کد خبر: ۱۴۰۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 29
دولت چین قصد دارد تا بیش از 300 داروی جدید و سنتی را به فهرست داروهای خود اضافه کند که به بیماران برای پرداخت هزینه آنها کمک خواهد کرد
شفا آنلاین:. این نخستین تغییر در افزون بر 7 سال گذشته است که باعث خواهد شد سطح درمان بیماران چینی مبتلا به سرطان، بیماری‌های کلیوی، هپاتیت و هموفیلی ارتقا یابد. داروهای جدیدی که قرار است به این فهرست اضافه شوند بیشتر شامل داروهای درمان سرطان، بیماری کلیه، هپاتیت و هموفیلی می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین: داروهای پرفروشی مانند داروی هپاتیت ویرید ساخت GSK، داروی قلب بریلینتا ساخت آسترازنکا و داروی بیماری مزمن کلیه رنولا ساخت سانوفی، از جمله داروهایی هستند که در هفته‌های آینده به این فهرست اضافه خواهند شد که تقریبا افزایش در میزان فروش آنها را تضمین می‌کند.
به گفته مدیران این صنعت و تحلیلگران، داروهای سرطان نیز به احتمال زیاد به فهرست‌های ملی و منطقه‌ای افزوده می‌شوند. دسترسی ضعیف به داروهای ضد سرطان هدفمند، یک معضل اساسی در چین است که بیماران اغلب به خاطر آن، متحمل بدهی‌های فلج‌کننده شوند یا برای دریافت درمان به بازارهای خاکستری روی بیاورند.
فهرست دارویی دولت چین شامل داروهایی می‌شود که دولت برای خرید آنها به بیماران کمک مالی می‌کند. تغییرات در این فهرست، با استقبال شرکت‌های جهانی داروسازی مواجه خواهد شد که اغلب آنها طی سال گذشته شاهد رشد اندک فروش یا قرارداد در دومین بازار دارویی بزرگ دنیا بوده‌اند. قرار گرفتن در این فهرست به معنای امکان دسترسی به داروها از طریق طرح‌های بیمه دولتی است و تهیه آنها را برای بازار انبوه مصرف‌کنندگان، مقرون به صرفه می‌کند. هر داروی جدید که از زمان آخرین به‌روزرسانی فهرست در سال 2009 برای فروش تایید شده‌اند، تاکنون به میزان زیادی از جیب بیماران پرداخت می‌شده است.
فهرست دارویی چین هم‌اکنون حدود ۲۰۰۰ دارو را دربرمی‌گیرد و از بیش از ۳۰۰ داروی جدیدی که قرار است به آن اضافه شوند، حدود ۱۳۰ دارو جزو داروهای جدید بوده و مابقی داروهای سنتی چینی هستند. ورود به این فهرست، منجر به کاهش بار خود پرداختی می‌شود؛ زیرا داروهای موجود در آن تا 80 درصد قابل بازپرداخت هستند. انتظار می‌رود این فهرست در «چند ماهه نخست سال 2017» منتشر شود؛ اگرچه برخی از تحلیلگران اظهار کرده‌اند که این زمان می‌تواند به زودی و همزمان با تعطیلات سال جدید چینی در اواخر همین هفته باشد. ممکن است یک دوره مذاکرات بیشتر برای داروهای با قیمت بالا وجود داشته باشد.
مدیران شرکت‌های دارویی می‌گویند ماه‌ها وقت برای لابی کردن با کمیته‌های مشورتی دولت جهت ورود داروهای خود به این فهرست صرف کرده‌اند. کارشناسان در این کمیته‌ها رای می‌دهند که چه داروهایی وارد فهرست دارویی شوند. پس از آن وزارت منابع انسانی و تامین اجتماعی و وزارت اقتصاد بر اساس عواملی مانند نیاز بالینی و هزینه، در تصمیم نهایی مشارکت می‌کنند؛ هر چند به گفته بسیاری از مدیران، این روند شفاف نبوده و مقیاس‌های مورد استفاده برای معیارهای قضاوت مانند اثربخشی بالینی نامشخص باقی مانده‌اند. داروسازان همچنین بر سر قیمت‌گذاری و دسترسی برای ورود داروهای خود به فهرست‌های استانی جداگانه، مذاکره می‌کنند.
داروسازان اغلب مجبور به کاهش شدید قیمت‌ها برای ورود هستند که به کاهش قیمت داروها در چین کمک می‌کند.
منبع: Reuters

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: