کد خبر: ۱۴۰۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 01
در نامه جمعی از پزشکان به دبیر شورای نگهبان در زمینه ایرادات و نقایص برنامه ششم توسعه آمده است:

شفا آنلاین>سلامت>جمعی از پزشکان در نامه‌ای خطاب به دبیر شورای نگهبان با اشاره به ضرورت جلوگیری از اجرای سند توسعه پایدار اعلام کردند: باروری سالم، نام‌ جدید کنترل جمعیت بوده که اکنون با جدیت از سوی وزارت بهداشت در حال پیگیری و اجرا است.

به گزارش شفا آنلاین، در نامه جمعی از پزشکان به دبیر شورای نگهبان در زمینه ایرادات و نقایص برنامه ششم توسعه آمده است:

دبیر محترم شورای نگهبان

با عرض سلام و احترام

ما 203 نفر از اساتید، متخصصین و دستیاران رشته های تخصصی، پزشکان مراکز بهداشتی - درمانی و دانشجویان پزشکی استان های مختلف کشور لازم دیدیم ضمن بندهایی، ایرادها و نقائص مهم و اساسی موجود در برخی مواد برنامه ششم توسعه را خدمتتان ارائه کنیم.

ایرادات مزبور به قرار ذیل است:

ـ در بخش 14 ماده 86 که به موضوع بیمه ها پرداخته شده، هیچ اشاره ای به بیمه ناباروری نشده است. این در حالی است که هم اکنون در کشور ما امکانات و نیروی تخصصی لازم جهت درمان ناباروری وجود دارد، در حدی که بخش عمده ای از صنعت توریسم پزشکی کشور مربوط به همین بخش است؛ اما متاسفانه علی رغم وعده های مکرر مسئولین محترم وزارت بهداشت در زمینه فعال کردن بیمه ناباروری، در این خصوص اقدام قابل توجهی صورت نگرفته و زندگی میلیون ها زوج به علت عدم توانایی پرداخت هزینه های درمان ناباروری، دچار تنش بوده و چه بسا بسیاری از این میان به فروپاشی خانواده ها بینجامد.

ـ ماده 90 برنامه ششم به اجباری شدن غربالگری ها و مشاوره های ژنتیکی قبل از ازدواج پرداخته است که از ابعاد مختلف نقدهای جدی به شرح ذیل به آن وارد است.

1ـ از منظر پزشکی علت بروز ناهنجاری‌های ژنتیکی، تنها در برخی موارد، اختلالات ناشی از وراثت است، این در حالی‌ بوده که علل محیطی بسیاری از جمله تغذیه ناسالم، آلودگی هوا، کودهای شیمیایی، استفاده گسترده از انواع محصولات تراریخته و ... در ایجاد انواع جهش های ژنتیکی و بروز ناهنجاری ها مورد تصریح منابع معتبر علمی است. حال سوال اینجاست که مسئولین بر اساس کدام پژوهش و مطالعه علمی، اولویت برای پیشگیری از بروز اختلالات ژنتیکی در کشور را، اجباری کردن یکسری غربالگری ها و آزمایشات پرهزینه ژنتیکی قبل از ازدواج تشخیص داده اند و از کنار سایر علل عبور کرده اند؟

 *هزینه بررسی‌های ژنتیکی اجباری بر دوش خانواده

 2ـ بررسی‌های ژنتیکی اجباری قبل از ازدواج با توجه به هزینه‌های هنگفت مالی که برای زوجین به دنبال دارد می تواند هزینه ازدواج و تشکیل خانواده را بالا ببرد. در شرایطی که امروزه موانع فراوان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر سر راه ازدواج جوانان قرار دارد، چرا باید با این دست الزامات، سد دیگری در این مسیر ایجاد شود؟

3ـ در صورتی اجرای این ماده عملیاتی خواهد بود، که همه زیرساخت‌ها و امکانات لازم در تمام سطح کشور مهیا شده باشد، چرا که در غیر اینصورت، طرح مزبور به جز سردرگمی و ایجاد مانع در تشکیل خانواده نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت. کما اینکه در تبصره 4 و 5 این ماده نیز عدم وجود مراکز مربوطه در بخشی از کشور مورد تصریح قرار گرفته است.

4ـ با چه توجیهی مشاوره و پیگیری انجام بررسی های ژنتیکی به سازمان بهزیستی محول شده است؟ وظایف و حوزه اختیارات سازمان بهزیستی محدود به موارد تعریف شده خود این سازمان است. از سوی دیگر اگر بنا باشد بررسی های ژنتیکی به صورت گسترده انجام شود، لازم است امنیت اطلاعات بانک ژنتیکی مردم به منظور جلوگیری از انواع تهدیدها و خرابکاری های بین‌المللی حفظ شود که این امکان با توجه به ارتباطات سازمان بهزیستی با نهادهای مغرض بین المللی منتفی به نظر می رسد.

و آخرین نکته در خصوص این ماده اینکه از تبعات تخصیص درصدی از حق التحریریه طلاق به سازمان بهزیستی، ایجاد درآمد مالی از هر طلاق برای این سازمان خواهد بود که می تواند ناخودآگاه زمینه تسهیل طلاق را فراهم آورد.

*باروری سالم، نام‌های جدید کنترل جمعیت هستند

در ادامه این نامه آمده است:علی رغم تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر لزوم توجه جدی مسئولین به مسئله جمعیت به خصوص در برنامه ششم توسعه، در این برنامه تقریبا هیچ برنامه جدی برای تشویق و ارائه تسهیلات جهت افزایش فرزندآوری مادران ایرانی و یا حتی برای کار فرهنگی در این زمینه وجود ندارد.

تنها در ردیف چهارم ماده 91 برنامه ششم توسعه به ذکر عبارت «افزایش بارداری های برنامه ریزی شده» بسنده شده که البته در ادامه باز هم بر تداوم سیاست تحدید نسل تأکید شده است، چرا که بر اساس سیاست‌ها و دستورالعمل های وزارت بهداشت، عناوین ظاهر فریبی چون بارداری برنامه ریزی شده ذکر شده در بند 4 جدول مربوطه و باروری سالم، نام‌های جدید کنترل جمعیت هستند که متاسفانه هم اکنون با شدت و جدیت و چه بسا گسترده تر از پیش از سوی وزارت بهداشت در حال پیگیری و اجرا است.

قابل ذکر است که مطالبی که در ردیف اول جدول ماده 91 با عنوان «کاهش نسبت مرگ مادران» از 18 در، صد هزار به 15 در، صد هزار، و در ردیف پنجم همین جدول با عنوان «کاهش عوارض ناشی از بارداری سقط و زایمان» اشاره شده است، هم اکنون خود اهرمی برای فشار بیشتر سیستم‌های بهداشتی جهت کنترل جمعیت و کاهش میزان بارداری هاست، چرا که کم شدن تعداد بارداری، طبیعتا منجر به محقق شدن هدف کاهش عوارض بارداری ها، سقط ها و مرگ مادران می شود.

همچنین ناگفته نماند که با توجه به آمار سرسام آور سقط جنین غیرقانونی که مسئولین مربوطه در وزارت بهداشت آن را تا 350 هزار مورد در سال تخمین زده اند، برنامه ششم توسعه در این موضوع سکوت کرده است، که این مسئله نیز از نقائص مهم این برنامه به شمار می آید.

_طبق بند 4 از ماده 117 برنامه ششم توسعه که به تصویب مجلس رسیده است، نرخ باروری در طول اجرای برنامه باید به حداقل 2.5 درصد برسد. اما نکته ی قابل توجه این است که نرخ باروری به درصد محاسبه نمی شود و این اشکال می تواند ابهاماتی را ایجاد کرده و در نتیجه زمینه را برای برخی کوتاهی ها فراهم آورد.

همچنین در رابطه با ماده 116 برنامه ششم توسعه نیز پس از ذکر مواردی از سیاست های کلی نظام به فرآیند توسعه پایدار اشاره شده است. در این زمینه نیز باید متذکر شویم که سند توسعه پایدار بسته‌ای کاملا غربی، در جهت سکولار کردن و تغییر سبک زندگی خانواده ها و با گرایش های آشکار فمینیستی و ضدجمعیت است. (برنامه های ضد جمعیتی این سند در ذیل هدف سوم آمده و هدف پنجم این سند، محقق ساختن برابری جنسیتی است) این سند، ادامه اهداف توسعه هزاره سازمان ملل است که با مقصود پیشبرد پروژه  جهانی سازی و در حقیقت آمریکایی کردن جهان به کشورها پیشنهاد می‌شود.

بدین وسیله از جنابعالی به عنوان دبیر متعهد شورای نگهبان انتظار می رود که هر روزنه احتمالی برای اجرایی کردن سند توسعه پایدار را بسته و از استقلال کشور محافظت کنید.

پیشاپیش از بذل عنایت حضرتعالی کمال تشکر را داریم.         

والسلام

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: