کد خبر: ۱۴۱۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 07
استفاده از دهانشویه‌ها و داروهای ضدویروس و ضدقارچ توصیه شده است. به علاوه، اقداماتی نظیر تغییر تمام اشکال خوراکی داروها به اشکال وریدی، در کم کردن احساس ناراحتی بیمار کمک‌کننده‌اند.
شفا آنلاین:شکسته شدن و آسیب لایه سلول‌های اپیتلیال لوله گوارش، یک عارضه شایع، اما دردناک درمان بسیاری از بیماران سرطانی است. این وضعیت ممکن است در هر بخشی از لوله گوارش ایجاد شود؛ حفره دهان، یکی از شایع‌ترین این مناطق است.

به گزارش شفا آنلاین: در صورت وقوع موکوزیت، هدف اولیه تمیز نگه داشتن ناحیه و به حداقل رساندن احتمال عفونت است. بنابراین، استفاده از دهانشویه‌ها و داروهای ضدویروس و ضدقارچ توصیه شده است. به علاوه، اقداماتی نظیر تغییر تمام اشکال خوراکی داروها به اشکال وریدی، در کم کردن احساس ناراحتی بیمار کمک‌کننده‌اند.


درمان موکوزیت باید بر کنترل کارآمد درد و علامت درمانی متمرکز باشد. با در نظر گرفتن این اهداف، قدم اول در درمان درد موکوزیت عبارت است از استفاده از دهانشویه‌ها یا بیکربنات سدیم دهانی برای شستشو. اگر استفاده از دهانشویه‌های معمولی بی‌فایده بود و درد بیمار شدیدتر شد، NCCN به استفاده از بی‌حس‌کننده‌های موضعی نظیر لیدوکائین ویسکوز توصیه کرده است. در مورد محصول لیدوکائین خوراکی ویسکوز 2 درصد، تولیدکنندگان به دوزاژ 15 میلی‌لیتری توصیه کرده‌اند.
علاوه بر فرآورده‌های لیدوکائین موضعی، دهانشویه‌های ترکیبی نیز پیشنهاد شده‌اند. این دهانشویه‌ها، فرمولاسیون‌های مختلفی دارند؛ اما مواد موثره مشترک آنها شامل لیدوکائین ویسکوز، دیفن هیدرامین، سدیم بیکربنات، نیستاتین و گاه استروئیدهاست. در دستورالعمل MASCC/ISOO، تجویز دهانشویه مورفین به‌عنوان درمان موضعی پیشنهاد شده است. مطالعات متعددی اثربخشی دهانشویه مورفین را در کنترل درد موکوزیت ارزیابی کرده‌اند.


سرچییتی و همکارانش، طی 2 مطالعه به بررسی دهانشویه مورفین در کنترل درد موکوزیت در بیمارانی که شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی دریافت کرده‌اند پرداختند. هر دو مطالعه نتایج مثبت داشتند. در مطالعه دوم، 26 بیمار مبتلا به بدخیمی سر و گردن، به‌طور کاملا تصادفی دهانشویه حاوی دیفن هیدرامین، لیدوکائین و منیزیم آلومینیم هیدروکساید یا دهانشویه 2 درصد مورفین را دریافت کردند.
در گروه مصرف‌کننده دهانشویه مورفین، مدت زمان درد شدید 5/3 روز کمتر از گروه دریافت‌کننده دیگر نوع دهانشویه بود و شدت درد نیز به مراتب کمتر بود. همچنین، بیماران شرکت‌کننده در این مطالعه، داروهای ضددرد (قدم اول استامینوفن، قدم دوم ترامادول، قدم سوم اپیوئید) دریافت کردند.


هیچ‌کدام از بیماران مصرف‌کننده دهانشویه‌های حاوی مورفین، نیازی به مصرف خوراکی یا تزریقی اپیوئیدها برای کنترل درد دهانی نداشتند. نوع دیگر دهانشویه پیشنهاد شده از سوی دستورالعمل MASCC/ISOO برای درمان درد موکوزیت، دوکسپین بود. در مطالعات کوچک‌تر این ضدافسردگی سه حلقه‌ای در موارد تجویز موضعی، اثرات بی‌حس‌کنندگی و ضددردی را از خود نشان داده است. مطالعه بزرگ‌تری توسط لینسترا و همکارانش روی 115 بیمار مبتلا به بدخیمی ناحیه سر و گردن تحت رادیوتراپی انجام شد. این بیماران به‌طور کاملا تصادفی دهانشویه داکسپین یا دارونما دریافت کردند. هدف اولیه مطالعه، کاهش کلی درد در ناحیه دهان و گلو بود. آلترناتیو دیگر برای درمان درد موکوزیت در بیماران با بدخیمی سر و گردن که تحت رادیوتراپی و شیمی‌درمانی توام قرار می‌گیرند، گاباپنتین است. هر چند که یافته‌های موجود برای نتیجه‌گیری نهایی کافی نیستند.سپید
منبع: US.Pharmacist
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: