کد خبر: ۱۰۴۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 16
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا دارو با اشاره به ضعف نظارت جدی درپخت نان سنتی به یك طرح تصویب نشده مجلس شورای اسلامی درمورد برخی وظایف سازمان ملی استاندارد ایراد گرفت.
به گزارش شفا آنلاین، دكتر رسول دینار روز شنبه درنشست خبری هفته سلامت (اول تا هفتم اردیبهشت) افزود: درحوزه تولید نان سنتی مسئولیت نظارت مستقیم متوجه سازمان غذا و دارو نیست اما در سال ها گذشته تلاش كردیم تا مسئولان صنعت نان به این سمت سوق دهیم كه نان صنعتی را جایگزین نان سنتی كنند.
وی خاطرنشان كرد: هزاران واحد نان سنتی در تهران وجود دارد كه می تواند جایگزین 10 واحد تولید نان صنعتی شود.
رئیس سازمان غذا و دارو اظهاركرد: مشكلات بیشتری در حوزه نان سنتی مانند جوهر قند و جوهر شیرین وجود دارد كه مربوط به شیوه پخت است كه از آن جمله به سوختگی، دوده و افزودنی ها غیر مجاز در نان است.
دیناروند افزود: به رغم گران تر بودن نان صنعتی سلامت آنها تضمین شده است.

**ایراد به طرح تصویب نشده مجلس
رئیس سازمان غذا دارو با بیان اینكه طرحی درمجلس مطرح كه متعلق به سازمان ملی استاندارد است كه هنور تصویب نشده و چند ماده آن ایراد گرفته شده است،‌ افزود: این ماده مغایر با سیاست ها كلان ابلاغی رهبر انقلاب و همچنین در راستای توسعه موازی كاری بین دو سازمان است.
دیناروند ادامه داد: البته حتی اگراین طرح به شكل موجود تصویب شود نفی وظاف قانونی وزارت بهداشت نیست و تنها نگرانی ما موازی كاری ها خواهد بود.
** هشدارهای سازمان جهانی بهداشت درخصوص واكسن مشمول ایران نمی شود
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هشدار اخیر سازمان جهانی بهداشت درخصوص نوعی واكسن مشمول ایران نمی شود.
دیناروند افزود: معمولا هشدارهایی كه در سطح ملی و جهانی صادر می شود ناشی از عوارض دارویی یا فرآورده های تقلبی و قاچاق است.
وی تصریح كرد: البته طی 15 سال گذشته در برخی مواقع دارویی در طی هشدار سازمان جهانی بهداشت از فهرست دارویی كشور حذف شده است.
رئیس سازمان غذا و دارو تصریح كرد: سالانه 40 تا 70 مورد فراخوان جمع آوری دارو از بازار را داریم كه برخی از آنها گاهی رسانه ای می شود.

** مصرف روغن جامد به مردم توصیه نمی شود
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مصرف روغن جامد را به مردم توصیه نمی كنیم و روغن مایع نیز باید در حد نیاز مصرف شود.
دیناروند خاطرنشان كرد: 30 درصد انرژی ما باید از چربی ها تامین شود و هیچ كس نمی تواند مصرف آن را به صفر برساند.
وی ادامه داد: نگرانی كه در مورد روغن جامد وجود دارد مربوط به اسید چرب ترانس آن است؛ مصرف روغن در ایران بالا است.
دیناروند افزود: تنها نكته مثبت روغن های مثبت پایداری حرارتی آن است.
وی به مردم توصیه كرد كه برای سرخ كردن غذاها از روغن های سرخ كردنی استفاده كنند.
وی یادآور شد: 90 درصد روغن های مصرفی ایران وارداتی بوده اما برای اشتغالزایی ترجیح می دهیم روغن به شكل ماده اولیه و دانه های روغنی وارد شود.
وی تاكید كرد: در مورد روغن های تولید داخل هیچ شبه ای را قبول نداریم و این روغن ها را تایید می كنیم.
رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه بر تولیت سازمان غذا و دارو بر كالاهای سلامت محور تاكید كرد و گفت: متاسفانه برخی افراد بدون توجه به تجارب بین المللی و مخاطرات تلاش می كنند در یك سازمان تمركزی برای نظارت ایجاد كنند كه آن سازمان امكانات آن را ندارد.
دیناروند در ادامه در پاسخ به تغییر مدیریت ها در سازمان غذا و دارو گفت: هر كدام از جابجایی ها دلایل خود را دارند و مربوط به صلاحیت یا عزل نمی شوند.
دیناروند افزود: به طور مثال مدیركل تجهیزات پزشكی این سازمان خودشان از كارش استعفا داد.
رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه به وظایف مسوولان فنی در كارخانه ها اشاره كرد و گفت: این افراد دستورالعمل های وزارت بهداشت را در كارخانه پیگیری می كنند و اگر وظیفه خود را به درستی انجام ندهند صلاحیت آنان را سلب می كنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: