کد خبر: ۱۴۱۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 06
رئیس انجمن متخصصان داخلی اظهار کرد: این تحریم بر خلاف قوانین سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی است و نباید وسایل و امور پزشکی وارد مسائل سیاسی شوند، اما رئیس‌جمهور آمریکا از این مساله سوءاستفاده کرده و ایران را تهدید کرده است، در حالی که مردم ایران و جامعه پزشکی از این تهدیدها هیچ هراسی ندارند.
شفاآنلاین>سلامت> مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند مردم نگران تحریم‌های تازه آمریکا که در حوزه تجهیزات پزشکی انجام شده، نباشند. پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، اقدامات خصمانه دولت آمریکا علیه ایران شدت گرفت و در اقدامی تامل برانگیز فروش تجهیزات پزشکی به ایران ممنوع شد. 

به گزارش شفاآنلاین،این مساله نگرانی‌هایی را به وجود آورده، چرا که برخی فکر می‌کنند ممکن است تحریم این تجهیزات بیماران را دچار مشکل کند. روز گذشته وزیر بهداشت، رئیس سازمان غذا و دارو و مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی این سازمان در اظهارنظراتی جداگانه به مردم اطمینان دادند که مشکلی از نظر تجهیزات پزشکی به وجود نمی‌آید.

دونالد ترامپ در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ مصادف با یک بهمن بر مسند ریاست جمهوری آمریکا نشست. گرچه مدت زیادی از روی کار آمدن او نمی‌گذرد، اما اقدامات و سیاست‌های ضربتی اش موجی از نگرانی را در دنیا ایجاد کرده است. بر اساس یک نظرسنجی که به سفارش سی‌بی‌اس انجام گرفته، در حال حاضر تنها ۴۰ درصد آمریکایی‌ها با ترامپ موافقند. همچنین بر اساس نظرسنجی سی‌ان‌ان نیز ۴۴ درصد او را تایید می‌‌کنند و آمارهای موسسه‌ نظرسنجی گالوپ نیز در همین زمینه به رقم ۴۳ درصد رسیده است. با وجود این، اقدامات رئیس‌جمهور ایالات متحده دامنگیر جامعه پزشکی ایران نیز شده است. به عبارت دیگر تحریم تجهیزات پزشکی ایران نشان دهنده رفتارهای جنجالی ترامپ است که در سایه شخصیت خودخواهانه، بی تجربگی او را در عرصه سیاست نشان می‌دهد، چرا که او با این اقدام عملا قوانین حقوق بشر را زیر پا گذاشته است. نگرانی بیماران در رابطه با تحریم تجهیزات پزشکی طبیعی بود، آن‌چنان که متولیان امر نیز به میدان آمده و آرامش خاطر را به آنها و خانواده‌هایشان بازگرداندند، چرا که تحریم‌های متوالی ایران نه تنها ایرانیان را سردرگم نکرده است، بلکه زمینه رشد آنها را در عرصه‌های مختلف از جمله پزشکی به وجود آورده است. روز گذشته وزیر بهداشت درباره اقدام اخیر ترامپ مبنی بر تحریم کالاهای پزشکی گفت: در شرایط تحریم، کشورهای دیگر اروپایی و آسیایی، تجهیزات پزشکی مناسبی را عرضه می‌کنند و در طول دو دهه گذشته از این کشورها تجهیزات مورد نیاز را خریداری کرده‌ایم. حسن‌هاشمی اظهار کرد: ایران به بخشی از فناوری‌های حوزه تجهیزات پزشکی دست یافته است. بنابراین کشور مشکلی نداشته و نخواهد داشت و نیازی به آمریکا و شرکت‌های آمریکایی ندارد. اقدام رئیس‌جمهور آمریکا موجب ضرر ملت شریف ایران نمی‌شود، بلکه به خود آنها آسیب می‌رساند. وزیر بهداشت تاکید کرد: این اقدام جای هیچ نگرانی و تاسفی ندارد و جای خوشحالی دارد که شرکای بسیار خوبی را در این مدت داشته‌ایم و با آنها ادامه خواهیم داد؛ این در حالی است که با تکیه بر تولیدات داخلی که تعداد آنها هم کم نیست، نیازها را برطرف می‌کنیم. به گزارش وبدا،‌هاشمی با تاکید بر تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز از کمپانی‌های معتبر دنیا گفت: حتی بخشی از بازار تجهیزات پزشکی آمریکا در اختیار کمپانی‌هایی است که به کشورهای منطقه از جمله ایران، تجهیزات پزشکی می‌فروشند.


ژست سیاسی آمریکا خللی در بازار پزشکی ایجاد نمی‌کند

روز گذشته مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مصوبه اخیر دولت جدید آمریکا در حوزه تجهیزات پزشکی بیشتر به ژست سیاسی شبیه است، گفت: اطمینان می‌دهیم که حتی با عدم ورود تجهیزات پزشکی کمپانی‌های آمریکایی به کشور هیچ خللی در بازار مصرف تجهیزات پزشکی ایجاد نمی‌شود. محمود بیگلر افزود: کشور ما آن‌قدر در حوزه تجهیزات پزشکی توانمند است که از نظر تنوع بالغ بر۵۰ درصد تجهیزات پزشکی در کشور تولید می‌شوند و بازار تولید داخل کشورمان در تجهیزات پزشکی بالغ بر ۷۵۰ میلیون دلار است که بسیاری از این اقلام مازاد بر نیاز کشور است. بنابراین نیازی به واردات این اقلام از خارج کشور نداریم و حتی می‌توانیم در برخی از آنها صادر کننده باشیم.  بیگلر ادامه داد: کمپانی‌هایی که با کشور ما کار می‌کنند بالغ بر ۶۰۰ کمپانی اروپایی، آمریکایی، آسیایی و آفریقایی هستند، به طوری که در برخی از تجهیزات پزشکی بالغ بر ۱۰ برند در کشور وجود دارد که تنها یک برندش آمریکایی است و در کنار آن برندهای متعددی در بازار ایران با یکدیگر رقابت می‌کنند و اگر یکی از این برندها حذف شود، برند دیگر جایگزین می‌شود.


تحریم را محکوم می‌کنیم

با آنکه تحریم تجهیزات پزشکی توسط دولت آمریکا مغایر با قوانین حقوق بشر است، اما ایران به جایگاهی رسیده که راه‌های جایگزین بسیاری برای تهیه وسایل پزشکی دارد. «به مردم اطمینان می‌دهیم که با وجود این تحریم‌ها، مشکلی در تامین تجهیزات پزشکی مورد نیازمان ایجاد نمی‌شود.» این اظهارنظر روز گذشته توسط رئیس سازمان غذا و دارو انجام شد. به گفته رسول دیناروند ما تحریم را به هر حال محکوم می‌کنیم، اما به مردم اطمینان می‌دهیم که جای نگرانی نیست و ما در شرایط بسیار سخت‌تر توانستیم حوزه سلامت کشور را اداره کنیم. از سوی دیگر، چندی پیش ناصر ریاحی، رئیس انجمن واردکنندگان دارو گفت: با توجه به اینکه کمپانی‌های دارویی و تجهیزات پزشکی برای صادرات محصولاتشان به ایران منعی ندارند، محدود کردن احتمالی صادرات این محصولات به ایران از طرف وزارت خزانه‌داری آمریکا عملی نخواهد بود. دیناروند با ذکر مثالی افزود: مردم به یاد دارند که در سال ۹۱ کمبود صدها قلم دارو داشتیم، اما با استقرار این دولت بحران کمبود دارویی و هزینه‌های دارویی حل شد و در سه سال گذشته هم با تلاش همکارانمان در بخش‌های مختلف شاهد آرامشی در حوزه دارویی کشور بوده‌ایم. او ادامه داد: این آرامش در بازار دارویی کشور ادامه دارد و اکنون حرکت ما به سمت خارج از مرزهای کشور توسط صنعت داروسازی کشور است.


تحریم‌ها ایران را به خود متکی کرده است

رئیس انجمن متخصصان داخلی درباره تحریم آمریکا در حوزه تجهیزات پزشکی می‌گوید: تحریم‌های ایران مخصوص دیروز و امروز نیست. ما سال‌هاست که درگیر این تحریم‌ها هستیم. ایران و جامعه پزشکی کاملا با این موارد آشنایی دارد. ایرج خسرونیا می‌افزاید: بیشتر تجهیزات پزشکی ایران در داخل ساخته می‌شود. بعد هم بخشی از آن از اروپا، هند و چین به ایران می‌آید. بنابراین جای نگرانی در مورد تجهیزات پزشکی وجود ندارد. او اظهار می‌کند: این تحریم بر خلاف قوانین سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی است و نباید وسایل و امور پزشکی وارد مسائل سیاسی شوند، اما رئیس‌جمهور آمریکا از این مساله سوءاستفاده کرده و ایران را تهدید کرده است، در حالی که مردم ایران و جامعه پزشکی از این تهدیدها هیچ هراسی ندارند. خسرونیا عنوان می‌کند: ۳۰ سال در انواع تحریم‌ها بودیم. شاید در ظاهر چیزی نبود، ولی عملا خیلی از وسایل پزشکی یا وسایل تعمیراتی که در گذشته ساخت آمریکا بود، تحریم بود، اما بالاخره نشان دادیم که با وجود تحریم‌ها از نظر پیشرفت پزشکی، پژوهشی و نوشتن مقالات نه تنها عقب نبودیم، بلکه نسبت به کشورهای همجوار نیز پیشرفت نیز داشته‌ایم. رئیس انجمن متخصصان داخلی تاکید می‌کند: طی سال‌ها تحریم مشکلی پیش نیامد که اکنون نگران باشیم. ما حتی از نظر جراحی‌های زیبایی صاحب رتبه در منطقه آسیا هستیم و بهترین پیشرفت‌‌ها را در جراحی قلب و مغز در زمان تحریم‌ها داشته ایم. بنابراین تحریم‌ها باعث شده که جامعه پزشکی ایران روی پای خود بایستد و از نیروی خلاقانه خود در عرصه‌های مختلف استفاده کنند.آرمان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: