پیروی از رژیم مدیترانه مسئول 5/0 درصد از آتروفی مغزی است. این میزان معادل نیمی از کاهش حجمی است که در روند طبیعی پیری رخ می‌دهد. محققین اثر سن، تحصیلات، بیماری‌هایی از جمله دیابت و پرفشاری خون را بر این میزان آتروفی تعدیل کردند. مطالعه ارتباطی بین رژیم غذایی و حجم ماده خاکستری و ضخامت قشر مغز پیدا نکرد.

برخلاف مطالعات پیشین ارتباطی بین مصرف ماهی و گوشت قرمز با آتروفی مغزی یافت نشد. این موضوع نشان دهنده آن است که اجزای رژیم مدیترانه‌ای به صورت مجزا با آتروفی مغزی مرتبط نیستند بلکه کل الگوی غذایی مدیترانه‌ای مسئول این فواید است.
نکته عملی: پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای سبب پیشگیری از آتروفی مغزی همراه با افزایش سن می‌شود.سپید
منبع: Your Doctor
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: