کد خبر: ۱۴۰۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 02
سروش نیکنامیان با بیان اینکه پیشگیری از سرطان اصلاً کار دشواری نیست، روی آوردن به سنت غذایی جامعه خودمان را بهترین روش پیشگیری می‌داند و توصیه می‌کند،
شفاآنلاین>تغذیه>بررسی‌های صورت گرفته از سوی مراکز تحقیقاتی حکایت از آن دارد که افزایش غیرطبیعی آمار ابتلا به بیماری سرطان، با ورود گسترده محصولات غذایی کارخانه‌ای و غذاهای فرآوری شده به زندگی ما ارتباط تنگاتنگی داشته است.

به گزارش شفاآنلاین، همان‌طور که می‌دانیم، شیمی درمانی و رادیوتراپی گرچه می‌توانند مفید باشند، اما بهترین کار ممکن، پیشگیری است.سروش نیکنامیان، بیولوژیست،ترکیبات سرطان زا را معرفی می‌کند.این متخصص شکر فرآوری شده را از مهم‌ترین مواد سرطان زا می‌داند و توضیح می‌دهد: مصرف بیش از حد قند و شیرینی چه به صورت گلوکز و چه فروکتوز (قند میوه) برای انسان مضر است. لازم است که میزان آن را به 25 گرم در روز محدود کنید. البته برای ورزشکاران این میزان افزایش می‌یابد و تا 50 گرم در روز می‌رسد.سفیر تحقیقات سرطان اتحادیه اروپا در ایران، معتقد است که سویا هم به علت داشتن میزان بالای فیتواستروژن می‌تواند عامل ایجاد سرطان سینه در زنان و مردان باشد؛ همچنین  روغن‌های مایع گیاهی و مارگارین مملو از چربی‌های ترانس و رادیکال آزاد هستند و حتی می‌توان گفت، از مهم‌ترین عوامل سرطان زا در قرن حاضر به شمار می‌روند.
به گفته این بیولوژیست، انسان و بسیاری از پستانداران تنها به میزان محدودی اسید چرب امگا 6 نیاز دارند و نسبت استاندارد امگا 6 به امگا 3 در بدن باید 1/1 باشد، حال آنکه در کشور ما این میزان به 27 برابر این میزان می‌رسد. به هم خوردن تعادل این دو نوع ترکیب به کاهش عملکرد گیرنده‌های انسولینی می‌انجامد و طبعاً به ابتلا به دیابت(که خود خطر سرطان را افزایش می‌دهد)می‌انجامد. رنگ‌های خوراکی، افزودنی‌های غذایی، سموم آفت کش و آسپارتام (شیرین‌کننده مصنوعی) نیز از ترکیبات سرطان زایی هستند که باید از آنها دوری کنیم.نیکنامیان در خاتمه با بیان اینکه پیشگیری از سرطان اصلاً کار دشواری نیست، روی آوردن به سنت غذایی جامعه خودمان را بهترین روش پیشگیری می‌داند و توصیه می‌کند، عدم مصرف محصولات فرآوری شده، ورزش متعادل و کاهش عوامل استرس زای محیطی مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از سرطان هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: