کد خبر: ۱۴۱۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 06
مطالعات جدید نشان می‌دهد آلودگی هوا ممکن است باعث چیزهایی بیشتر از ابتلا به بیماری ریوی شود.
شفا آنلاین:  استنشاق ذرات ریز ناشی از نیروگاه‌ها و خودرو‌هایی که در هوا موجود هستند، می‌تواند به مغز تهاجم کرده و خطر زوال عقل را افزایش دهد.

به گزارش شفا آنلاین:کالب فینچ، سرپرست گروه تحقیق از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، در این باره می‌گوید: «اگرچه ارتباط بین آلودگی هوا و بیماری آلزایمر یک مرز تازه علمی است، اما اکنون شواهدی در دست داریم که آلودگی هوا همانند دخانیات، برای مغز در حال پیر شدن خطرناک است.» در این مطالعه، دانشمندان نمونه ذرات هوا را از طریق فناوری طراحی‌شده توسط مهندسان این دانشگاه جمع‌آوری کردند.

 محققان موش‌های ماده را در معرض این آلودگی هوا قرار دادند.
وی در ادامه افزود: «این فناوری موسوم به تغلیظ‌کننده ذرات، هوای یک منطقه شهری عادی را گرفته و آن را به هوای شبیه به بزرگراه یا یک شهر بسیار آلوده نظیر پکن تبدیل می‌کند. سپس ما از این نمونه‌ها برای سنجش قرارگیری در معرض ذرات و ارزیابی تاثیرات مضر آن بر رشد عصبی و زوال عصبی استفاده کردیم.» به گفته محققان بعداز قرارگیری در معرض آلودگی هوا به مدت ۱۵ هفته، موش‌ها ۶۰ درصد بیشتر دارای پلاک‌های آمیلوئیدی، دسته‌های پروتئینی مرتبط با این نوع بیماری زوال‌آفرین بودند. همچنین آنها داده‌های بیش از ۳۶۰۰ زن آمریکایی ۶۵ تا ۷۹ سال را بررسی کردند. هیچ یک از این زنان در هنگام شروع مطالعه مبتلا به زوال عقل نبودند. محققان بعداز در نظرگرفتن برخی متغیرها دریافتند زنان مسنی که در نواحی دارای ذرات آلودگی بیش از حد استاندارد زندگی می‌کردند، ۸۱ درصد بیشتر در معرض خطر زوال شناختی قرار داشتند. همچنین این زنان با احتمال ۹۲ درصد بیشتر ابتلا به زوال عقل از جمله بیماری آلزایمر مواجه بودند. به گفته محققان در صورت بسط این یافته‌ها به جمعیت عمومی می‌توان به این نتیجه رسید که آلودگی هوا علت ۲۱درصد تمامی از موارد ابتلا به زوال عقل است.سپید
منبع: WebMD
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: