کد خبر: ۱۴۰۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 02
تا پیش از اجرای برنامه تحول نظام سلامت علاوه بر واردات دارو، ایران با کمبود صدها قلم دارو نیز مواجه بود اما هم اینک کاهش قیمت صدها قلم دارو و تجهیزات پزشکی در بخشهای ارزی و ریالی از مهمترین دستاوردهای سالهای اخیر همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت به شمار می رود.
شفا آنلاین>سلامت>معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت میزان واردات دارو به ایران کاهش قابل ملاحظه ای یافته است.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر رسول دیناروند روز پنجشنبه در همایش قطب نهم دانشگاههای علوم پزشکی کشور در مشهد افزود: اگر رویه گذشته ادامه داشت باید سالانه یک میلیارد دلار دارو وارد کشور وارد می شد اما در طول سه سال اخیر واردات دارو به میزان 450 میلیون دلار کاهش یافت.
وی ادامه داد: تا پیش از اجرای برنامه تحول نظام سلامت علاوه بر واردات دارو، ایران با کمبود صدها قلم دارو نیز مواجه بود اما هم اینک کاهش قیمت صدها قلم دارو و تجهیزات پزشکی در بخشهای ارزی و ریالی از مهمترین دستاوردهای سالهای اخیر همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت به شمار می رود.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: نظرسنجیها نشان می دهد که رفع بحران و کمبود دارو از مهمترین خواسته های مردم به شمار می رود لذا اجرای برنامه تحول نظام سلامت از اقدامات مهم وزارت بهداشت در این زمینه بوده است.
وی افزود: تا پیش از اجرای این برنامه مردم با مشکلات متعددی در زمینه دارو و لوازم پزشکی مواجه بودند اما با اجرای آن بسیاری از مشکلات رفع شد.
دیناورند همچنین به کاهش 40 درصدی هزینه های بستری از جیب مردم با اجرای طرح تحول نظام سلامت اشاره و بیان کرد: این میزان هم اینک به کمتر از شش درصد در مناطق شهری و سه درصد در مناطق روستایی کاهش یافته است.
وی ادامه داد: افزایش کیفیت، ایمنی، سلامت و اصالت کالا و همچنین تنطیم بازار در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از ماموریتها و برنامه های سازمان غذا و دارو است که در سه سال اخیر اقدامات موثری در این زمینه صورت گرفته است.
معاون وزیر بهداشت گفت: از سوی دیگر توجه به میزان مصرف قند، چربی و نمک در بین افراد جامعه از مهمترین برنامه های سازمان غذا و دارو است و در این راستا در افق سال 1404 میزان اسیدهای چرب ترانس در تمامی مواد غذایی باید به صفر برسد.
وی همچنین از اختصاص 60 میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز آزمایشگاههای زیر پوشش و با هدف افزایش سرعت تشخیص سموم مواد غذایی و آلاینده های دیگر خبر داد و افزود: هم اینک مردم و دولت به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به عنوان مرجع سلامت اعتماد دارند و این موضوع دستاورد بزرگی محسوب می شود.
نخستین همایش قطب 9نهم کشوری در حوزه غذا و دارو با حضور روسای دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و معاونان غذا و دارو مشهد، بیرجند، بجنورد، نیشابور، گناباد، سبزوار، تربت جام و تربت حیدریه برگزار شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: