کد خبر: ۱۴۰۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 31
12 روز برزخی گذشت، اما نه به سادگی آن چند دقیقه‌ای که آوار «درد» روی زندگی‌شان هوار شد، به سختی ضجه زدن‌های پی در پی مادری که ناله «رضا رضا» گفتنش، رمقی برای آدم‌هایی که بی‌هیچ نشانه‌ای دلشان را به دل او سپرده بودند، نگذاشته بود.

شفاآنلاین>اجتماعی>خانواده آتش‌نشان شهید علی امینی شمع شب تولد و وداعش را با هم افروختند؛ روز یکشنبه سالروز تولد این آتش‌نشان شهید در حادثه پلاسکو بود.


به گزارش شقاآنلاین، 12 روز برزخی گذشت، اما نه به سادگی آن چند دقیقه‌ای که آوار «درد» روی زندگی‌شان هوار شد، به سختی ضجه زدن‌های پی در پی مادری که ناله «رضا رضا» گفتنش، رمقی برای آدم‌هایی که بی‌هیچ نشانه‌ای دلشان را به دل او سپرده بودند، نگذاشته بود. قرارشان 8 و نیم صبح بود، اما ساعت به 7 نکشیده، شبستان مصلی، درهایش را نیمه باز گذاشته بود تا آنها که طبق قرار آمده بودند، از پشت درهای آهنی، در حسرت بو کشیدن پیکری که هر تکه‌اش درآغوش کم طاقت مادری، جا مانده،  بمانند...ساعت که به نزدیکی‌های 9 رسید، پشت درهای ورودی، جایی برای نفس کشیدن نبود. جمعیت آنقدر جلو آمده بود که به سختی، راهی باز می‌شد تا نفسی تازه شود، اما چند دقیقه که گذشت، شور بی‌تابی آدم‌ها، تاب مصلی را گرفت...قرآن که به «الرحمن» رسید، سوز ناله‌ها بلند شد، آنقدر که صبر زنی را تمام کرد تا بی‌هوا خودش را به میان جمعیتی برساند که اگرچه می‌دانست دردشان، شبیه دردش نیست، اما دلشان، تاب بی‌طاقتی هایش را ندارد، برای همین صدای «حسین حسین» گفتنش که به آسمان رسید، پله‌های مصلی هم زیر پایش، فرش شد تا درد دلتنگی ای که این روزها، همه وجودش را ته نشین کرده در بغضش بشکند...ساعت که به 10 نزدیک شد، صدای نماز میت که آمد، سیل جمعیت، رو به جنوب سرازیر شد تا 16 اسم،  دوباره زخم سربسته همه این دردهای چند روزه را تازه کند! «علی امینی»، «بهنام میرزا خانی»، «فریدون علی‌تبار»، «علی مستوفی»، «حسین حسین زاده»، «محمد آقایی قادرلو»، «حسین سلطانی»، «رضا نظری»، «مجتبی کوهی»، «امیر حسین داداشی»، «محسن روحانی»، «رضا شفیعی اینچه»، «ناصر مهرورز»، «محسن قدیانی»، «علیرضا سفی زاده»، «حامد هوایی»……

بدرقه 16 قهرمان ملی تا بهشت زهرای تهران
مراسم تشییع آتش‌نشانان شهید که پیش از این، روز پنجشنبه ششم بهمن ماه تعیین شده بود، با پیدا شدن، پیکرهای 10 شهید دیگر، به روزهای آینده موکول شد تا همه 16 آتش‌نشان در یک روز واحد و در مراسمی باشکوه تشییع شوند. با این وجود، زمان تشییع در ازدحام شایعات و تکذیب و تأیید‌ها، به یک روز مانده به زمان برگزاری مراسم و در یک صبح کاری شلوغ وسط هفته موکول شد و خیلی ها  فرصت حضور را  بر اثر  ترافیک چند ساعته خیابان‌های منتهی به مصلی از دست دادند. مراسم بدرقه شهدای آتش‌نشان، در ساعت 8 و نیم صبح برنامه‌ریزی شده بود، با این حال، خیل جمعیت عزادار، حتی پیش از آمدن خانواده شهدا و جلوتر از مسئولان، در شبستان اصلی مصلی، حاضر شدند تا جمعیت زیادی در ساعت 8 صبح،  پشت درهای اصلی منتظر بمانند. معطلی مردم البته دلیل دیگری هم داشت و آن اینکه تنها چند درمصلی باز بود و سیل جمعیت به ناچار از همان تعداد در انگشت شمار، وارد می‌شدند. درهایی که با داربست‌های فلزی، صف‌بندی شده بود تا هیچ فردی، بدون بازرسی بدنی وارد نشود. بنابراین تعداد محدود گیت‌های بازرسی، هم مزید بر علت شده بود تا ورود جمعیت به کندی پیش برود. پیش از ورود مردم به داخل مصلی، ایستگاه‌های صلواتی هم با تقدیم گلایل‌های سفید به مردم عزادار خیر مقدم می‌گفتند تا تصاویر زیباتری از بدرقه باشکوه شهدا به ثبت برسد. مراسم در حدود ساعت 8 و نیم، با پخش آیاتی از کلام‌الله مجید با صدای استاد قصری‌زاده شروع شد و تا نزدیکی‌های ساعت 9 صبح ادامه یافت. در این زمان، حیاط مصلی مملو از جمعیت شده و جای زیادی برای در راه مانده‌ها نبود. در راه مانده‌هایی که بنا به گفته پلیس راهور در ترافیک سنگین خیابان‌های بهشتی،  بزرگراه رسالت، مطهری، سهروردی و شریعتی مانده بودند. حول و حوش ساعت 9 و 30صبح، پیام رهبر معظم انقلاب در تجلیل از فداکاری شهدای آتش‌نشان قرائت شد، بعد از آن آهنگ مداحی به صدای بلند بلندگوهای مصلی، اضافه شد تا پس از سینه زنی و نوحه خوانی، نماز میت بر پیکر مطهر 16 آتش‌نشان شهید، اقامه شود. نماز شهدا در ساعت 10 صبح به امامت آیت‌الله امامی کاشانی و پس از اعلام نام هر شهید و ذکر «الله اکبر» اقامه شد. در این زمان همه جمعیت رو به قبله، ایستاده و جز صدای هق هق آرام خانواده‌ها، هیچ صدای دیگری به گوش نمی‌رسید. پس از اقامه نماز، سیل جمعیت در میان ازدحام و شلوغی‌ها به حیاط مصلی رسید تا از پشت بلندگوها، نوید آمدن پیکر شهدا داده شود. مردم که در این زمان خود را برای زیر دست گرفتن تابوت شهدا، آماده کرده بودند، به یکباره متوجه شدند که باید از درب جنوبی مصلی به سمت خیابان مفتح حرکت کرده و از دور شاهد خودروی حامل پیکر شهدا باشند. سرازیر شدن جمعیت به سمت درهای جنوبی، البته باعث کندی حرکت خودروها شده و خیلی‌ها را برای بیرون آمدن از مصلی گیج کرده بود. تعداد زیاد مأموران انتطامی و پلیس‌های راهور در داخل و خارج مصلی و بویژه در طول مسیر تا حدودی گره گشای ازدحام غیر قابل وصف مردم بود.
 مردم در حین حرکت به سمت خیابان مفتح، با شعارهای «یا حسین» و «لااله الاالله» شهدا را بدرقه می‌کردند. تعدادی نیز در میان جمعیت با صدای بلند خواستار  برخورد با عاملان حادثه بودند.یکی از آنها که زنی حدود 55 ساله بود، با صدای بلند و اشک‌های سرازیر شده، مدام همکارانش را صدا می‌زد و از مرگ زودهنگامشان، آشفته بود. برخی از میان جمعیت البته سعی داشتند تا آنها را آرام کرده و از متشنج شدن مراسم جلوگیری کنند. درمیان مردم، چهره‌های سیاسی و مطرح کشور نیز به چشم می‌خورد.
آیت‌الله گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، معاون اول رئیس جمهوری، وزرای بهداشت، اطلاعات، کشور، دادگستری، لاریجانی‌ها، رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه، دادستان تهران، سفیر سوریه، جانشین فرمانده کل ارتش و جمعی از فرماندهان نیروهای نظامی، تعدادی از نمایندگان مجلس، شهردار تهران و اعضای شورای شهر نیز از بدرقه‌کنندگان شهدا در این مراسم بودند. در طول مسیر بالگردهای راهور و ناجا، پیکر مطهر شهدا را گلباران می‌کردند. پیکر شهدا پس از خیابان مفتح، به سمت میدان هفت تیر رفت. در طول این مسیر، تعداد زیادی از مردم به استقبال شهدا آمده بودند تا آخرین وداع را در همین خیابان‌های شلوغ تهران به تصویر بکشند. پیکر شهدا، اما از میدان هفت تیر از طریق خودروهای اورژانس به بهشت زهرا قطعه 50 (شهدای حرم) منتقل شد تا آخرین تصویر قهرمانان مردم در همین میدان ثبت شود. تعداد بی‌شماری از شهروندان نیز در قطعه 50 چشم انتظار شهدای آتش‌نشان بودند تا در بدرقه نهایی، خانواده هایشان را همراهی کنند.از میان 16 شهید آتش‌نشان، سه پیکر را برای خاکسپاری به زادگاهشان فرستادند.
خانواده آتش‌نشان شهید علی امینی شمع شب تولد و وداعش را با هم افروختند؛ روز یکشنبه سالروز تولد این آتش‌نشان شهید در حادثه پلاسکو بود.
اگرچه پیش از این اتوبوسرانی و متروی تهران از ارائه امکانات رایگان و به موقع برای شهروندان خبر داده بودند، اما کندی حرکت اتوبوس‌ها و شلوغی بیش از اندازه مترو در ساعات اولیه صبح، بسیاری از مردم را کلافه و دلخور کرده بودند. مأموران پلیس البته بارها هشدار داده بودند که مردم از وسیله نقلیه شخصی استفاده نکنند، اما شلوغی و متوقف نشدن قطار در برخی ایستگاه‌ها از جمله دروازه دولت،  بسیاری را مجبور به گوش نکردن به این توصیه کرده بود. با این حال، انتقال خودروهای در حاشیه خیابان قنبرزاده و مطهری به پارکینگ مصلی، بسیاری را از این اقدام پشیمان کرد.ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: