کد خبر: ۱۴۰۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 02
دکتر علیرضا نیکوفر بیان کرد: سرطان معده ازجمله بیماری‌هایی است که در کشور ما عمدتاً بموقع تشخیص داده نمی‌شود از این‌رو توانسته عنوان یکی از کشنده‌ترین سرطان‌ها را به خود اختصاص دهد.
شفاآنلاین>سلامت>سرطان معده یکی از بیماری‌های کشنده عصر حاضر است. متخصصان معتقدند تأخیر در تشخیص و درمان این بیماری توانسته آن را به دشمن جدی سلامت انسان‌ها تبدیل کند. 

به گزارش شفاآنلاین،این درحالی است که تشخیص بیماری در مراحل ابتدایی می‌تواند شانس موفقیت در درمان را به اندازه چشمگیری افزایش دهد. به بهانه آغاز هفته سرطان با دکتر علیرضا نیکوفر به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم. این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی می‌گوید: همواره تشخیص بموقع می‌تواند مانع رشد بیماری‌ها و البته موفقیت در درمان آنها شود. این امر در برخی از بیماری‌ها مانند انواع سرطان‌ها نقشی حیاتی و چشمگیر خواهد داشت.
دکتر نیکوفر در ادامه می‌افزاید: سرطان معده ازجمله بیماری‌هایی است که در کشور ما عمدتاً بموقع تشخیص داده نمی‌شود از این‌رو توانسته عنوان یکی از کشنده‌ترین سرطان‌ها را به خود اختصاص دهد. متأسفانه این بیماری در مراحل ابتدایی علائم خاصی را نشان نمی‌دهد و فرد مبتلا در مراحل 2 به بعد دچار عوارض بیماری می‌شود و به متخصص مراجعه می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه تشخیص در مرحله اول بیماری امکان درمان و بهبودی را فراهم می‌کند، توضیح می‌دهد: از آنجایی که علائم این بیماری با سایر بیماری‌های معده مانند زخم معده یکسان است، در بسیاری از موارد بیمار به اشتباه می‌افتد و گمان می‌کند به یکی از بیماری‌های ساده معده دچار شده است. همین امر باعث می‌شود او مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌ها را جدی نگیرد. به گفته این متخصص رادیو تراپی وآنکولوژی، اختلال در هضم، درد سر دل، تهوع، استفراغ و خونریزی می‌توانند علائم سرطان معده باشند درحالی که همه این نشانه‌ها بواسطه بروز برخی از بیماری‌های ساده معده نیز نمایان می‌شوند. از این‌رو آندوسکوپی یکی از بهترین راه‌های تشخیص زخم‌های بدخیم و سرطانی معده محسوب می‌شود. وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری کاهش وزن در کنار علائم گفته شده است، می‌گوید: اگر ده درصد وزن بدن فردی بدون علت کم شود، او حتماً باید تحت بررسی‌های تخصصی پزشکی قرار گیرد. در برخی از کشورها مانند ژاپن افزایش تعداد مبتلایان به سرطان معده در یک دوره زمانی باعث ایجاد مراکز آندوسکوپی معده شد. متخصصان در این مراکز افراد جامعه را به صورت دوره‌ای و در فواصل زمانی معین آندوسکوپی می‌کنند. این بررسی‌های منظم و دوره‌ای توانسته میزان ابتلا به این بیماری را در کشور ژاپن بشدت کاهش دهد. متأسفانه ما در ایران این بررسی‌های دوره‌ای را نداریم.
دکتر نیکوفر خاطرنشان می‌کند: سابقه فامیلی در ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش تأیید شده است و افرادی که در میان اقوام خود چنین بیماری دارند بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری سرطان معده هستند اما بهتر است بدانیم که می‌توانیم با سبک زندگی سالم حتی تأثیر ژن‌ها را هم کمرنگ کنیم. وی با تأکید بر اصلاح سبک زندگی، توصیه می‌کند: از غذاهای سالم استفاده کنید و مصرف فست فودها و غذاهای شور و چرب را تا حد ممکن محدود و حتی حذف کنید.
سعی کنید با مدیریت احساسات و انجام ورزش‌های منظم و فعالیت‌های فیزیکی مفید از استرس‌های زیاد و کنترل نشده دور شوید. همچنین سعی کنید استعمال دخانیات را ترک کنید که این امر گامی مهم در دوری از سرطان است.
این متخصص رادیو تراپی و آنکولوژی در توضیح شیوه‌های درمان می‌گوید: درمان اصلی سرطان معده عمل جراحی است یعنی اگر بیمار جراحی نشود شانس نجات او کاهش می‌یابد. اما این سرطان مانند دانه ارزنی که می‌پاشند بسرعت در داخل محوطه شکم پخش می‌شود. به همین دلیل برای بیمارانی که در مرحله 2 یا پیشرفته‌تر بیماری قرار دارند، ابتدا باید درمان‌های نگهدارنده‌ای مانند شیمی درمانی یا ترکیبی از شیمی درمانی و رادیوتراپی صورت بگیرد تا سلول‌های سرطانی در بدن بیمار منتشر نشود. پس از درمان‌های نگهدارنده نوبت به عمل جراحی یا همان درمان اصلی می‌رسد.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: