کد خبر: ۱۴۰۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 29
. این شبیه‌ساز به پزشکان کمک می‌کند تا تاثیر یک روش درمانی را روی مغز مورد مطالعه قرار دهند.
شفا آنلاین: یکی از محققان کانادایی موفق به ارائه ابزاری شده که با استفاده از آن می‌توان مغز انسان را شبیه‌سازی کرد. این شبیه‌ساز به پزشکان کمک می‌کند تا تاثیر یک روش درمانی را روی مغز مورد مطالعه قرار دهند.


به گزارش شفا آنلاین:آنتونی مکینتاش استاد دانشگاه تورنتو در سمینار با عنوان «ایجاد پل میان عصب‌شناسی شناختی و بالینی با کمک مدل‌سازی محاسباتی مقیاس بزرگ»، به ارائه دستاوردهایی در این حوزه پرداخت. او معتقد است که حوزه فناوری‌های مرتبط با مغز در حال توسعه است و با کمک این فناوری‌ها امروزه ما می‌توانیم دقیقا فعالیت هر بخش از مغز را مشاهده کنیم.
مکینتاش و همکارانش ابزاری موسوم به The Virtua- Brai- را که یک پلت‌فورم منبع باز مدل‌سازی است تولید کرده‌اند که به هرکسی اجازه می‌دهد مغز را شبیه‌سازی کند. در این ابزار، اطلاعات با استفاده ازتصویربرداری fMRI جمع‌آوری می‌شود که با استفاده از جریان خون در مغز و رهگیری این جریانات امکان رصد فعالیت‌های مغز را فراهم می‌کند.
مکینتاش می‌گوید: «من از راهبرد مدل‌سازی برای ایجاد یک طرح اولیه فرضی استفاده می‌کنم و سپس با استفاده از راهبردهای عملی، فرضیه را صحه‌گذاری می‌کنم.»
مدل‌ها در واقع معادلاتی هستند که مشخص می‌کنند مغز چگونه رفتار می‌کند. درصورت فقدان TVB، دانشمندان مجبور به تحریک نواحی عمیق مغز یا استفاده از شبیه‌سازی مغناطیسی موسوم به TMS هستند تا اطلاعات مربوط به مغز را بیرون بکشند.
از انجایی که ارتباطات میان بخش‌های مختلف مغز در افراد مختلف متفاوت است، این ابزار به محققان کمک می‌کند تا مغز هر بیمار را جداگانه شبیه‌سازی کنند. با این کار پزشکان قادر خواهند بود تا بیماری را که دچار تشنج شده به دقت مورد بررسی قرار دهند و دریابند که تشنج دقیقا از کجا شروع شده و چگونه و در چه مناطقی در حال گسترش است.
همچنین بیمارانی که دچار سکته شده‌اند نیز از این فناوری بهره‌مند خواهند شد. پزشک قادر خواهد بود تا رابطه میان عملکرد رفتاری در طول توانبخشی را با الگوهای ارتباطی میان بخش‌های مختلف مغز مطابقت دهد. موفقیت در این پروژه به معنای موفقیت در توسعه انفورماتیک نرونی است.
منبع: NBIC

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: