کد خبر: ۱۴۰۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 02
تلویزیون تاثیرات عمیقی بر مردم به ویژه کودکان و نوجوانان دارد و با تبلیغات رنگارنگ آن‌چنان در اذهان عمومی نفوذ می‌کند که هر کودکی با دیدن آن والدین خود را مجبور می‌کند که انواع خوراکی‌های ناسالم را خریداری کند.

شفاآنلاین>سلامت>با وجود هشدارهای فراوان کارشناسان سلامت، همواره تبلیغاتی از جمله چیپس و پفک در تبلیغات محیطی و رسانه ملی پخش می‌شود که با زرق و برق فراوان نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان را نیز به خود جلب می‌کند. 

به گزارش شفاآنلاین،این پایان ماجرا نیست، چرا که مساله از خوراکی‌های ناسالم گذشته و پای مواد بهداشتی غیر استاندارد نیز در تبلیغات اغواگرانه باز شده است. این در حالی است که تلویزیون تاثیرات عمیقی بر مردم به ویژه کودکان و نوجوانان دارد و با تبلیغات رنگارنگ آن‌چنان در اذهان عمومی نفوذ می‌کند که هر کودکی با دیدن آن والدین خود را مجبور می‌کند که انواع خوراکی‌های ناسالم را خریداری کند. در این میان شهروندان به علت نقش رسانه ملی به تلویزیون اعتماد کرده و تنقلات را با الگوبرداری از آن به دست کودکان خود می‌سپارند. در تحلیل پژوهشگران، پیرامون محتوای آگهی‌‌های تجاری تلویزیونی ویژه کودکان در ایران ابتدا محتوای آگهی‌های تلویزیونی کودکان به ۹ دسته اسباب ‌بازی، ایمنی، آموزش اجتماعی، مواد بهداشتی، مواد غذایی، مواد آموزشی، تنقلات، اماکن بازی و پوشاک تقسیم و بعد آنها را طی دوره‌ ای شش‌ ماهه بررسی کرده ‌اند که بر اساس یافته‌های تحقیق، آگهی‌های مربوط به تنقلات و اسباب‌بازی، بیشترین و اماکن بازی و موارد آموزشی، کمترین زمان پخش را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین از میان آگهی‌های مربوط به مواد خوردنی، بیشترین سهم مربوط به آگهی‌ها‌یی بوده است که مغذی نیستند و نقشی در رشد جسمانی و تغذیه کودک ندارند. جالب توجه است هیچ آگهی مربوط به نان، لبنیات، میوه و آب میوه (موثر در رشد و تغذیه کودکان) در نمونه مورد بررسی وجود نداشته است. نیمی از آگهی‌های مربوط به تنقلات، به تبلیغ انواع پفک و یک‌سوم آنها به انواع شکلات و بستنی اختصاص داشته‌اند. این در حالی است که پفک از نظر بالا بودن میزان نمک و انواع شکلات و بستنی به دلیل شیرین بودن زیاد، غذاهای مناسبی محسوب نمی‌‌شوند.

تبلیغات دروغ

آبان امسال روابط عمومی سازمان غذا و دارو (از معاونت‌های وزارت بهداشت) با اعلام اسامی برخی فراورده‌های بهداشتی که در معرفی خود ادعاهای غیر واقعی مطرح کرده‌اند، از سفارش دهندگان و سفارش گیرندگان تبلیغات خواست از ادعاهای اغراق‌گونه و خارج از مجوز صادره اجتناب کنند. روابط عمومی سازمان غذا و دارو همچنین اعلام کرد: با توجه به گزارشات متعدد از سوی مردم و مسئولان مرتبط به‌ویژه برخی معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های کشور تبلیغات شامپو و لوسیون تقویتی مو با نام تجاری ژیوار، شامپو ضد ریزش آناژن و همچنین شامپویی که بدون ذکر نام تجاری و صرفا با اعلام شماره تماس تلفنی به فروش می‌رسد در تیزرهای تبلیغاتی خود از ادعاهای غیر واقعی ضد ریزش مو و رویش مجدد مو استفاده می‌کنند که این موضوع باعث گمراهی اذهان عمومی شده است. روابط عمومی سازمان غذا و دارو با تاکید بر غیر مجاز بودن این گونه تبلیغات، از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رسانه امین و مورد وثوق خواست قبل از قبول آگهی‌های تجاری، استعلامات لازم را از منابع اصلی اخذ نمایند. بنا بر گزارش روابط عمومی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه ادعاهای اغراق گونه می‌تواند مشمول پیگرد قضائی شود، به صاحبان کالاهایی که به هر نحو قانونمندی، تمایل به انجام تبلیغات درباره محصولات خود دارند، یادآوری کرد که آنها صرفا ملزم به بیان اطلاعات قید شده در مجوز محصول، صادره از ارگان و نهاد مرتبط می‌باشند.

اعتراض تولیدکنندگان

آبان امسال جمعی از تولیدکنندگان محصولات بهداشتی در نامه ای مداخله وزارت بهداشت در امر تبلیغات تلویزیونی و معرفی محصولات را نابجا دانستند. در اطلاعیه تولیدکنندگان آمده است: وزارت بهداشت از یک سو مجوزهای بهداشتی لازم برای محصولات بهداشتی را صادر می‌کند و از سوی دیگر اعلام می‌کند که این موارد را تایید نمی‌کند. جناب دیناروند فرمودند که «این تبلیغات مردم را گمراه می‌کند». این اظهارنظر نشان می‌دهد سیاست‌های این وزارتخانه عجیب شده است، چرا که ابتدا مجوزهای لازم را صادر می‌کند و سپس اعلام می‌کند که آن را تایید نمی‌کند! بی شک صدا و سیما محصولات زیرپله‌ای را تبلیغ نمی‌کند و پس از اطمینان از درج گواهی‌های سلامت، استاندارد و مدارک لازم، مبادرت به این امر می‌کند. تولیدکنندگان معتبر هم هیچ‌گاه برای چند روز فروش بیشتر حاضر نیستند محصول بی کیفیت را به مشتری عرضه کنند، چون آنها می‌خواهند در این بازار بمانند و رقابت کنند، در نتیجه معرفی محصول زیان آور از سوی آنها با هیچ منطقی سازگار نیست. تولیدکنندگان ایرانی حساسیت وزارت بهداشت به سلامت مردم را به فال نیک می‌گیرند و اعلام می‌دارند اگر محصولی بدون مجوز این وزارتخانه تبلیغ شود قطعا امری نارواست، اما اینکه محصولات دارای مجوز این وزارتخانه نیز با ابراز تردید همین وزارتخانه روبه‌رو شوند امری است که عجیب می‌نماید و به نظر می‌رسد رسانه ملی باید در برابر خواسته‌های عجیب وزارتخانه مذکور با استقلال بیشتری عمل کند تا کالای تولید داخل که دارای مجوزهای قانونی نیز هست مجال معرفی به هم میهنان را داشته باشد. از رسانه ملی درخواست داریم در چهارچوب ضوابط و اختیارات خود، تعامل بشتر با تولید کننده ایرانی را در دستور کار خود قرار دهد تا این امر در سال مزین به «اقتصاد مقاومتی» باعث تقویت تولید داخلی، حذف کالای قاچاق و تشویق مردم به اعتماد به بازار داخل کشور گردد.

تبلیغات نباید عوامفریبانه باشد

مهر امسال مدیرکل نظارت بر فراورده‌‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تبلیغات نباید عوامفریبانه باشد از رسانه ملی خواست بر تبلیغات غیر واقعی فراورده‌ها نظارت بیشتری داشته باشد. امیرحسین جمشیدی اظهار کرد: همه اسناد بالادستی، نظیر سیاست‌های کلی سلامت و برنامه پنجم، این سازمان را مجاب می‌کند که به مقوله فراورده‌‌های طبیعی و سنتی یک نگاه ویژه‌ای داشته باشد. او با اشاره به اینکه وزارت بهداشت ملزم است زمینه توسعه این فراورده‌ها را فراهم کند، افزود: سازمان غذا و دارو به شدت در پی توسعه این فرایند است. مدیر کل نظارت بر فراورده‌‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در ۱۰ سال گذشته رشد تولید این فراورده‌‌ها افزایش داشته، به گونه‌ای که حدود ۲/۱ پروانه در هر روز کاری صادر شده و اهل فن می‌دانند که کار کوچکی نیست. جمشیدی تصریح کرد: سازمان غذا و دارو به دنبال مصرف منطقی این فراورده‌هاست و هیچ گاه دنبال این موضوع نیست که اینها، به میزان خیلی زیاد و بدون هیچ علم و تخصصی مصرف شود. او با اشاره به اینکه نباید به هر قیمتی به سمت توسعه این فراورده‌ها گام برداریم، گفت: در وهله اول می‌بایست سلامت مردم را در نظر گرفت؛ موارد بعد حمایت از کادرهای درمانی فعال در این حوزه و افرادی است که در تولید دانش فنی و نیز ساخت این فراورده‌ها گام برمی‌دارند. به نقل از ایفدونا، جمشیدی تصریح کرد: در حال حاضر مجرای قانونی عرضه این فراورده‌ها تنها داروخانه‌ها هستند.آرمان امروز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: