کد خبر: ۱۴۰۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 29
چشم تنها عضوی است که مثل یک پنجره بدون نیاز به تجهیزات می توان درون را مشاهده کرد، از روی این عضو بینایی می توان بسیاری از بیماری ها را تشخیص داد.
شفا آنلاین:از روی این نشانه ها در چشم سکته مغزی، گرفتگی عروق قلب، تیروئید، دیابت و بسیاری بیماری ها که فکرش را نمی کنید تشخیص دهید.
به گزارش شفا آنلاین،چشم تنها عضوی است که مثل یک پنجره بدون نیاز به تجهیزات می توان درون  را مشاهده کرد، از روی این عضو بینایی می توان بسیاری از بیماری ها را تشخیص داد. 
 
دبورا هرمان، استادیار چشم پزشکی بالینی و پزشک معالج در موسسه چشم دانشگاه پنسیلوانیا می گوید: چشمان شما به سیستم عصبی مرکزی بدن ارتباط نزدیکی دارد و هر اتفاقی در بدن بیفتد، در نتیجه چشم ها نیز تحت تاثیرگذار قرار می گیرند.
 
وی ادامه داد: برخی علائم در چشم ها زنگ خطر ابتلا به بیماری های کشنده مانند سکته مغزی و گرفتگی عروق قلب هستند که با تشخیص آن ها می توان از آسیب های جبران ناپذیری و حتی خطر مرگ در امان ماند, علاوه بر این تیروئید، ام اس، ورم مفاصل و بسیاری بیماری های دیگر بر روی چشم تاثیرگذارند. 
 
گرفتگی رگ قلب را از روی چشمتان تشخیص دهید 
کسی که کلسترول بالا داشته باشد، دید او حالت گذرا پیدا کرده و یک پرده یا سایه مدام در برابر چشمان در رفت و آمد هستند. 

کلسترول بالا عامل ایجاد پلاک در شریان کاروتید شده و این موضوع موجب ایجاد درد در چشم، حلقه خاکستری اطراف قرنیه یا مشکل تنظیم  نور روشن شده، همچنین در برخی موارد رسوب کلسترول زردرنگ  بر روی پلک یا در گوشه و کنار کاسه چشم دیده می شود. 

 
 تیروئید چشم را نیز در امان نمی گذارد 
تیروئید یک عضو پروانه ای شکل در گردن است که هورمون های خاص تنظیم رشد و سوخت و ساز بدن را کنترل می کند. اگر تیروئید به درستی عمل نکند گاهی اوقات عضلات چشم متورم و کاسه چشم جمع شده که باعث می شود چشمان شما بیرون زده یا بزرگتر از حد معمول به نظر برسد و در مواردی دچار دو بینی شوید. 


گریوز، یک بیماری خود ایمنی است که تیروئید عامل به وجود آوردن آن است، در این بیماری پلک ها جمع  شده و چشم بزرگتر از حد معمول به نظر می آید و در کمتر از 30 روز پس از تشخیص و درمان تیروئید چشمان شما پر انرژی و خیلی سالم به نظر می رسند. 

 
دیابت چشمانتان را نشانه می رود 
معاینه چشم به طور منظم  برای هرفردی از سوی پزشکان در فاصل متفاوت توصیه می شود اما اگر شما دیابت دارید یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستید، این بیماری می تواند به شبکیه چشم و بخشی که دید مرکزی و مایع چشم را کنترل می کند، آسیب رسانده و در موارد حاد برخی بیماران دیابتی به طور کامل بینایی خود را از دست می دهند. 


 افراد مبتلا به دیابت به احتمال زیاد 40 درصد و بیشتر به گلوکوم وبیش از 60 درصد به آب مروارید مبتلا شوند، همچنین رتینوپاتی دیابتی عارضه‌ای ناشی از دیابت است که به دلیل تغییرات ایجاد شده در رگ‌های خونی رخ می‌دهد که در نتیجه تصویری ارسالی شبکیه به مغز  تار یا کج و معوج شده و بخش حساس به نور چشم تحت تاثیر قرار می گیرد در مواردی رتینوپاتی می تواند باعث پارگی شبکیه شود. 

 
این علائم در چشم نشانه سکته مغزی است 
از دست دادن ناگهانی بینایی نشانه ای از بروز سکته مغزی بوده یا زنگ خطری برای سکته مغزی در چند ساعت آینده است، از دست دادن بینایی ناشی از سکته مغزی به طور معمول در یک چشم اتفاق می افتد اما ممکن است این عارضه در هر دو چشم بروز کرده و حتی فرد کور  شود.  

آسیب در شبکیه چشم و مسدود شدن آن با پلاک موجب اختلال بینایی شده که زنگ خطری برای سکته مغزی محسوب می شود، افراد دارای فشار خون بالا یا بیماری شریان کاروتید(گرفتگی عروق قلب) در معرض خطر سکته مغزی جدی هستند، بنابراین اگر شما به طور ناگهانی در یک یا هر دو چشم دید خود را از دست دادید فورا به اورژانس مراجعه کنید. 
 
میگرن چشمی را بشناسید 
نقاط تاریک درچشم یا از دست دادن بینایی برای مدت خیلی کوتاه و چند دقیقه از علائم میگرن چشم بوده و همان میگرن سر دردی نیست اما حالت چشمک زدن نور، تاری دید یا سردرد قبل یا بعد از علائم چشمی می تواند بروز کند که در صوت تکرار علائم باید به پزشک مراجعه کنید. 
 
ام اس را از روی این علائم چشم تشخیص دهید 
شروع ناگهانی دوبینی، تمرکز ضعیف، درد چشم یا تاری دید در صورتی که چند روز یا چند هفته ادامه داشته باشد نشانه ای برای مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس بوده و باید جدی گرفته شود و متخصص آن را بررسی کند.


ورم مفاصل و ارتباط آن با افتادگی پلک 
سخت باز شدن چشم یا افتادگی پلک می تواند نشانه ای از اختلال خود ایمنی به نام میاستنی گراویس باشد همچنین بیماری لوپوس و انواع خاصی از ورم مفاصل می تواند به یوئیت( التهاب بافت یوه چشم) شوند.
برچسب ها: دیابت ، سکته مغزی ، پزشکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: